נמשך מאבקם של עובדי מכון ויצמן על זכותם להתאגד

 

 
עובדים ופעילים מכל רחבי הארץ התאספו ביום חמישי שעבר כדי למחות עם עובדי גן המדע במכון ויצמן על ניסיון ההנהלה לדכא את התארגנותם בכוח הזרוע. בין השאר הגיעו ח"כ דב חנין (חד"ש), פרופ' דניאל גוטווין, ד"ר אפרים דוידי, אלון לי-גרין יו"ר ועד עובדי קופי בין, יואב לוי ממובילי התארגנות המאבטחים במכון ויצמן, עובדי האוניברסיטה הפתוחה, חברי תנועת "השומר הצעיר", ועוד רבים וחשובים שודאי שכחתי בעת כתיבת שורות אלה. חברים בסניפי עובדים ב"כוח לעובדים" וחברים בועדי הסתדרות עמדו יחד מול שער המכון וקראו באופן חד וברור: לא נסבול אלימות כלפי עובדים מתארגנים.
 
כבר למעלה מ- 110 ימים שהנהלת מכון ויצמן מסרבת להכיר בזכותם של עובדי גן המדע להתארגן. ההנהלה אינה בוחלת באמצעים בניסיון לפרק את ההתארגנות בין השאר ע"י איומים, ניסיונות להחליף את העובדים המתארגנים בעובדים אחרים וניסיון לפטר את אחד מחברי ההתארגנות ללא ידיעתו. לאחר כשלושה חודשים של אי הכרה בהתארגנות והתנכלויות הולכות וגוברות נקטו העובדים בעיצומים מוגבלים למשך שעה. בתגובה העובדים נדרשו להתחייב שלא לשבש את העבודה בשום דרך ובכך לוותר על כלי המאבק העיקרי שלהם מול הנהלה המונעת מהם להתארגן. מאחר שלא נענו לדרישה הדרקונית ההנהלה מונעת כבר שלושה שבועות מלמעלה מ-30 עובדים מאורגנים לעבוד. נכון לשעה זו העובדים אינם יכולים כלל להיכנס לשטח מכון ויצמן.
 
ביום ראשון שעבר ניסו העובדים ופעילים חברתיים שהצטרפו אליהם למחות בשטח מקום עבודתם מול אירוע של מועצת המנהלים של מכון ויצמן. למרות שמחאה שכזו היא חוקית ולגיטימית במסגרת סכסוך עבודה הנהלת מכון ויצמן חשבה אחרת. ההנהלה שלחה מאבטחים אשר עצרו את המוחים לפני שהגיעו לשטח המוזיאון תוך הפעלת אלימות קשה. שניים מהמאבטחים שברו את ברכו של אחד הפעילים וכעת הוא מאושפז וממתין לניתוח. המשטרה הגיעה ועצרה את העובדים והפעילים למשך שלוש שעות, עד היום לא ברור לנו באיזו אשמה. כל אותו זמן המשטרה מנעה מהעובדים והפעילים גישה לטיפול רפואי וסירבה לבקשתם ליצור קשר עם עו"ד.
 
גם משמרת המחאה נגד אלימות ההנהלה לא עברה ללא בעיות. ההנהלה הזדרזה להזמין משטרה למקום כבר כשהעובדים הראשונים החלו להגיע. המשטרה ניסתה לפזר את המחאה בטענה שהיא מהווה "התקהלות לא חוקית" ו"הפרת הסדר הציבורי". רק התערבותו של ח"כ חנין מנעה את הפיזור והמשטרה הסתפקה בהטלת מגבלות על המחאה.
 
מאירועי התקופה האחרונה נראה כי התנהלות מכון ויצמן כלפי עובדיו אינה מקרה מבודד אלא סימפטום של מדיניות של ניצול שיטתי שאומצה ע"י האקדמיה בישראל. אנו מחזקים את ידיהם של אחינו ואחיותינו בסגל האקדמי הזוטר ועובדי אוניברסיטת בן גוריון אשר נאבקים ברגעים אלה נגד מדיניות זו. אנו קוראים לכל עובד ואזרח להפיץ את המידע על המתרחש במוסדות ההשכלה הגבוהה בימים אלה בכדי להכשיל את ניסיונם של קובעי המדיניות להסתיר את מעשיהם מעיני הציבור.
 
סרטון המסקר את המחאה
 
הינכם מוזמנים לפנות לגורמי ההנהלה האחראיים להתנהלות מול העובדים:
 
אריאל היימן
 (מנכ"ל מכון דוידסון –
העמותה שבאמצעותה מועסקים העובדים)
Ariel.Heimann@weizmann.ac.il
 
גד קובר (סגן נשיא מכון ויצמן)
Gad.Kober@weizmann.ac.il
 
 
חיים הררי (יו"ר מכון דוידסון)
 
 
 
 
 
 
עצומה למען עובדי גן המדע: