סולידריות בינלאומית עם קובה ופלסטין: הכנס העולמי ה-22 של המפלגות הקומוניסטיות

הכנס העולמי ה-22 של המפלגות הקומוניסטיות והפועליות נערך בחודש שעבר (29-27.10) בהוואנה, בירת קובה. כותרת הכנס הייתה: "סולידריות עם קובה ועם כל העמים הנאבקים". בין סיסמאות הכנס: "מאוחדים, אנו חזקים יותר במאבק האנטי-אימפריאליסטי"; "נמשיך לעמוד יחד עם המפלגות הסוציאליסטיות והעממיות נגד הקפיטליזם ונגד איום המלחמה והפשיזם"; ו-"מאוחדים בהגנה על השלום, על הסביבה, על זכויות העובדים, על הסולידריות ועל הסוציאליזם".

נשיא קובה מיגל דיאס-קאנל ונציג מק"י תאודור אריאל עמר בכנס ה-22 של המפלגות הקומוניסטיות (צילום: זו הדרך)

 

בכנס השתתפו 145 נציגים מ-78 משלחות אשר הגיעו מ-60 מדינות שונות. המפגש השנתי  לא נערך בשלוש השנים האחרונות בשל משבר הקורונה העולמי. מטרת הכנס הייתה גיבוש משותף של תוכנית עבודה לשנים הבאות. הצהרת הכנס מתייחסת לסכנות ולאתגרים כיום (ההצהרה במלואה זמינה באתר "סולידנט".

הצהרת הכנס מדגישה, כי צו השעה של המאמץ הסוציאליסטי הוא ההתמודדות עם האסונות אשר ממיט הקפיטליזם הגלובלי בהובלת ארצות- הברית על העולם. ביניהם: ניצול העובדים והרעת תנאיהם, הרס הסביבה, חרחור קונפליקטים ומלחמות ברחבי העולם ומניעת טיפול בריאותי הולם עבור אוכלוסיות הסובלות מההשלכות של מגפת הקורונה. תוכנית העבודה שגיבש הכנס כוללת קריאה להתייצבות משותפת בסולידריות עם המדוכאים הנאנקים תחת הדיכוי של זרועות  השלטון. משתתפי הכנס תיאמו את עריכתם של ימי סולידריות בין-לאומיים, לרבות חיזוק הסולידריות עם העם הפלסטיני החי תחת כיבוש. הכנס קרא לסיום הכיבוש, להכרזה על מזרח ירושלים כבירתה של פלסטין הריבונית ולשיבת הפליטים לאור החלטות האו"ם בעניין.

 

נגד הפשיזם וההון בישראל ובעולם

ביום השני והשלישי של הכנס עלו דוברי המשלחות השונות לשאת דברים. רובם ככולם פתחו בדברי ברכה לקובה על שאפשרה את קיום האירוע. זאת על-אף שרק חודש וחצי קודם לכן הכתה בה סופת איאן, אשר הותירה אותה ללא חשמל במשך שבוע. כיום לא נותר ברחבי הוואנה זכר לנזקי הסופה. עוד כללו נאומי המשלחות קריאה גורפת להפסקה מידית של המצור הנפשע המוטל על קובה מצד ארה"ב והנמשך זה 63 שנים.

הנואמים דרשו להוציא את קובה מרשימת המדינות התומכות בטרור – הגדרה שבאירוניה משוועת מובילה ארה"ב. עוד ציינו דוברי המשלחות את עמידתם האיתנה לצד העם הפלסטיני החי תחת הכיבוש הישראלי המתמשך. כנציג המפלגה הקומוניסטית הישראלית  התייחסתי בנאומי לבחירות לכנסת ולסכנת הפשיזם בישראל. התרעתי על עלייתה הצפויה של מפלגת "עוצמה יהודית", הדוגלת בעליונות יהודית ובטרנספר לפלסטינים ולאנשי שמאל אשר "אינם נאמנים למדינה" (לשון המפלגה הפשיסטית).

בהמשך ציינתי כי החברה בישראל מקוטבת ומפולגת. הקיטוב העמיק לאחר אירועי מאי 2021, אשר העצימו את השסעים החברתיים ואת המתח המעמדי. תיארתי את המפלגה הקומוניסטית הישראלית ככוח העיקרי העומד לצד הפלסטינים במאבקם הצודק לעצמאות, ואת פעילי המפלגה היוצאים חוצץ נגד המתנחלים החמסנים וגוזלי האדמות, הפועלים בחסות הצבא.

בסיכום דברי אמרתי: "טועה מי שחושב שהסכסוך הוא בין יהודים לערבים. הסכסוך מתקיים בין אלה התומכים בכיבוש ובעליונות גזעית לבין אלה המתנגדים להם. מאבקנו היהודי-ערבי הוא מאבק  משותף  לסיום הכיבוש  ולעצירת הגלישה לעבר פשיזם. נמשיך להיאבק למען חברה צודקת ושוויונית כפי שכל מפלגה קומוניסטית מחויבת לעשות".

