נפתחה שנת הלימודים באוניברסיטאות ובמכללות – שנת מאבקים בהשכלה הגבוהה

שנת הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה נפתחה השבוע בשורה של מאבקים. חברי הסגל הזוטר ב-11 מכללות, בהן לומדים רבבות תלמידים, פתחו בשביתה השבוע (18.10)  – ביומה הראשון של שנת הלימודים. הארגונים, המאוגדים בכוח לעובדים, מאשימים את משרד האוצר, את ראשי המכללות ואת הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה (ות"ת) בגרירת רגליים במשא ומתן על תנאי העסקתם, הנמשך מזה שנתיים וחצי.

בין הדרישות המרכזיות שמעלה איגוד הסגל האקדמי: העסקה שנתית רציפה שתחליף את המצב בו חברי הסגל הזוטר מפוטרים מדי סמסטר ללא שום הבטחה למשרה בסמסטר הבא; שיפור תנאי השכר המוקפאים מאז 2014; קדימות לסגל הקיים באיוש קורסים שנפתחים, ועוד. לפי שעה מקיפה השביתה את המכללה האקדמית ת"א-יפו, מכללת שנקר, המכון הטכנולוגי חולון, המכללה האקדמית כנרת, המרכז האקדמי רופין, המכללה האקדמית אשקלון, המכללה האקדמית הדסה בירושלים, ועזריאלי – מכללה אקדמית להנדסה. ביום ראשון הקרוב (25.10) צפויות להצטרף מכללת ספיר והמכללה האקדמית אחווה עם פתיחת הלימודים אצלן, וב-1 בנובמבר תצטרף גם מכללת סמינר הקיבוצים.

במקביל נמצא הסגל הזוטר באוניברסיטאות ובמכללות כולן בסכסוך עבודה על תנאי ההעסקה בתקופת הלמידה מרחוק. מרצי הסגל הזוטר נוקטים צעדים ארגוניים, ושוקלים לעבור בהמשך לשביתה מלאה.

באוניברסיטת תל אביב הכריזו כמו-כן כ-1,200 עובדי המעבדות והמחקר, המאוגדים בהסתדרות המעו"ף, על סכסוך עבודה בתביעה לשפר את תנאי עבודתם. בהודעה מטעם העובדים נמסר: "אוניברסיטת תל אביב מצטיינת בחקר יחסי עבודה, ונכשלת ביישומם על עובדיה".

גם ארגוני הסגל הבכיר בכל האוניברסיטאות עומדים להכריז השבוע על סכסוך עבודה על רקע פגיעת המוסדות בהסכמים הקיבוציים בתירוץ של משבר הקורונה.

 

חינוך חינם – לכולם!

העובדים במערכת ההשכלה הגבוהה אינם הציבור היחיד הנאבק בה על זכויותיו. על רקע השלכות משבר הקורונה, פתחה התאחדות הסטודנטים במאבק להורדת שכר הלימוד ב-30%. לדברי יו"ר התאחדות הסטודנטים שלומי אליאב, השנה אמנם חלה עלייה במספר הנרשמים ללימודים אקדמיים, אך היא מלווה בקשיים כלכליים. "הסטודנטים שנפגעו כלכלית במשבר נשארים מאחור ואותם מחליפים כעת סטודנטים המגיעים עם גב כלכלי מבית הוריהם. לא נשלים עם מציאות זו, ונמשיך להיאבק כך שלכל סטודנט וצעיר במדינה תהיה הזדמנות אמיתית לסיים את לימודיו". אולם נראה כי ממשלת הימין הניאו-ליברלית אדישה למצוקתם של הצעירים והסטודנטים. בשבוע שעבר (13.10) הצביעה הקואליציה נגד הצעת חוק של ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) למתן סיוע כלכלי לסטודנטים.

