סיבוב נוסף בבחירות לנשיאות צ'ילה בין מועמדי השמאל המאוחד והימין הקיצוני

בצ'ילה ייערך סיבוב שני בבחירות לנשיאות ב-19 בדצמבר הקרוב בגלל שאף אחד מהמועמדים לא הצליח להשיג את הרוב הדרוש בבחירות שנערכו אתמול (ראשון) לנשיאות ולפרלמנט. חבר הסנאט לשעבר ומועמד הימין הקיצוני הניאו-ליברלי, חוסה אנטוניו קאסט, זכה בכ-28% מהקולות לעומת 26% להם זכה יריבו, גבריאל בוריק, מנהיג מרד הסטודנטים ומועמד השמאל המאוחד בתמיכת המפלגה הקומוניסטית.

בוריק נבחר לפני מספר חודשים, במסגרת בחירות מקדימות פתוחות, למועמד מערך השמאל הכולל שורה ארוכה של תנועות ומפלגות ובהן הקומוניסטית. הוא התמודד מול המועמד הקומוניסטי ממוצא פלסטיני דניאל חדואה.

גבריאל בוריק ודניאל חדואה כלפי שצולמו בשבוע שעבר במסגרת מערכת הבחירות לנשיאות (צילום: אל סיגלו)

 

על פי הידיעה שפורסמה הבוקר בשבועון הקומוניסטי "אל סיגלו", ראשי מערך השמאל שתמך בבוריק החלו במגעים עם מועמדים נוספים שהתמודדו בבחירות, ובהם מרקו אנריקס של המפלגה המתקדמת (8%) ואדוארדו ארטס (2%) מנהיג המפלגה הקומוניסטית של העובדים. עוד ייערכו שיחות עם המפלגה הסוציאליסטית שתמכה במעומדת המפלגה הדמו-נוצרית יאסנה פרובוסטה שזכתה בכ-12% מהקולות. מנהיג הסוציאליסטים, אלברו אליסאלדה הודיע הבוקר ש"קאסט מהווה הסכנה הגדולה שקמה לדמוקרטיה הצ'יליאנית בדור האחרון. הוא האיום הגדול ביותר על העובדים ועל העם הצ'יליאני. אם ייבחר, נשיאותו תהיה גרועה הרבה יותר מנשיאות פיניירה".

על רקע המחאות ההמוניות בשנתיים האחרונות נגד הנשיא הימני סלבדור פיניירה, שלא התמודד לכהונה נוספת, המועמד קאסט הבטיח "להשיב את הסדר על קנו. לא נהיה קובה או ונצואלה וננצח את הקומוניזם". הוא הבטיח להקטין את מגנוני המדינה, לחזק את הצבא ואת המשטרה ולהוריד מסים. הוא הביע הערצה לגנרל אוגוסטו פינושה, שעמד בראש ההפיכה הצבאית העקובה מדם נגד הנשיא הסוציאליסטי סלבדור איינדה בספטמבר 1973.

מהסיכומים של הבחירות החלקיות לסנאט ולפרלמנט עולה כי המפלגה הקומוניסטית הגדילה את כוחה. היא תהיה לראשונה מיוצגת בסנאט מאז ההפיכה של פינושה. כמו כן, נבחרו חברי פרלמנט נוספים שהצטרפו לסיעת הקומוניסטית הקיימת. מנהיגת הנוער הקומוניסטי בעבר ומפעילי מרד הסטודנטים, קרול קריאולה, זכתה ב-25% מקולות הבוחרים באזור הבחירה שלה ובסיעה הקומוניסטית יכהנו 11 חברים, במקום התשעה כיום.

 

עוד בנושא:

מפנה פוליטי בצ'ילה: מפלה בבחירות לממשלת הימין הניאו-ליברלית והתחזקות הקומוניסטים

מוביל בסקרים: מועמד הקומוניסטים לנשיאות צ'ילה הוא ראש עיר ממוצא פלסטיני