נשיא מקסיקו שב ודרש מממשלת ישראל להסגיר פקיד בכיר הקשור להיעלמותם של 43 סטודנטים

נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופס אוברדור, שב ודרש אתמול (רביעי) מממשלת ישראל להסגיר פקיד בכיר שקיבל מקלט בארץ. הנשיא אמר במסיבת עיתונאים שממשלת ישראל מגנה על פקיד בכיר לשעבר, המבוקש במקסיקו, שהואשם בהסתרת מידע בחקירת היעלמות 43 סטודנטים בשנת 2014. לפי גורמים מקסיקנים המבוקש, תומאס זרון דה לוסיו, נמלט לישראל בשנת 2020 כדי להתחמק מהחקירות. כמו כן, אמר לופס אוברדור כי על אף ראש ממשלת ישראל דאז, נפתלי בנט, התבקש להסגירו כבר בשנה שעברה ואף הסכים לכך, טרם חלה התקדמות בנושא.

לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" זרון ברח לקנדה ב-2019, ובספטמבר אותה שנה טס לישראל. ב"טיימס" נכתב כי במסגרת תפקידו אישר זרון לרכוש מערכות מודיעין מכמה חברות פרטיות בהן פגסוס. הגורם ששוחח עם ה"ניו יורק טיימס" בעילום שם, אמר כי לישראל אין שום רצון להיענות לבקשת ההסגרה המקסיקנית. קיימות חשדות מבוססים כי ממשלת מקסיקו השתמשה בתוכנת פגסוס כדי לרגל אחרי האופוזיציה, ובין השאר אחרי עורכי הדין שחקרו באופן עצמאי את פרשת היעלמותם של 43 הסטודנטים.

אלפים מפגינים במרכז העיר מקסיקו כדי לדרוש להעמיד לדין את האחראים להיעלמותם של 43 סטודנטים להוראה ב-2014 (צילום: פרנסה לטינה)

יצוין שבמסגרת החקירה נעצר בסוף השבוע האחרון שר המשפטים של מקסיקו לשעבר בחשד למעורבות בחטיפתם של 43 סטודנטים ממכללה בדרום-מערב המדינה ב-2014 בדרכם להפגנה נגד המדיניות הניאו-ליברלית של הממשלה באותה עת. השר לשעבר, חסוס מורילו, נעצר בביתו שבעיר מקסיקו והואשם בחטיפה, עינוי ושיבוש הליכי משפט, והוא יוחזק במעצר עם לתום המשפט. כמו כן, בית משפט במקסיקו הורה בסוף השבוע על מעצרם של 83 חשודים במערבות בהיעלמות הסטודנטים במדינה. צווי המעצר הוצאו נגד 20 קצינים, חיילים, שוטרים, חמישה פקידי ממשל בעיר איגואלה שבמדינת גררו ו-14 חברים בארגון פשע באזור.

בספטמבר 2014, הסטודנטים שלמדו בסמינר להכשרת מורים נעלמו לאחר שהתעמתו עם המשטרה באיגואלה, מוכת הפשיעה ואלימות הכנופיות. קברים ששוכנים סמוך לעיר נפתחו, ובהם חלקי גופות חרוכים. התובע הכללי דאז של גוררו, אינאקי בלנקו, אמר כי נמצאו 28 גופות בקבר ההמוני. סטודנטים ששרדו אמרו כי האוטובוסים שלהם נעצרו על ידי שוטרים וחיילים חמושים שלפתע פתחו באש.

דוח חקירה עצמאי שהתפרסם ב-2016 האשים את ממשלת מקסיקו בחבלה בחקירת היעלמותם של הסטודנטים במדינה. לפי הדוח שהגיש הצוות, משרד התובע הכללי במקסיקו לא אפשר לחוקרים לראיין את העצורים בחשד לביצוע הפשע ומנע מהם להשיג מידע נוסף בנושא. כמו כן, הפרקליטות המקסיקנית לא התמידה בפעילויות חקירה בכיוונים שעליהם המליץ צוות הבדיקה. "העיכובים בהעברת הראיות, שיכולות היו לשמש למציאת קווים נוספים לחקירה, מתפרשות בעצם כהחלטה לאפשר לאשמים לחמוק מעונש", נכתב בדוח של צוות החוקרים, שמונו בידי הוועדה הלטינו-אמריקאית לזכויות אדם.

ביום חמישי שעבר, ועדה ממלכתית הציגה דוח נוסף שבו הסיקה כי היעלמות הסטודנטים היתה "פשע בחסות המדינה" שבו חברו "אנשי כנופיית הפשע גררוס אונידוס וסוכנים ממוסדות שונים של המדינה המקסיקנית". נשיא מקסיקו אמר למחרת כי הממשלה תמשיך לפעול כדי ללכוד את המעורבים בפשע ולגלות מה קרה לסטודנטים הנעלמים.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/106776