ננעלו הוועידות של המפלגות הקומוניסטית של סין והודו; הנשיא שי נבחר לכהונה שלישית

מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הסינית, שי ג'ינפינג, הודיע היום (ראשון) במסיבת עיתונאים כי נבחר באופן רשמי לכהונה שלישית כנשיא סין, דבר שלא קרה מאז מותו של מייסד הרפובליקה העממית הסינית מאו דזה-טונג. בנוסף הציג שי את שבעת חברי הוועדה המתמדת של הלשכה הפוליטית של המפלגה, בה יישבו ארבעה חברים חדשים ובהם לי צ'יאנג שצפוי להחליף את לי קצ'יאנג כראש ממשלת סין.

במסיבת העיתונאים אמר שי "המפלגה תהיה בלתי-נוצחת רק אם היא תצליח לקדם רפורמות פנימיות בדרכה וניהולה". לדבריו "המפלגה הקומוניסטית הסינית בת המאה היא הגדולה בעולם. אך ללא שינויים וללא רפורמות לא תוכל לעמוד במשימותיה והעיקרית שבהן: להגן על העם הסיני ולהבטיח את עתידו". מסיבת העיתונאים התקיימה בהיכל העם שבמרכז בייג'ינג לאחר הישיבה הראשונה של הוועד המרכזי שנערכה הבוקר בתום דיוני הוועידה ה-20 של המפלגה. בוועידה השתתפו כ-2,300 צירים המייצגים 96 מיליון חברי המפלגה.

אירוע הנעילה של הוועידה נערך אמש לאחר שבוע של דיונים. הצירים הצביעו אתמול בעד אימוץ דו"ח הוועד המרכזי היוצא ואת התיקונים שהם הציעו במשך הדיונים. הצירים גם בחרו את חברי הוועד המרכזי חדש — בו חברים 203 ממנהיגי המפלגה. במליאה הראשונה של הוועד המרכזי החדש, שנערכה הבוקר חבריה בחרו את 25 אנשי הלשכה הפוליטית, וכן את הוועדה המתמדת של הלשכה הפוליטית, בה יש שבעה חברים.

יצוין שבעת הצגת דו"ח הוועד המרכזי הקודם, אמר שי "השחיתות הפכה לסרטן בגוף המפלגה. השחיתות פוגעת ביסודות המפלגה ומונעת ממנה לפועל ביעילות. המלחמה בשחיתות מהווה אחד היעדים המרכזיים לרפורמות הפנים-מפלגתיות. חייבים להילחם בשחיתות יום-יום, שעה-שעה". עוד הוסיף "הזמנים משתנים ואנשים מצפים מהמפלגה וממנהיגיה לתת מענה לצרכיהם וציפיותיהם. לכן יש לקדם את בניית הסוציאליזם בעל אפיונים סיניים".

מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הסינית, הנשיא שי ג'ינפינג, במסיבת העיתונאים שנערכה הבוקר בבייג'ינג (צילום: סינחואה)

 

יצוין שבסוף השבוע ננעלה גם ועידת המפלגה הקומוניסטית ההודית ה-24 שנערכה בוויג'יוואדה, העיר השנייה בגודלה במדינת אנדרה פרדש שבדרום הודו. הוועידה נפתחה ב-14 באוקטובר עם הפנים לבחירות הכלליות שייערכו ב-2024. בוועידה השתתפו כ-900 צירים, מספר הצירים הגדול ביותר בתולדות המפלגה.

לדברי בינוי ויסאם, מראשי הקומוניסטים וחבר הפרלמנט בניו דלהי, המפלגה פועלת על בסיס עקרונות דמוקרטיים והוועידה הוא הפורום לביקורת וביקורת עצמית המרכזי. "למתבוננים מבחוץ המכירים רק מפלגות ימניות העסוקות רק בבחירות אישיות לצמרת המפלגה קשה להבין אותנו. לכן, חובבי סנסציות יהיו מאוכזבים מדיוני ועידת הקומוניסטים". צירים מ-17 מדינות השתתפו בכינוס הנערך מדי ארבע שנים. כמו כן, במסגרת הוועידה נערכו דיונים ארוכים על שורה של החלטות פוליטיות, שינחו את המדיניות המפלגתית עד לוועידה הבאה. עוד נבחה ההנהגה החדשה.

במרכז הדיונים עמדו שאלות פוליטיות מרכזיות בהתמודדות עם שלטונו של ראש הממשלה נַרֶנְדְרַה מוֹדי, מנהיג הימין הפונדמנטליסטי: איך להגן על היסודות החילוניים של המדינה ואיך לשפר את רמת החיים של האזרח מן השורה. הקומוניסטים סבורים שהממשלה בשליטת המפלגה הלאומנית ההינדואית חותרת תחת אושיות החוקה. כמו כן, הממשלה הבטיחה רבות בנוגע לשיפור מצבם הכלכלי של האזרחים וחיזוק המשק, אך הבטחותיה טרם מומשו והיוקר רק גובר. לדברי ויסאם הממשלה כבולה בידי ההון זר וחלקים הולכים וגדלים של המגזר הציבורי, הבנקים וחברות הביטוח שבבעלות ממלכתית מופרטים לטובת החברות הזרות והמונופולים המקומיים.

עוד נאמר בהחלטות הוועידה, שהשנאה הדתית והעדתית עומדת במרכז אסטרטגית הבחירות של מפלגתו הלאומנית של מודי לקראת הבחירות ב-2024. על מנת לנצח את המפלגה הלאומנית יש לאחד את הכוחות הדמוקרטיים ואת מפלגות השמאל ואת כל הדוגלים במדינה חילונית לכל אזרחיה. בתום הוועידה ה-24 פורסמה קריאה גם אחדות המפלגות הקומוניסטיות הרבות הפועלות ברחבי הודו.

"אסטרטגיה היא הכרחית לניצחון במאבק הפוליטי והארגון המפלגתי אחראי על יישום האסטרטגיה אבל אין אסטרטגיה ללא אידיאולוגיה. הו צ'י מין, ממנהיגי התנועה הקומוניסטית הבינלאומית ובנה ההרואי של אסיה, אמר פעם שמפלגה ללא אידיאולוגיה היא עץ ללא שורשים, ומפלגה ללא ארגון היא עץ ללא פירות", הדגיש ויסאם.

זוהר אלון