נציבות זכויות האדם של האו"ם: העיתונאית אבו עאקלה נהרגה מירי של חיילי הכיבוש

נציבות זכויות האדם של האו"ם הודיעה אתמול (שישי) כי תחקיר שערכה קובע שעיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה נהרגה מירי של חיילי הכיבוש בג'נין. כמו כן, על פי ממצאי התחקיר, "לא נמצא מידע המעיד על פעילות של חמושים פלסטינים" בקרבת אבו עאקלה. זאת בניגוד למסקנות הביניים של תחקיר צה"ל, שלפיהן לא ניתן לקבוע אם העיתונאית נורתה מירי החיילים או בידי הפלסטינים. בהודעה שפרסמה אתמול קראה הנציבה העליונה ונשיאת צ'ילה לשעבר מישל בצ'לט, לרשויות בישראל לפתוח בחקירה פלילית בפרשה.

שוטרים תוקפים בחצר בית חולים בירושלים המזרחית את מלווי העיתונאית אבו עאקלה בדרכה האחרונה, 13 במאי 2022 (צילום: אקטיבסטילס)

אבו עאקלה נורתה למוות ב-11 במאי בפאתי ג'נין, בזמן שכוח מיחידת דובדבן ערך מבצע למעצר מבוקשים במחנה הפליטים במקום לפי התחקיר שערכו בנציבות, מכיוון כוחות הביטחון הישראליים נורו כדורים בודדים, לכאורה במכוון, לעבר העיתונאים. התחקיר כלל בדיקה של תמונות וסרטונים מהזירה, התייעצות עם מומחים וראיונות עם עדים במקום.

לדברי בצ'לט העובדה שלא נפתחה עד כה חקירה פלילית לגבי הרג העיתונאית "מטרידה מאוד". לפי הנציבות, מתחילת השנה הרגו כוחות הכיבוש הישראליים 58 פלסטינים בגדה, בהם 13 ילדים. נציבות זכויות האדם כפופה למזכירות האו"ם ומעניקה ייעוץ ותמיכה לגופים שונים, ובין היתר לממשלות ולארגוני חברה אזרחית, על מנת לקדם את השמירה על זכויות אדם. לנציבה העליונה יש סמכות לחקור ולפרסם דו"חות הנוגעים למצב זכויות האדם בעולם.

 

להודעת נציבות זכויות האדם המלאה (באנגלית):

http://ow.ly/R1qs50JGtxK