נשים מחו ברחבי טורקיה נגד הנשיא ארדואן; מחוקק נעצר בתוך הפרלמנט

עשרות אלפי נשים וגברים מחו אתמול (שבת) באיסטנבול ובערים נוספות ברחבי טורקיה ובהן איזמיר, אנקרה, בורסה וקוניה, נגדהחלטתו של הנשיא הימני רג'פ טייפ ארדואן, לפרוש מאמנה הבינלאומית נגד אלימות כלפי נשים. טורקיה היתה המדינה הראשונה לחתום לפני כעשר שנים על האמנה, שנועדה להיאבק באלימות במשפחה — הסכם שבזמנו נחשב להתקדמות יוצאת דופן למען זכויות נשים – "אמנת איסטנבול". על כך נמסר הבוקר בעיתונים היומיים הקומוניסטיים באיסטנבול.

המהלך שפורסם אתמול ביומון הרשמי, עורר ביקורת מצד מבקרי ממשלת הימין הדתית כי האמנה חיונית כדי להתמודד עם העלייה במקרי האלימות נגד נשים במדינה. אמנת איסטנבול, מבטיחה לפעול למניעה, להעמדה לדין ולחיסול האלימות בתוך המשפחה ולקידום השוויון. טורקיה הצטרפה אליה ב-2011, אך בשנים האחרונות חלה עלייה במספר מקרי הרצח של נשים. על פי קריאה שפרסמו הנשים הקומוניסטיות אישה נרצחת מדי יום בידי בן זוגה או קרוב משפחה.

קריאת הנשים הקומוניסטיות לצאת ולהפגין ברחבי טורקיה.

 

הממשלה הימנית של ארדואן נימקה את המהלך בכך שהחוק המקומי יגן על זכויותיהן של הנשים, אך פעילות קומוניסטיות מסרו כי ההחלטה של טורקיה הרסנית לאור האלימות הרבה שאותן חוות נשים ונערות. האמנה, שנחתמה בעיר הגדולה ביותר בטורקיה, פילגה את מפלגת השלטון הדתית של ארדואן ואפילו את משפחתו. באופוזיציה אמרו כי ארדואן לא יכול לפעול ללא אישור הפרלמנט, אך שמרנים רבים בטורקיה טוענים כי "האמנה פוגעת בערכי המשפחה". הם מתנגדים לעקרון השוויון המגדרי באמנה ורואים בו ככזה המקדם יחסים להט"בים, לאור ההתחייבות לפעול נגד אפליה על רקע נטייה מינית.

יצוין שהמשטרה עצרה הבוקר מחוקק פרו-כורדי בולט בחדר סיעתו בפרלמנט, לאחר שהתבצר שם במשך ארבעה לילות במסגרת מחאה. עומר פרוק גרגרליואולו ממפלגת העמים הדמוקרטית (HDP) סירב לעזוב את הפרלמנט באנקרה לאחר שנשללו ממנו מעמדו הפרלמנטרי וחסינותו ביום רביעי. במפלגתו אמרו כי כמאה שוטרים נכנסו לפרלמנט כדי לעצור את גרגרליואולו, רגע לפני תפילת הבוקר. בסרטון ממעצרו נראים שוטרים גוררים אותו החוצה. "המשטרה התעקשה לעצור אותו ולקחה אותו בפיג'מה ובנעלי בית ונשלל ממנו אף חבישת מסכה נגד סכנת הידבקות בקורונה", נמסר בהודעת המפלגה.