נשים קורבנות אלימות במשפחה לא מקבלות עדיפות בדיור הציבורי

חברת הדיור הציבורי עמידר דיווחה כי רשמה השנה רווח שיא בגובה 84 מיליון שקלים, וכי הניבה במצטבר כ-800 מיליון שקלים אותם היא מחזיקה בחסכונותיה. השנה גם העניקה החברה בונוסים לבכיריה בשווי 5 מיליון שקלים, ועל פי ההערכות שווי הבונוס עומד על 80-60 אלף שקלים לבכיר. זאת, בעת שעמידר מזניחה באופן נפשע את עשרות אלפי הדירות הנמצאות תחת ניהולה, ואת רבבות המשפחות הממתינות במשך שנים לדירות להן הן זכאיות.

מפגינות בבאר שבע למען דיור ציבורי (צילום: פורום הדיור הציבורי(

 

פעילי פורום הדיור הציבורי הדגישו בחודש שעבר: "800 מילון השקלים האלה הם תוצר ישיר של התעללות עמידר בדיירים המתגוררים בדיור הציבורי ובממתינים לקבלת דירות. זה פשע שעמידר מבצעת בחסות ובעידוד משרד השיכון בראשות זאב אלקין ומשרד האוצר בראשות אביגדור ליברמן. הם שותפים לחרפה" .

 

הממשלה פועלת לחיסול הדיור הציבורי

מנכ״ל פורום הדיור הציבורי, דני גיגי, הוסיף: "משרד האוצר ומשרד השיכון ממשיכים לגזול את המשאבים הציבוריים, ופועלים בכל כוחם לחיסול מלאי הדיור הציבורי המצומצם בלאו הכי. עמידר מנוהלת בידי שני משרדים ממשלתיים אך עושה כל שביכולתה למקסם רווחים באופן התואם את אחרון הטייקונים".

בפורום הצביעו על כך שהסכום של 800 מיליון שקלים יכול לשמש לשיפוץ אלפי דירות, אותן עמידר משאירה מוזנחות והרוסות. כמו כן, מסרבת עמידר לאשר את הגדלת מלאי הדירות הזמינות לפרויקטים של התחדשות עירונית, בעוד שעשרות אלפי משפחות ממתינות לדירה. "זו התעללות לשמה בדיירים. עמידר יוצרת להם חובות ועיקולים, ואף מגרשת את חלקם מהדירות כאשר היא מזהה הזדמנות להגדיל את רווחיה" הוסיפו.

משרד השיכון בהובלת השר אלקין והמנכ״ל אביעד פרידמן לא רכש עד היום אפילו דירה אחת עבור הדיור הציבורי. מאות אלפי אזרחים שאין להם קורת גג פשוט לא מעניינים את מקבלי ההחלטות.

 

אין פתרונות דיור לקורבנות האלימות

נפגעות אלימות במשפחה הן אחת הקבוצות המקופחות ביותר בכל הנוגע לדיור ציבורי. נשים שחוו אלימות בביתן ונאלצו לעזוב לא מקבלות כל סיוע לבד ממענק חודשי מביש הנע בין 1,370-774 שקלים. אלה סכומים זעומים שאין בהם כדי לסייע ולו במעט על רקע השתוללות מחירי השכירות. גרוע מכך, מאז הפעם האחרונה בה עודכנו תעריפי הסיוע לדיור (לפני כעשור!), זינקו דמי השכירות ב-60%.

נתונים אלה כלולים בדו"ח מיוחד שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת בהזמנת ח״כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת), יו״ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי. המחקר נערך כדי לסייע לאזרחיות ולאזרחים שנאלצו לעזוב את ביתם בשל אלימות במשפחה.

מספר הנשים הסובלות מאלימות ומקבלות סיוע ממשלתי לשכירת דירה גדל דרמטית בשנים האחרונות: בשנת 2019, כ-1,000 נשים קיבלו סיוע בסך כולל של כ-9 מיליון שקלים; בשנת 2021, זינק מספר הנשים שקיבלו סיוע לכ-1,600, ולהן הוענק  סיוע כולל של כ-17 מיליון שקלים.  עוד עולה מהמחקר, כי משרד הרווחה מתחזק רק 16 מקלטים עבור נשים שנפגעו מאלימות. במקלטים אלה יכולים לשהות עד כ-200 נשים וילדיהן. ואם לא די בכך, הקצה משרד הרווחה רק 21 דירות מעבר עבור נשים שנפגעו מאלימות, השלימו שהות במקלט וזקוקות לבית זמני.

לדברי ח"כ תומא-סלימאן: "דיור ציבורי עבור נשים החוות אלימות במשפחה עשוי להציל חיים. מהדו״ח שהזמנתי עולה, כי לנשים שנקלעו למעגל האלימות ומקבלות דירת מעבר במימון ממשלתי, יש סיכוי הרבה יותר גבוה להימלט מבן זוג מתעלל ולחיות חיים ללא איום מתמיד". עוד הדגישה: "דיור הוא משאב ציבורי, והמאבק באלימות חייב לעשות שימוש בכל האמצעים הציבוריים העומדים לרשות המדינה. הגיעה העת שגם אלימות במשפחה תהיה קריטריון לקביעת זכאות לדיור ציבורי".

ריקה הלוי

עוד בנושא: https://zoha.org.il/113608