נשיא אוניברסיטת ת"א: אם הממשלה תסרב לקבל פסק דין של בית המשפט העליון זו הפיכה צבאית

"יום השיתוק הלאומי" שנערך אתמול (חמישי) ברחבי הארץ נגד ממשלת הימין וההפיכה המשטרית שהיא מקדמת קיבל צביון של יום מאבק נחוש בפשיזם ולמען הדמוקרטיה. בהפגנות, העצרות וחסימות הכבישים בלטו הצעירים, הסטודנטים ומרצי ההשכלה הגבוהה.

הפגנה גדולה במיוחד יצאה אתמול בשעות הבוקר מאוניברסיטת תל-אביב בהשתתפות סטודנטים, מרצים ואנשי הסגל המינהלי. זאת, בעת שרוב הלימודים נפסקו ואלפים התאפסו בכיכר אנטין, בכניסה לאוניברסיטה שברמת אביב. את המצעד הגדול הובילו ראשי האוניברסיטה בהווה ובעבר שהחזיקו כרזה גדולה בה נכתב "חובה להתנגד".

אך בניגוע למחאות אחרות, אנשי האוניברסיטה קיימו מול סמינר הקיבוצים שבכניסה הצפונית לתל-אביב. בין הדוברים הרבים בלט נשיא האוניברסיטה, הפרופ' למשפטים אריאל פורת שהכריז ש"אם הממשלה תסרב לקבל פסק דין של בית המשפט העליון זה שקול להפיכה צבאית וזו תהיה ממשלה עבריינית". פורת הדגיש שבמקרה יש להשבית את ההשכלה הגבוהה.

לדבריו, "בכל מדינה דמוקרטית בעולם, בלי יוצא מן הכלל, מי שמפרש את המשפט, לרשויות השונות, למפכ"ל המשטרה, לרמטכ"ל ולממשלה הוא בית המשפט. משבר חוקתי הוא מצב שבו בית המשפט העליון פוסל את החקיקה, או חלקה, והממשלה לא מצייתת. לצערי היו אנשים, כולל שר המשפטים שאמרו שהם לא יקבלו את החלטת בית המשפט העליון במידה ותיפסל החקיקה שבה מדובר".

פורת הדגיש ש"משבר חוקתי שנראה בהסתברות קטנה מאוד לפני שבוע או שבועיים, לצערי ההסתברות שלו הולכת וגדלה. אם יקרה דבר כזה, זה כאוס. זה שקול להפיכה צבאית. ממשלה שמכניסה אותנו למשבר כזה ולא מצייתת לפסיקה של בית המשפט העליון, היא עבריינית". לדברי פורת "במצב כזה משתנים כללי המשחק. אם באוניברסיטת תל-אביב מדובר, זה המצב שבו אני אעשה כל מה שאפשר במסגרת היכולות שלנו, כולל השבתה, אם חס ושלום נגיע לנקודה הזו".

פורת גם תקף את "הריכוך" שמציעה הקואליציה לרפורמה. לדבריו, "הריכוך כביכול, אל תטעו, אין כאן אפילו גרם של ריכוך. מה שהולך להיות כאן, זה שימונו שני שופטים, שימונה נשיא בית המשפט העליון על ידי הקואליציה ולאחר מכן הקואליציה פשוט לא תאפשר למנות שופטים אחרים, עד שיסתיים מושב הכנסת. ואז יש כנסת חדשה ושוב ממנים שני שופטים חדשים של הקואליציה". לדבריו אחרי שימונה נשיא בית משפט מהקואליציה זה יגדיל עוד יותר את הרוב שלה בוועדה למינוי שופטים.

כאמור, אלפי סטודנטים השתתפו אתמול במחאות נגד שלטון הימין במספר מקודים ברחבי הארץ. אך בהתאחדות הסטודנטים הארצית בחרו דווקא לתקוף את המפגינים. "במקום השבתת המוסדות באופן שפוגע באלפי סטודנטים באופן גורף וחד צדדי, יכלו המוסדות שמתכננים להשבית את הלימודים לקדם פתרונות יצירתיים יותר שיעודדו שיח מעמיק ומכבד בין הצדדים", אמר יו"ר התאחדות הסטודנטים אלחנן פלייהמר. "לא נסכים להשבתה גורפת שמשמעותה פגיעה מיותרת ולא הוגנת באלפי סטודנטים", הוסיף איש הימין הקיצוני. בתגובה שלחו פעילי מחאת הסטודנטים והסטודנטיות מכתב להתאחדות המגנה את דבריו: "צר לנו מאוד לראות כי יו"ר ההתאחדות פועל אקטיבית כדי לפגוע במחאה ובחופש ההפגנה של הסטודנטים, המעוגן בסעיף 6 לחוק זכויות הסטודנט".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/119913