נתניהו מנסה לעצור את המחאה ההמונית באמצעות הגזענות; ח"כ עודה: זה כבר לא עובד

ראש הממשלה המואשם בפלילים, בנימין נתניהו, תקף אמש (ראשון) את השתתפותו של יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) בהפגת ההמונים שנערכה במוצ"ש מול ביתו ברחוב בלפור: "זה איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת שתומך במחבלים והשתתף בכנס של החמאס בחודש שעבר, משתתף בהפגנת השמאל בירושלים אתמול". נתניהו ניצל את הציוץ ותקף שוב את התקשורת וההפגנות ההמוניות נגדו: "התקשורת מתגייסת למען הפגנות השמאל ששוברות מדי יום שיאים חדשים של אלימות והסתה לרצח נגד ראש הממשלה".

ח"כ איימן עודה בהפגנה שנערכה במוצ"ש ליד מעון ראש הממשלה בירושלים (צילום: זו הדרך)

ח"כ עודה מיהר להשיב לנתניהו בציוץ משלו: "יש מיליון מובטלים וכישלון מוחלט במניעת התפרצות של המגפה. כרגיל הדבר היחיד שיש לנתניהו להציע זה שנאת ערבים. זה כבר לא עובד. הציבור לא קונה את זה. נתניהו הוא כישלון והיום האחרון שלו בבלפור יהיה היום הראשון של התיקון הארוך שנקדם למען שלום, שוויון וצדק חברתי". כל כך הוסיפה ח״כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת): "נתניהו משקשק מהמחאה, אז הוא בורח לאזור הנוחות שלו הסתה גזענית כלפי הנציגים של הציבור הערבי, שהיא הסתה כלפי הציבור הערבי עצמו. נתניהו, הפעם זה לא יעבוד, הטריקים שלך שקופים וכבר לא משכנעים את מי שדורשים עבודה, לחם וצדק. הפעם המלך אכן עירום וכולם רואים".

לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת): "זה בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל שתומך באלימות נגד מפגינים ומסית סדרתי לפגיעה פיזית בהם. השרים שלו מתגייסים למען שמירה על כסאו תוך שהוא שובר שיאים חדשים של שחיתות והפצת שנאה גזענית. האיש הזה חייב לעוף מכיסא המלכות המדומיינת שלו לכיסא הנאשמים במחוזי".

אך מסע הצלב של נתניהו נגד הדורשים את התפטרותו לא החלה עם המסר הגזעני בשעות הערב. נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה בשעות הצהריים "בשם הדמוקרטיה אני רואה ניסיון לרמוס את הדמוקרטיה. בהפגנות הללו יש עיוות של כל הכללים". עוד הוא טען שאיש לא פועל נגד ההפגנות אלא בדיוק ההיפך: “הולכים לקראתם. זה מדגרות של קורונה, יש כללים שלא נאכפים, אף אחד לא מגביל את זה ואף אחד גם לא ניסה להגביל את זה. הפוך, מתדלקים את ההפגנות האלו, בהתגייסות תקשורתית שלא היתה כמוה, מעודדים את ההפגנות, מאפשרים לשתק שכונות, מאפשרים לחסום כבישים, בניגוד מוחלט לכל מה שהיה מקובל בעבר". בהמשך ציטט נתניהו קטעים ממאמרו של העיתונאי הימני קלמן ליבסקינד בסוף השבוע האחרון: "אני מתקשה לזכור מקרה דומה, שבו מפגינים מעטים כל כך, קיבלו חיבוק וליווי עיתונאי רחב כל כך. כותרות ראשיות על בסיס כמעט יומיומי. מעקב צמוד. שידורים בלתי נגמרים, כבר מהרגע הראשון. אתרי החדשות והמהדורות הפכו ללוח המודעות של המחאה. כתבים ופרשנים התנדבו לתפקד כמו אנשי יחסי הציבור שלה. אי אפשר לפספס את ההתלהבות שלהם. אי אפשר לפספס את ההזדהות שלהם עם כל מי שהם מראיינים. פעם הם בתפקיד המדווח, פעם בתפקיד המפגין. אם לא תעקבו אחריהם בדקדקנות, לא תבחינו איזה מהכובעים הם חובשים בכל רגע נתון".

יצוין שבשעות הבוקר, סגנית נשיא בית המשפט השלום בירושלים, דורית פיינשטיין, הוציאה צו למניעת הטרדה מאיימת נגד בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו. את הבקשה הגישו פעילי "קריים מיניסטר" באמצעות עו"ד גונן בן יצחק. הפעילים הם חיים שדמי, ישי הדב וגונן בן יצחק עצמו. העילה לבקשה היא פרסום של יאיר נתניהו ובו חשף פרטים אישיים אודות השלושה וקרא להפגין מתחת לביתם, כתגובה להפגנות סביב מעון ראש הממשלה. בהחלטתה כתבה פיינשטיין כי היא מורה לנתניהו "להסיר את הציוץ המטריד מדף הטוויטר שלו, ומורה לו במשך תקופה של 6 חודשים להימנע מלהטריד את המבקשים, וזאת בכל צורה ודרך לרבות באמצעות אחר". בציוץ כתב יאיר נתניהו כי הוא "מזמין את כולם לבוא ולהפגין יום ולילה (בג"ץ אומר שמותר) מתחת לבתים של האנשים האלה, שמארגנים לנו את כל האנרכיה בשבועות האחרונים. למרות שלא מגיע להם מחקתי את תעודות הזהות".

המבקשים טענו כי בעקבות פרסום זה היו הפגנות מול ביתם של שניים מהם, וכולם קיבלו שיחות טלפון מאיימות. המבקש עו"ד בן יצחק אף טוען כי מפגינים הסיגו את הגבול ונכנסו לחצר ביתו. לדבריה, "יאיר נתניהו טען בציוץ כי בג"ץ אישר הפגנות יומם וליל מול ביתם הפרטי של אנשים, ולא היא. בא כוח המשיב טען כי המשיב כיוון לבג"צים שעוסקים בהפגנות בסמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה, לביתה של נשיאת העליון ולביתו של השר לביטחון פנים. אין בין בג " צים. אלו דבר עם טענות המשיב בציוץ. ראשית מדובר בהפגנות אשר תואמו עם המשטרה והיו תחומות בזמנים ברורים, ולא התנהלו יומם וליל. שנית, ספק בעיני אם ניתן לטעון שהפגנה מול ביתם של מפגינים, דינה כדין הפגנה מול ביתם של אנשי ציבור, וספק אם המעורבות של המבקשים בהפגנות מול בית ראש הממשלה הופכת אותם, לעת עתה, לאנשי ציבור. אוסיף ואציין כי בא כוח המבקשים לא ידע להבהיר מתי הותרה הפגנה כנגד מפגינים מול ביתם הפרטי, והרי כדבר שבשגרה מול הפגנה של צד בעל דעה פוליטית אחת רשאים להפגין אנשים שאוחזים בדעות הפוליטיות המנוגדות. אך לא זה המקרה שכן המשיב קרא להפגין אל מול ביתם הפרטי של המבקשים, ולא מול דעותיהם בהפגנות המתנהלות בסמוך לבית ראש הממשלה".

עוד נכתב בהחלטה כי "פרסום פרטי תעודת זהות וכתובת, אף אם אלו ברי השגה ללא מאמץ מיוחד, יחד עם נוסח הדברים כפי שפרסם אותם המשיב יוצרים כולם יחדיו את ההטרדה המאיימת".

עוד על המחאה ההמונית נגד נתניהו בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 1, 3, 4, 7, ו-10):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/07/G30_2020.pdf