נמשכים עיצומי האחיות; שופטת מתחה ביקורת קשה על משרד הבריאות

הסכסוך בין הסתדרות האחיות למשרד הבריאות נמשך, ואתמול (ראשון) קיבלו האחיות אור ירוק מבית הדין לעבודה בתל אביב להמשיך בעיצומים. בפתח הדיון ביקש מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב להמשיך את ניהול משא ומתן תחת השגחת בית המשפט וביקש למנוע את המשך העיצומים. סגנית נשיאת בית הדין לעבודה בתל אביב השופטת ד"ר אריאלה גילצר-כץ השיבה: "אולי אם הייתי מתירה להן להמשיך את השביתה, כבר היו מגיעים להסכם".

הדיון בבית הדין לעבודה בתל-אביב. עומדת, ראשונה משמאל, יו"ר הסתדרות האחיות והאחים, אילנה כהן (צילום: הסתדרות האחיות)

 

הדיון ארך כשש שעות בבית הדין לענייני עבודה בתל אביב, אך הניסיון לגשר בין הפערים לא עלה יפה. זהו הדיון השלישי מאז שביתת בת יומיים של האחיות שנפסקה בהוראת בית הדין. הצדדים נדרשו להציג את תוצאות התקדמות המשא ומתן ביניהם. משרד הבריאות נדרש להציג בפני השופטת ובפני הסתדרות האחיות נתונים עדכניים על כמות המיטות בבתי החולים בישראל, ביחס למספר האחיות.

יצוין שהשופטת גילצר-כץ מתחה ביקורת קשה על משרד הבריאות: "בשנת 2018 הוקצו למחלקות הגריאטריה והשיקום 150 מיטות אשפוז אולם בפועל לא נפתחה ולּו מיטה אחת. עקב אי איוש של תקנים שהוקצו, והסטה של אחיות, למשל, למכונים, שאין בהם מיטות אשפוז. מיטות שאינן ברישיון ונמצאות במסדרונות בתי החולים יוצרות עומס עבודה בלתי נסבל על האחים והאחיות ועל כך מתווסף אף הנטל של הנהלים, ההנחיות ומבדקי האקרדיטציה". השופטת הדגישה ש"הלכה למעשה, המדינה מבקשת לשנות את תנאי העסקתם, תוך הטלת מטלות נוספות על האחים והאחיות".

יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן, מסרה בתגובה: "ההחלטה מעידה כאלף עדים על המחדל של משרדי הבריאות והאוצר לאורך השנים שבהן 'נעלמו' מאות מיטות ותקנים של אחיות בבתי החולים בקהילה ובריאות הציבור. זאת בנוסף למאות מטלות ומבחני האקרדיטציה שהוטלו על גבם של האחיות ללא תוספת של כוח אדם ותוך פגיעה בבריאותם של אזרחי ישראל. אנו נמשיך להעניק לטיפול הולם לאזרחי ישראל תוך הרחבת זמן אחות-מטופל. אנחנו האחיות החלטנו – די לעומסים וכן למטופלים". יצוין שבשנתיים האחרונות שר הבריאות הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו – אך בפועל אינו עוסק כלל בענייני משרדו.