 

למען דור חדש של סוציאליסטים

בקרב הנוכחים בוועידה נרשמה הפתעה גמורה כאשר למושב הנעילה הגיע נשיא קובה מיגל דיאז-קאנל, אשר התקבל בתשואות רמות. דיאז-קאנל נשא נאום על אודות אתגרי  הקיום תחת המצור האמריקאי. המצור, כך אמר, מונע מאזרחי קובה חיי חופש ושגשוג, ומקשה על ממשלת קובה לגבש מודל מוצלח יותר ונכון יותר לחיים בסוציאליזם ובשוויון. קובה, ציין, השקיעה מאמצים בייצוא החיסון "עבדאללה" לנגיף הקורונה אותו פיתחה בהצלחה יחד עם ממשלת איראן וללא שיקולי רווח קפיטליסטיים.

ארה"ב מצדה מתמידה ב"דוקטרינת ההלם", והטילה על קובה מאות סנקציות דווקא בתקופה בה השתוללה המגיפה העולמית. כך נותרה קובה עם הידע והיכולת לייצר חיסונים, אך היו חסרים לה חומרי גלם לייצור מזרקים. קובה, אגב, חיסנה את כלל אוכלוסייתה בארבעה חיסונים ואף ייצאה חיסונים ליבשת אפריקה. כל זאת בזמן שתאגידי תרופות קפיטליסטיים כגון פייזר פעלו בעיקר משיקולי רווח ולא מיהרו להפיץ החיסון היעיל שפיתחו.

בנאומו דיבר דיאס-קאנל גם על אודות השאיפה להטמיע בקרב הדור הצעיר את יתרונות הסוציאליזם. רק כך, גרס, ניתן יהיה להבטיח את עיצובו של דור חדש אשר ימשיך ליהנות מהישגי המהפכה. בסיכום דבריו הדגיש הנשיא את הצורך באחדות ובסולידריות בין העמים. הוא הודה לנוכחים על התמיכה הרבה  שמקבלת קובה, ושיבח את ההחלטות החשובות שנתקבלו בה. דיאס קאנל נעל את נאומו בקריאות: "תחי המהפכה הקובנית! יחי העם הקובני! יחי המרקסיזם-לניניזם!". בתום הנאום, קם הקהל כולו על רגליו לשירת "האינטרנציונל", כל נציג בשפתו.

לאחר שתמה שירת "האינטרנציונל", הזמין הנשיא בלא כל גינוני כבוד את הקהל להצטלם עמו באופן אישי וקבוצתי. הוא ניגש למתורגמניות ולמתורגמנים, כמו גם לעובדות ולעובדים אשר אפשרו את קיום הוועידה, לחץ את ידיהם והודה להם על הצלחת הוועידה. המגע הישיר והעדר גינוני הכבוד מצד השניא בלטו עד מאוד.

 

מה שהיה מנת חלקם של מעטים הוא כיום נחלת הכלל

בסיומם של ימי הדיונים הארוכים, הסתובבתי יחד עם באי ועידה אחרים ברחבי הוואנה. משיחות עם האנשים ומהשוטטות במרכזי העיר ובשכונותיה למדתי כי העם מעריך את הישגי המהפכה. זאת ועוד, הציבור הקובני מבין  כי האשם במצבם הקשה הוא המצור המתמשך שמטילה ארה"ב. במרכזי הקניות ובמכולות ישנה סחורה, אם כי אינה זמינה בשפע הקפיטליסטי המאפיין את עידן הצרכנות ואשר מוביל בהדרגה להרס כדור הארץ. כלים חד-פעמיים למשל, כמעט לא ניתן למצוא בקובה (למעט בקבוקי מים מינרלים עשויים פלסטיק).

תושבי קובה אדיבים בצורה יוצאת דופן ונכונים לסייע בכל דבר. שיחותי עמם נסובו בעיקר סביב הישגי המהפכה, שחרור אנשי המעמדות הנמוכים (בעיקר השחורים) והשגת השוויון באמצעות חיסול הבערות. התושבים חלקו עמנו סיפורים על הדורות הראשונים שבאו בשערי האוניברסיטאות לאחר חקיקת חוק חינוך חינם, על הנגישות הרחבה לרפואה ציבורית, אשר נמנעה מהם עד המהפכה, על חלוקה מחדש של הבתים והשגת דיור לכל. הם הדגישו כי השירותים והמשאבים שהיו שייכים פעם אך למעטים, הפכו כיום נחלתם של רבים.

בשנה הבאה ייערך הכנס בתורכיה (באיזמיר או באיסטנבול), ובו ימשיכו נציגי המפלגות הקומוניסטיות והפועליות בעבודה לחיזוק הפעולות הבינלאומיות נגד סכנות הפשיזם, נגד הקפיטליזם ונגד האימפריאליזם.

תאודור אריאל עמר

עוד בנושא:

http://www.solidnet.org/meetings-and-statements/imcwp/22nd-International-Meeting-of-Communist-Workers-Parties/