סיבוב שני בבחירות לנשיאות פרו: פדרו קסטיליו נגד הימין הניאו-ליברלי והמושחת

התמודדות ללא תקדים צפויה ביוני הקרוב בסבב השני בבחירות לנשיאות פרו. לראשונה יתמודדו נציג השמאל העקבי והפעיל האיגוד-מקצועי, המורה פדרו קסטיליו, מול נציגת הימין הניאו-ליברלי והמושחת, קייקו פוג'ימורי.

"פדרו קסטיליו נשיא 2021" – כרזה של מפלגת פרו חופשית

 

מועמד השמאל העקבי זכה ברוב הקולות בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות ולפרלמנט שנערכו ב-11 באפריל בפרו. על פי התוצאות הרשמיות, זכה קסטיליו (בצילום) ב-19% מקולות הבוחרים ואילו פוג'ימורי ב-13%. מועמדת שמאל נוספת מהקואליציה "כולנו למען פרו", ורוניקה מנדוסה, ראשת העיר לשעבר של הבירה לימה, זכתה ב-8%. המועמדת מנדוסה קיבלה את תמיכתן של שתי המפלגות הקומוניסטיות הפרואניות וארגוני שמאל נוספים. זאת לאחר שבבחירות הקודמות המועמדת מטעם "כולנו למען פרו" הגיעה למקום השלישי. מועמד שמאל נוסף, מנהיג ה"חזית הרחבה", הסוציולוג מרקו אראנה, זכה בפחות מ-2%.

קסטיליו (51), המועמד של מפלגת השמאל "פרו חופשית" שנוסדה ב-2007, היה בילדותו רועה צאן ומאוחר יותר פעיל בארגוני האיכרים בעיר פוניה. הוא למד חינוך באוניברסיטת סזאר ולייחו ומאז 1995 הוא משמש מורה "בין כיתות".  רבבות מורי "בין כיתות", כפי שהם נקראים בפרו, מלמדים בבתי ספר כפריים שבהם נאלצים לאחד כיתות בגלל מספרם הקטן של התלמידים, היעדר כיתות במבני בתי הספר או מחסור במחנכים.

קסטיליו, שתומכיו מכנים אותו "הפרופסור", התפרסם כאשר הנהיג שביתת מורים בת חודשיים ב-2017 נגד המדיניות הניאו-ליברלית של הנשיא דאז, פדרו פבלו קוצ'ינסקי. יש המכנים את קסטיליו "אבו מוראלס הפרואני", על שם נשיא בוליביה הסוציאליסטי לשעבר.

עם פרסום תוצאות הבחירות, הפך המורה מטרה להתקפות בלתי פוסקות של אמצעי התקשורת הממסדיים. גם פוג'ימורי מדברת על "סכנת הקומוניזם" המרחפת כביכול מעל פרו. אך היא עצמה שנויה במחלוקת עזה. היא ממתינה לפרסום פסק דינה בגלל מעשי שחיתות בהם סייעה לאביה, הנשיא לשעבר אלברטו פוג'ימורי, שכיהן בשנים 2000-1990. פוג'ימורי מרצה כעת 25 שנות מאסר בגין הפרות קשות של זכויות אדם. בתו הבטיחה שצעדה הראשון בנשיאות יהיה להעניק לו חנינה, מה שאינו מוסיף לה תומכים.

נמרוד עובד