נפטר אחרון חיילי הצבא האדום ששחררו את מחנה ההשמדה אושוויץ

החייל הסובייטי האחרון שהשתתף בשחרור מחנה ההשמדה הנאצי באושוויץ, הלך לעולמו בגיל 98. הקהילה היהודית במינכן, שבה התגורר דושמן בשנים האחרונות, דיווחה שהוא מת בשיבה טובה, מוקף במשפחתו, בבית החולים בעיר בשבת. "כל מוות של גיבור ממאורעות ההיסטוריה זה אובדן, אבל הפרידה מדושמן כואבת במיוחד", אמרה שרלוט קנובלוך, יושבת הראש של המועצה המרכזית של יהודי גרמניה לשעבר.

דושמן שירת כחייל במלחמת העולם השנייה בשורות בצבא האדום, השמיד את הגדר החשמלית של מחנה ההשמדה הנאצי באמצעות טנק טי-34  בו נהג ב-27 בינואר 1945. לאחר הלחימה הודה כי הוא ומפקדיו לא הבינו תחילה את המשמעות העצומה של המבצע בו הם לקחו חלק. הוא נמנה עם 69 החיילים האחרונים של גדוד הצבא האדום שבתחילת המלחמה מנה כ-12 אלף לוחמים.

דוד דושמן על רקע טנק טי-34 של הצבא האדום (צילום: נויס דויטשלנד)

 

"אנשי שלדים בכל מקום. הם מעדו מהצריפים, ישבו ושכבו בין המתים. זה היה נורא. זרקנו לכולם את קופסאות השימורים שלנו ומיד נסענו הלאה, לצוד פשיסטים שברחו", סיפר בריאיון לעיתון הגרמני "זידויטשה צייטונג" ב-2015. הוא הוסיף כי רק לאחר המלחמה למד על הזוועות שהתחוללו במחנה: מתוך ששת מיליוני היהודים שנרצחו בשואה, יותר ממיליון מצאו את מותם באושוויץ-בירקנאו.

לאחר המלחמה עזר דושמן להכשיר את נבחרת הסייף הלאומית לנשים של ברית המועצות במשך ארבעה עשורים. בהמשך חייו ביקר דושמן בבתי ספר בברית המועצות, באוסטריה ובגרמניה כדי לספר לתלמידים על המלחמה וזוועות השואה. לפני שנתיים פרסם ספר אוטוביוגרפי בכותרת "מאבק, ידידות וספורט".