במאבק על שכר הלימוד ממלאת חד"ש סטודנטים, הזרוע הסטודנטיאלית של החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון, את תפקיד הסמן השמאלי המתקדם. בתיאום עם סיעת חד"ש בכנסת, פתחו תאי הסטודנטים של חד"ש בקמפיין הקורא לביטול שכר הלימוד במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. בלילה שלפני פתיחת שנת הלימודים, תלו פעילי חד"ש שלטים גדולים בכניסה לקמפוסים עליהם נכתב: "חינוך חינם – לכולם" בעברית ובערבית. מחד"ש סטודנטים נמסר: שכר הלימוד במדינת ישראל הוא מהגבוהים במדינות ה-OECD. בשבדיה, בגרמניה, בצרפת, בדנמרק וביוון לומדים בחינם או בסכום סמלי! כאשר החברה מתמודדת עם יותר ממיליון מובטלים שמרביתם צעירים, הממשלה מפקירה את הסטודנטים ודוחה כל דרישה לסיוע. אנחנו דורשות ודורשים: חינוך חינם לכולם, להוריד את שכר הדירה במעונות ולספק סיוע כלכלי לסטודנטים."

ח"כ יוסף גבארין (חד"ש – הרשימה המשותפת), שהגיש את הצעת החוק לביטול שכר הלימוד בשם סיעת חד"ש, מסר: "השכלה גבוהה בחינם – זו הצעת החוק שהגשתי היום בשיתוף פעולה עם תאי הסטודנטים של חד״ש. בצל המשבר הכלכלי, מחויבת המדינה לספק ביטחון כלכלי וחברתי לסטודנטים. חיוני להבטיח לימודים אקדמיים חינמיים ומסובסדים במלואם, כפי שנהוג במדינות רבות בעולם."

יצוין כי עוד בשנת 2000 החליטה ועדת וינוגרד על הורדה הדרגתית של שכר הלימוד, שעמד אז על כ-10,000 ש"ח לשנה. בסופו של התהליך היה אמור שכר הלימוד לעמוד על 5,000 ש"ח לשנה. אולם בשנת 2006 התנערה הממשלה מהתחייבותה לתוכנית זו. לכן, מבהירים חד"ש סטודנטים, תוכניתה של ההתאחדות להורדת שכר הלימוד ב-30% היא צנועה מדי ונופלת אפילו מההתחייבות שקיבלה על עצמה המדינה לפני 20 שנה.

 

סולידריות במאבק

בניגוד לגורמים המבקשים לשסות את הסטודנטים והסגל הזוטר אלה באלה, פרסמה התאחדות הסטודנטים הודעת תמיכה בשביתת הסגל הזוטר במכללות והאשימה את ממשלת הימין באחריות לצעדים הארגוניים. "כבר מעל לשנתיים שאתם – הנהלת המכללות, נציגי הוועדה לתכנון ותקצוב במל"ל (המועצה להשכלה גבוהה) והאוצר מנהלים משא ומתן מול הסגלים הזוטרים במכללות הציבוריות – ועד רגע זה לא הצלחתם להגיע להסכם, ולכן שנת הלימודים בחלק מהמוסדות תפתח בצורה עגומה. כמו בנושא הפחתת שכר הלימוד, גם עכשיו הגעתם לפתח שנת הלימודים בלי פתרונות לסטודנטים וגם בזה נכשלתם", מסרו נציגי הסטודנטים.

חד"ש סטודנטים פרסמה אף היא הודעת תמיכה בשובתים: "חד"ש סטודנטים סולידרית עם ארגון הסגל הזוטר הנאבק לזכויותיו. הנהלת האוניברסיטאות מתנהלת בפטרונות ובהתנשאות ואינה מקיימת דיאלוג פתוח מול ארגוני הסגל עצמם. אנו מצטרפים לקריאה של ארגון הסגל הזוטר לחזור למו"מ ולעבוד יחד למען שיפור תנאי הלמידה עבור הסטודנטים וסגלי ההוראה." סולידריות זו בין ציבורים הנאבקים למען זכויותיהם היא הדרך לניצחון.

אסף טלגם

המאמר מתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"