נמשכת המערכה למען חופש הביטוי באוניברסיטת חיפה

 

בעוד כשבועיים יתחדש ההליך שמקיימת וועדת המשמעת של אוניברסיטת חיפה נגד עשרה סטודנטים, יהודים וערבים, המואשמים ב-"הפרת נוהל הפעילות הציבורית": ליאנה פאהום, נדב גורדון, רמי הוד, רנין ניקולא, אלי קוקולייב, ירון דישון, אוסמה עאמר, אורי וולטמן, אלעד ברדס ורביע סע'יר. במהלך הדיון הראשון שהתקיים לפני כעשרה ימים החלה התובעת המשמעתית הראשית, עו"ד איילת צור, להציג את עדי התביעה.
 
האירוע בגינו עומדים הסטודנטים להליך משמעתי הוא טקס אזכרה שהתקיים לפני כשלושה חודשים ברחבת הדשא המרכזי בקמפוס. בטקס השתתפו כמה עשרות סטודנטים, והוא התקיים לזכר 13 הערבים-הפלסטינים אזרחי ישראל שנרצחו באוקטובר 2000 על-ידי המשטרה. כמו כן, הטקס נועד למחות על החלטת היועץ המשפט לממשלה, מני מזוז, לסגור את תיקי החקירה כנגד השוטרים. במהלך הטקס הקריאו הסטודנטים את שמות החללים, ניגנו שירים, הדליקו נרות לזכרם, והביעו את תקוותם לחברה דמוקרטית ושוויונית יותר.
 
עו"ד תאמר מסאלחה, בא כוחם של הנאשמים, טען בדיון כי אוניברסיטת חיפה נוהגת בצורה מפלה, ומנה מקרים רבים בהם סטודנטים הפעילים בתאי ימין (כגון תא "לביא" של הליכוד, ותא "נטו" של "ישראל ביתנו") קיימו הפגנות פרובוקטיביות ללא אישור, אך לא הועמדו להליך משמעתי. לטענתו, ישנה התנכלות שיטתית לסטודנטים הפעילים בתאי השמאל.
 
"גם וועדת החינוך של הכנסת קבעה שיש פגיעה חמורה בחופש הביטוי בתוך האוניברסיטה", אמרה ליאנה פאהום, אחד הסטודנטיות הנאשמות. "למרבה הצער, האוניברסיטה ממשיכה להפר הן את חוק זכויות הסטודנט והן עקרונות יסוד של חופש ההתארגנות וחופש המחאה".
 
נאשם נוסף, נדב גורדון, מסביר כי לדעתו, האוניברסיטה צריכה דווקא לעודד, במקום להשתיק, פעילויות כגון אלו. "לא ניסינו לעשות פרובוקציה, אלא לקיים אזכרה שקטה ומכובדת. גם הדיקאן וגם ראש אגף הביטחון הודו שהאירוע עבר בשקט מופתי ומבלי שיצר בעיות", אמר.