נשיא אוניברסיטת תל-אביב והאגודה הסוציולוגית נגד הפגיעה בחופש האקדמי

נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת, מסר כי המוסד נערך למצב שבו יהיה ניסיון לפגוע בחופש האקדמי והמינהלי שלו. במכתב שנשלח הבוקר (ראשון) לכלל הסטודנטים והעובדים באוניברסיטה, התייחס פורת לתוכנית להחלשת מערכת המשפט, והביע תמיכה בחברי הסגל ובסטודנטים שהפגינו נגדה בכניסה לקמפוס בשבוע שעבר. "זכות ההפגנה היא זכות פוליטית בסיסית, נגזרת של חופש הביטוי, שנכון ורצוי להשתמש בה", כתב פורת.

לדברי פורת, "ישנה נקודה, שבה סכנה לאופי הדמוקרטי של מדינת ישראל מחייבת תגובה של כל אחד ואחת. כללים רגילים של א-פוליטיות של בעלי תפקידים הנושאים במשרות ציבוריות אינם חלים בעתות חירום. אני מקווה שלא נגיע לנקודה הזו". פורת הוסיף כי "שינוי משטר חוקתי יסודי כמו זה המוצע, צריך להתבצע בהדרגה, שהרי גם מי שתומך בשינוי חייב להבין שעלולות להיות לו תוצאות בלתי צפויות ובלתי רצויות. מה אם יתברר למשל, שביטול מוחלט של עילת הסבירות יפגע באנשים בפריפריה הגיאוגרפית או החברתית, בבעלי מוגבלויות או במיעוטים אחרים?".

גם האגודה הסוציולוגית הישראלית הביעה בסוף השבוע "דאגה עמוקה מאווירת חוסר הסובלנות, האיבה, הגזענות והכפייה האלימה ההולכים ומחריפים בשנים האחרונות, ומגיעים לשיאם בימים אלה". לדברי האגודה "אנו מחויבים" לעקרונות של שלום ושוויון בין כל בני אדם, לחופש הביטוי ולחופש אקדמי ולהגנת כל חבריה מפני גילויי חוסר סובלנות, דיכוי והשתקה.

"אנו מזהירים ש האווירה הנוכחית מסוכנת לא רק לחברה כולה אלא גם לחיים האקדמיים, לחופש האקדמי, לחופש המחקר ולחופש הביטוי, שהם נשמת אפו של המדע בכלל, ושל מדעי החברה והרוח בפרט. בתנאי איום, תלות, וסמכותנות, המחקר לא יכול להתפתח. המחויבות החברתית של הסוציולוגיה לא מאפשרת לנו להתעלם ממה שקורה סביבנו, ואווירת חוסר הסובלנות כלפי המחקר הסוציולוגי והחברתי בכלל, כבר קבלו ביטויים מדאיגים ומכוערים במיוחד, לרבות ניסיונות השתקה. חוקרות פמיניסטיות ממדעי החברה הוכנסו לרשימות השחורות של אבי מעוז, סגן שר במשרד החינוך, והוא משרה אווירה עוינת מעוררת דאגה כלפי לימודי מגדר, תחום חשוב ומתפתח של המחקר הסוציולוגי".

עוד הדגישו ראשי האגודה "אנחנו רואים ורואות חומרה מיוחדת ומגנים בכל תוקף את המרת האפשרות לדיאלוג בניסיונות ההשתקה של צה"ל את הביקורת נגדו, חקר יחסי חברה צבא הוא אחד התחומים המרכזיים של הסוציולוגיה הפוליטית וחקר הדמוקרטיה, ופרופסור לוי הוא בעל שם בינלאומי והחוקר הבכיר ביותר בישראל בתחום, אשר שימש כנשיא האגודה האירופאית לחקר צבא-חברה".

"אווירת חוסר הסובלנות, ההסתה והגזענות חודרת גם לקמפוסים ומסכנת את המרקם החברתי הקיים בין הסטודנטים והסטודנטיות מרקעים חברתיים ופוליטיים שונים, ומאיימת על חופש המחקר. כבר כמה שנים פועל בתוך הקמפוסים ארגן 'אם תרצו', החותר להגביל את פעילותם של הסטודנטים הערבים, והנהלות האוניברסיטאות לא ידעו עד כה להתמודד בצורה מוצלחת עם איומיו האלימים. כעת, מפלגת נועם מנסה להיכנס לחיי הקמפוסים במטרה להסית ולעשות דה-לגיטימציה לקהילת הלהטב"ק ולפעולה הפמיניסטית בתחום האלימות המגדרית ואלימות בן זוג. אנחנו קוראים להנהלות של כל המוסדות האקדמיים לעמוד מול הלחצים של כל קבוצה המבקשת לשלול את הלגיטימיות של קבוצת סטודנטים אחרת, ולשמור על ערכי הדמוקרטיה של שוויון, חופש ביטוי והתארגנות, שלום וסובלנות לשונה" נאמר עוד בהצהרה.

האגודה הסוציולוגית "תעודד, תתמוך ותגבה את פעילותם של חבריה בקמפוסים השונים בחיזוק הקהילות המאוימות בימים אלה, והתייצבותם לצידם של נפגעי ונפגעות הקמפיינים ההומופובים, המיזוגניים והגזעניים. כמו כן האגודה תפיץ מידע להבהרת הבעייתיות בטענות המושמעות על-ידי ארגונים קנאים ותסביר את ההשלכות החמורות של ההסתה וההתנכלויות על החיים המשותפים בקמפוסים".

עוד בנושא