נשים חסרות מעמד נפגעות חוק האזרחות קיבלו טיפול רפואי

 

נשים ערביות חסרות מעמד משפטי עקב חוק האזרחות הגזעני קיבלו טיפול רפואי השבוע במרפאה של עמותת רופאים לזכויות אדם, בשיתוף עמותת כייאן ועמותת "ערוס אלבחר לאישה ביפו". יום רפואי מיוחד נערך לנשים פלסטיניות חסרות מעמד המתגוררות ביפו ונפגעות מהתיקון לחוק האזרחות המנוע מהן, בין היתר, טיפול רפואי ממלכתי. הנשים שהגיעו ליום הרפואי נבדקו על ידי רופאים מומחים בתחומים שונים. כמו כן, הנשים קיבלו עלון מידע באשר למצבן וזכויותיהן.
נפגעות החוק דיווחו כי הן נאלצות לוותר על טיפול רפואי או קניית תרופות מטעמים כלכליים, שכן בהעדר מעמד אזרחי אינן זכאיות לשירותי קופת חולים. חלקן נאלצות לוותר על טיפולים רפואיים לסכרת, לאפילפסיה, ללחץ דם גבוה, למעקב הריון ועוד.
על פי הערכות הארגונים, בישראל מתגוררות יותר מ-16 אלף נשים חסרות מעמד כתוצאה מחוק האזרחות. נפגעות החוק, הנשואות לאזרחי ישראל ואמהות לילדים ישראלים, נותרות מחוסרות מעמד ומשוללות זכויות חברתיות ובהן ביטוח בריאות. למעלה משליש מהן שוהות בישראל מתוקף אישורי שהיה המתחדשים מעת לעת.
ראניה, נפגעת חוק האזרחות בת 27, אם לשלושה ילדים, ביקשה לפנות לשר הבריאות ולשר הרווחה והשירותים החברתיים ולבקש כי ישקלו את האפשרות לעשות ביטוח רפואי לחסרות מעמד. גם רג'אא, אם לשניים, נפגעת חוק האזרחות מיפו, מבקשת מהשרים שיאפשרו לפחות זכות לקבלת טיפול בקופת חולים, מאחר שהיא זקוקה לטיפול במחלת שקדים ואינה מקבלת אותו.
רופאים לזכויות אדם וכיאן מצטרפים לקריאתן  של נפגעות החוק וקוראים לשר הבריאות ולשר הרווחה לעשות שימוש בסמכות שניתנה להן בחוק להחיל על הנשים "תושבות חברתית".