סולידריות עם פרופ' גולדרייך: נמשכת המחאה נגד שלילת פרס ישראל מחוקר בשל התנגדותו לכיבוש

"פרשה זו היא מזמן כבר לא עליי. היא גדולה ממני ונוגעת בכולנו", אמר גולדרייך לבאי האירוע. "עמדת שר החינוך אינה אלא צעד קטן בתהליך מתמשך של דה-לגיטימיזציה של השמאל בישראל. אנחנו נחושים להיאבק בתהליך הדה-לגיטימציה הזה, ואני שמח שנפלה בחלקי האפשרות לנסות ולתרום ישירות למאבק זה".

חתן פרס ישראל למדעי המחשב ב-2004,  פרופ' דוד הראל, העניק השבוע את פסלון הפרס שקיבל לפרופ' עודד גולדרייך באירוע שהתקיים במכון ויצמן. בטקס השתתפו  יותר ממאה חוקרים ממכון ויצמן וגם חברי הכנסת עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) ומוסי רז ממרצ (צילום: אל-אתיחאד)

 

לפני כחודש פורסם בחדשות 12, כי ועדת פרס ישראל בתחום המתמטיקה ומדעי המחשב החליטה להעניק את הפרס השנה לגולדרייך, חוקר בעל שם עולמי ממכון ויצמן וחבר ותיק במק"י ובחד"ש, על מחקרו בנושא סיבוכיות חישובית. לאחר קבלת ההחלטה, פנה שר החינוך גלנט אל הוועדה בדרישה לבטלה, וזאת בנפנפו בהתבטאויותיו של גולדרייך נגד הכיבוש וממשלת הימין, וחתימתו על עצומה הקוראת לאיחוד האירופי להפסיק לשתף פעולה עם אוניברסיטת אריאל שבשטחים הפלסטיניים הכבושים.  לאחר שידיעה על כך שודרה בטלוויזיה, פרסם גולדרייך מאמר ב"זו הדרך" (17.3), בו כינה את השר גלנט ואת ראש הממשלה נתניהו "שני מנוולים" ואמר כי עוגמת הנפש שבלחיצת ידיהם, עם קבלת הפרס, זניחה לעומת עוגמת הנפש שגורמת "המדיניות הנפשעת והמטומטמת" שלהם.

המחאה נגד שלילת הפרס מגולדרייך גברה מאז קיבל בג"ץ  (8.4) את בקשתו של שר החינוך גלנט לבדוק אם בסמכותו לסרב להעניק לגולדרייך את פרס ישראל. השופטים יצחק עמית, נעם סולברג ויעל וילנר קבעו כי יש לתת לשר גלנט וליועץ המשפטי לממשלה 30 יום לבדוק אם העצומה חוסה תחת החוק מ-2011 למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם. משמעות ההחלטה היא כי השנה לא יוענק לגולדרייך פרס ישראל במתמטיקה.

במהלך טקס המחאה שבמכון ויצמן אמר פרופ' הראל לגולדרייך: "אתה ניצל כעת מלשמוע נאום של ראש ממשלה נאשם בפלילים, ואתה נמנע מללחוץ את ידו של שר החינוך מחדש. זכייתך בפרס מוסיפה כבוד לפרס עצמו ולכן, בעקיפין, גם לזוכי העבר לדורותיהם. בושה למדינה, לשריה וליועציה, שאנו נאלצים לזכות אותך במה שכל כך מגיע לך, בהתכנסות צנועה על הדשא במקום בדרך המלך, קבל עם ועדה, כפי שאתה ראוי".

השבוע פורסמו כמה עצומות ומכתבי מחאה נגד סירובו של גלנט להעניק את פרס ישראל לגולדרייך. חמישה ממקבלי הפרס השנה חתמו על מכתב המוחה על החלטתו של גלנט. יותר מ-200 מדענים ממכון ויצמן – בהם זוכת פרס נובל, פרופ' עדה יונת, ותשעה ממקבלי פרס ישראל – חתמו על מודעה שבה נאמר כי אין לקבל את פסילתו של גולדרייך "מטעמים שבינם ובין מצוינות אקדמית אין דבר וחצי דבר". "שלילת פרס ממדען מבריק בשל עמדותיו הפוליטיות היא צעד מסוכן, שיפגע אנושות ביוקרתו של הפרס ובערך המצוינות האקדמית", נכתב במודעה. מכון ויצמן אף פרסם מודעת ברכה לגולדרייך על בחירתה של ועדת השופטים בתחום המתמטיקה ומדעי המחשב לתת לו את הפרס.

אלפי אזרחים חתמו על עצומה מקוונת של הארגון "זזים" נגד כוונת שר החינוך גלנט לשלול את פרס ישראל מגולדרייך בגלל עמדותיו נגד כיבוש השטחים הפלסטיניים. לדברי החותמים, "זה צעד נוסף בהחמרה של האווירה הציבורית שמטרתה דה-לגיטימציה של השמאל – ואסור לשתוק".

ראשי אוניברסיטאות תל-אביב, הפתוחה, חיפה, בן גוריון והעברית, הטכניון ומכון ויצמן דרשו משר החינוך יואב גלנט להעניק את פרס ישראל לגולדרייך. כך נאמר במכתב ששלחו לגלנט: "אנחנו סבורים שזכותו של פרופ' גולדרייך, כאזרח שחי במדינה דמוקרטית, להביע את דעתו בלא מורא ובלא חשש. אי הענקת פרס ישראל לאדם בשל השקפותיו הפוליטיות חוטאת לרעיון שביסוד קיומו של פרס ישראל ומהווה פגיעה חמורה בחופש הביטוי ובחופש המחשבה".

עורך דינו של גולדרייך, מיכאל ספרד, מסר בתגובה להחלטת בג"ץ, כי גולדרייך "אשם בפשע שכנראה אין לו תקומה בישראל של היום: שמאלנות. היועץ המשפטי לממשלה יחד עם שר החינוך יצרו מסלול מקרתיסטי מובהק למניעת פרס ישראל מבעלי עמדות המתנגדות לכיבוש, לנישול ולאפרטהייד, וכך מדירים ממנו מחנה פוליטי שלם בישראל". ספרד הוסיף, כי "הרעיון שהשר ימשיך וינבור בהתבטאויותיו הפוליטיות של גולדרייך ויעשה שימוש ברשימות שחורות של ארגונים שרודפים אקדמאים ואמנים בשל דעותיהם הפוליטיות הוא מגונה והזוי".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) הדגיש: "פרופ' גולדרייך הוא קול חשוב של אנושיות וביקורתיות, וההחלטה למנוע ממנו את פרס ישראל היא החלטה פחדנית ואטומה. ביקורת לעולם אינה נעימה לאוזן, אבל דווקא משום כך חשוב להתעקש ולהשמיע אותה מול המגמה המדאיגה של העמקת הכיבוש ושל הפגיעה בזכויות אדם". עמיתו ח"כ עופר כסיף הדגיש: "בג"ץ הכשיר את ציד המכשפות נגד אלה המעזים להיאבק על אופייה של המדינה. השר הבטלן גלנט יוכל להמשיך להסית נגד חברי פרופ' גולדרייך כדי להטיל אימה על קולות ביקורתיים. אני קורא לוועדת הפרס ולמקבלי הפרס להחרים את הטקס".

אסף טלגם

המאמר של פרופ' עודד גולדרייך שפורסם ב"זו הדרך":

על התערבותו הבוטה של שר החינוך גלנט: יומן פרס ישראל בעידן נתניהו