נשים לתקציב הוגן קוראות לקדם תקצוב מגדרי

 

המועצה הלאומית לכלכלה, המשמשת כגוף מייעץ לראש הממשלה, התכנסה השבוע על מנת ללמוד מהו "תקציב מגדרי" וכיצד הוא מיושם במדינות אחרות. את הנושא הציגה ברברה סבירסקי, מנהלת מרכז אדוה ונציגת פורום "נשים לתקציב הוגן".
 
פירוש המושג "תקצוב מגדרי": שינוי באופן קביעת תקציב המדינה כך שנושא המגדר יילקח בחשבון כשיקול מרכזי. כלי זה, המשמש במדינות רבות ככלי מרכזי לקידום השוויון בין המינים מאפשר לבחון את ההשלכות של כלל ההכנסות וההוצאות של המדינה על קבוצות שונות של נשים וגברים.
 
מדינות סקנדינביה ובראשן שוודיה הן המובילות ביישום מעשי של תקצוב מגדרי. בכל ארצות סקנדינביה יש משרד שאחראי על נושא השוויון מגדרי, כל משרדי הממשלה במדינות אלה נדרשים לכלול שיקולים מגדריים בכל פעולותיהם, פקידי משרדי הממשלה נדרשים לעבור השתלמויות בנושא שוויון מגדרי, משרדי הממשלה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נדרשים להציג נתונים לפי מגדר. בנוסף, בהצעת תקציב המדינה משרדי הממשלה נדרשים לכלול יעדים להגברת השוויון המגדרי.
 
בשוודיה, מאז 1988, מוסיפים לחוק התקציב נספח המנתח את חלוקת המשאבים הכלכליים בין המינים. הנספח כולל נתונים על: תעסוקה, לימודים, חלוקת ההכנסות, חלוקת רווחי הון, חלוקת הקצבאות ותרומתן לסגירת הפערים, הכנסה פנויה וחלוקת העבודה בבית. בנוסף, בכל שנה מתמקדים בנושא מרכזי. כך לדוגמא ב-2005 נבחנה המשמעות הכלכלית של הורות עבור נשים וגברים על פני תקופה של עשור. נמצא, שנשים משלמות מחיר גבוה יותר ומפסידות בממוצע 33 אלף יורו בתקופת זו לעומת גברים שמפסידים 1,086 יורו. הסיבה המרכזית לכך היא חלוקה בלתי שווה בין ההורים של עבודה במשרות חלקיות. תוצאה נוספת של עבודה חלקית היא פגיעה בזכויות הפנסיה ואכן בשוודיה מצאו שנשים מפסידות 5434 יורו מהקצבת הפנסיה שלהן לעומת גברים שמפסידים 108 יורו בלבד.