נפלו מגובה רב: שלושה פועלי בניין נהרגו בתאונות העבודה תוך מספר שעות

פועל בניין בן 35 נהרג אחרהצהריים (שני) באתר בנייה במושב אחיסמך, הסמוך ללוד. חובשים ופרמדיקים של מד"א, שהוזעקו למקום, קבעו את מותו של הפועל ששמו טרם נמסר לפרסום שנפל מגובה של ארבע קומות.

מוקדם יותר, שני פועלים פלסטינים, אבראהים זכריא מוחמד אלחדידי, בן 32, וראמי עבדאללה עלי בדר, בן 34, תושבי השטחים הכבושים, נהרגו באתר "נצבא סיטי ראש העין" בביצוע "אלקטרה בנייה". שני הפועלים נהרגו אף הם כתוצאה מנפילה מגבוה רב.

סמוך לשעה 11:00 התקבל דיווח במד"א על האירוע, שהתרחש ברחוב המעיין בעיר. מדוברות מד"א נמסר כי "בשעה 10:59 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב ירקון על שני פועלים שנפלו מגובה באתר בניה ברחוב המעיין בראשהעין. חובשים ופראמדיקים של מד"א מדווחים על שני גברים כבני 30 עם פגיעות רבמערכתיות וללא סימני חיים וקובעים את מותם".

2018-08-13_202733

המקום בו נהרגו הבוקר שני הפועלים פלסטינים: האתר "נצבא סיטי ראש העין" בביצוע "אלקטרה בנייה" (צילום: מד"א)

עו"ד הדס תגרי מהקבוצה למאבק בתאונות בנייה מציינת כי מאז 2015 נהרגו 6 פועלים באתרי החברה, שלושה כקבלנית ושלושה כמבצעת. האחרון שבהם נהרג לפני כחודש בתאונה בפרויקט אגירה שאובה ליד קיבוץ מסילות.

מוקדם יותר הבוקר פועל בן 22 נפצע באורח קשה מנפילה מגובה של חמישה מטרים באתר בנייה באזור התעשייה בשדרות. צוות מד"א פינה אותו לבית החולים סורוקה בבאר שבע כשהוא סובל מחבלת ראש ומורדם ומונשם.

ביום רביעי האחרון נפטר פועל בניין פלסטיני נוסף, מוחמד מחמוד נסר בן 65, בתאונת עבודה באתר בנייה ברחוב יובל נאמן בתל אביב. הפועל הנהרג לאחר ששק לפינוי פסולת שהורם באוויר על ידי מנוף נפל על ראשו מגובה רב. בנובמבר האחרון נהרג בתאונת עבודה באותו אתר סאלם אברהים אלעאסם, תושב הפזורה הבדואית.

האתר, שבו אירעו שתי התאונות, הוא של חברת הבנייה "אשכול פרויקטים". בעקבות התאונה הבוקר עיכבו חוקרי מרחב ירקון ארבעה בעלי תפקידים באתר בחשד לגרימת מוות ברשלנות. במקביל, בעקבות ליקויי בטיחות שנמצאו במקום נסגר האתר למשך 48 שעות. גם נציגי משרד העבודה מעורבים בחקירה.

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, אמר בשבוע שעבר לאחר התאונה כי "רצף התאונות הקטלניות מלמד אותנו שהמערב הפרוע בענף הבנייה זה כאן בישראל ועתה יותר מתמיד ניתן ללמוד שרשויות האכיפה ובראשן משרד העבודה נכשלו בהגנה על העובדים הכי חלשים והכי שקופים בחברה הישראלית".

בן שמעון הוסיף כי "על הקבלנים לקחת אחריות על הנעשה באתרי בנייה ולדאוג להחזיר את העובדים בשלום למשפחותיהם ולא בארונות מתים הם האחראים חוקית על הנעשה באתר הבנייה ומתפקידם לדאוג שהעובדים יקפידו על כללי הבטיחות ועל שלום הפועלים, משרד העבודה, שאמון על אכיפת חוקי העבודה, חייב לנקוט פעולות אגרסיביות נגד הקבלנים שאצלם נהרגו פועלי בניין". בן שמעון מסר בצהריים ברשת ב' כי מתחילת 2018 נהרגו 27 פועלים בתאונות בנייה, ועוד שני עוברי אורח. נפילה מגובה היא הסיבה השכיחה ביותר בתאונות.