נעצר פעיל בנק"י: גל הפגנות בסרביה בגלל אזלת ידה של הממשלה בטיפול בקורונה

כוחות הביטחון של סרביה עצרו את הצעירים הישראלים רומן לוין וארתור פורמן, בחשד שהשתתפו בהפגנות האלימות נגד נשיא סרביה הימני אלכסנדר וויציץ'. ההפגנות נערכו בשל יוזמת הממשלה להטיל עוצר בבלגרד בעקבות התפרצות הקורונה. בעקבות ההפגנות, הממשלה החליטה לבטל את העוצר, אך אסרה על קיום הפגנות. למרות האיסור, אלפים הפגינו הבוקר (שישי) הפגנה שקטה מול הפרלמנט במחאה על אזלת ידה של הממשלה בטיפול בקורונה והעוני הגובר.

מפגינים מול הפרלמנט הסרבי, ביום רביעי, במחאה על אוזלת ידה של הממשלה (צילום מסך: גלובל ניוז)

על פי הדיווחים, שני העצורים היו "מעורבים בהפגנות האלימות" מול בניין הפרלמנט בבלגרד, שבמהלכן המפגינים תקפו את המשטרה באבנים ובקבוקים. פורמן, יליד קירגיסטאן נכנס לסרביה ב-19 ביוני, ולוין, חבר ברית הנוער הקומוניסטי הישראלי (בנק"י) ויליד אוקראינה, הגיע למדינה ב-3 ביולי. יצוין שלוין שוחרר באוגוסט אשתקד מהכלא הצבאי לאחר שריצה שלושה חודשי מעצר בבידוד בגלל סירובו לשרת בצבא כיבוש.

הכאוס בבירת המדינה הבלקנית פרץ ביום שלישי האחרון אחרי שהנשיא ווצ'יץ' הודיע כי יוטל על העיר עוצר בין יום שישי ליום שני, בעקבות זינוק מחודש בתחלואת הקורונה במדינה. המחאה הסוערת בבלגרד ובערים נוספות פרצה כשברקע ההאשמות מצד מתנגדיו של הנשיא, שלפיהן הוא האחראי לגל השני שחווה כעת סרביה. הנשיא הסיר מוקדם מדי את ההגבלות הקודמות שהוטלו, כבר בתחילת מאי, כדי להגדיל את סיכויי מפלגתו לנצח בבחירות לפרלמנט בחודש יוני.