נמשכת השביתה בבתי החולים; מערכת הבריאות חולה והמחלה היא קפיטליזם ניאו-ליברלי…

נמשכת השביתה של עובדי המנהל והמשק בבתי החולים הממשלתיים שהחלה אתמול (רביעי) ברחבי הארץ. כ-13 אלף עובדים שובתים ב-30 בתי חולים. 3,500 עובדים נוספים במשרד הבריאות ובלשכות הבריאות הצטרפו לשביתה בעקבות פיטורי 200 עובדים שגויסו למערכת הבריאות בעת מגפת הקורונה. בשבוע שעבר שבתו עובדי מנהל ומשק בקופת חולים כללית בגלל העומסים הבלתי נסבלים.

השביתה הבוקר בבית החולים הלל יפה בחדרה (צילום: ועד עובדים)

 

השבוע הודיעה גם יו"ר הסתדרות האחיות והאחים, אילנה כהן, על חידוש המחאה בגלל העומסים המוטלים על צוותי הסיעוד בבתי החולים. לדבריה, "למרות התקופה רצופת האתגרים שחוו האחים והאחיות במערכת הבריאות, המחסור בכוח אדם והעומסים, החליט משרד הבריאות להטיל על האחיות שורה ארוכה של מטלות נוספות". המתמחים לרפואה המאוגדים בארגון "מרשם", הנאבקים זה שנתיים בתורנויות בנות 26 שעות, חידשו אף הם את המערכה (ר' ידיעה בעמ' 4 בגיליון השבוע של "זו הדרך"). כמו כן, טרם הסתיים המו"מ שמנהלת ההסתדרות הרפואית (הר"י), שהכריזה סכסוך עבודה, למניעת קיצוץ 600 תקנים. גם המו"מ של האוצר עם איגוד העובדים הסוציאליים, שהחל לפני כשנה בעקבות השביתה הארוכה, טרם נסתיים. עובדות סוציאליות רבות מועסקות במערכת הבריאות.

במילים ספורות: סכסוכי עבודה פעילים מקיפים את כלל עובדי מערכת הבריאות, מהרופאים הבכירים ועד לעובדי המטבח והניקיון; ואין זו מקריות.

קיים מכנה משותף לכל מאבקי עובדי הרפואה: עומס הנובע ממחסור בכוח עבודה. המחסור שהיה קיים לפני פרוץ משבר הקורונה, נמשך במהלכו (חרף תוספת התקנים הזמניים) וקיים גם עתה. נבחן לדוגמא את המצב בבית החולים הלל יפה בחדרה, המשרת כחצי מיליון תושבים. בבית החולים כ-3,500 רופאים, אחיות ועובדי מנהל ומשק המתקשים לעמוד בעומס. במהלך הקורונה נוספו 18 תקנים זמניים בלבד… ועובדים אלה עומדים כעת בפני פיטורים.

"ממשלת השינוי" מוסיפה לקדם מדיניות קפיטליסטית ניאו-ליברלית (ר' ידיעה על חוק ההסדרים החדש בעמ' 6 בגיליון השבוע של "זו הדרך") ואינה מסוגלת לתת מענה למצוקה החריפה במערכת הבריאות. המצוקה אינה פרי טעות – זו מדיניות. לכן על יו"ר מרצ ושר הבריאות, ניצן הורוביץ, להודיע על תמיכתו הפעילה במאבק עובדי המערכת עליה הוא מופקד, ולהבהיר שאין בכוונתו להמשיך בתפקיד ללא שינוי מן היסוד במדיניות האנטי-חברתית של ממשלת בנט-לפיד. ספק רב אם כך יהיה.