נמשך המרוץ הצמוד בבחירות לנשיאות פרו: מועמד השמאל קסטיליו בטוח בניצחונו

רבבות יצאו לרחובות לימה כדי לחגוג את ניצחונו של מועמד השמאל, פדרו קסטיליו, בבחירות לנשיאות שנערכו ביום ראשון בפרו. יחד עם זאת, טרם נמסרו התוצאות הסופיות ובשעה 6:00 בבוקר (שעון ישראל), לאחר ספירת כ-96% של קולות הבוחרים כ-50.3% מהבוחרים נתנו אל קולם לקסטיליו וכ-49.7% ליריבתו הימנית קיצונית קייקו פוג'ימורי.

קסטיליו קרא שוב לתומכיו הרבים שהתאספו בפתח מטה מפלגתו בבירה להשגיח היטב על ספירת הקולות והביע חשש מזיופים ואי סדרים. יצוין שטרם נבדקו כל קולות הבוחרים בהרי האנדים ובאמזונאס, אזורים בהם לקסטיליו יתרון מובהק.

תוצאות הבחירות, הלילה, לאחר ספירת כ-93% מקולות הבוחרים (צילום מסך: הטלוויזיה הפרואנית)

 

פוג'ימורי, חברת קונגרס לשעבר ובתו של הרודן אלברטו פוג'ימורי היושב בכלא בגלל פשעים נגד האנושות, הבטיחה לחלק מענקים שונים, כולל תשלום חד-פעמי של 2,500 דולר לכל משפחה שאיבדה לפחות אדם אחד במגיפה. על תומכיה נמנים בעלי ההון, כל מפלגות הממסד ומריו ורגס יוסה, הסופר המפורסם ביותר של פרו וחתן פרס נובל לספרות שהפסיד בבחירות לנשיאות לפני שלושה עשורים לאביה בראש רשימת ימנית והפסיק לכנותה "בתו של הדיקטטור" ב-2016 והחל לראות בה כנציגת "המאבק של החירות מול הקומוניזם".
פוג'ימורי נכלאה בעצמה במסגרת חקירת פרשת שחיתות, אך היא שוחררה על תנאי בהמשך ונאסרה יציאתה מהמדינה. עתה עם הפסדה בבחירות ואובדן החסינות היא עשויה לעמוד שוב לדין ולהישלח לכלא. אביה שלט במדינה בין 1990 ל-2000 והוא מרצה עונש של 25  שנות מאסר אחרי שהורשע בשחיתות ורצח של פעילי שמאל ואנשי איגודים מקצועיים. היא הבטיחה לשחרר אותו אם תזכה בבחירות.

קסטיליו היה עד לאחרונה מורה כפרי בבית ספר באחד האזורים העניים ביותר בפרו, בעומק הרי האנדים. הוא בנם של איכרים חסרי השכלה והחל את דרכו בפוליטיקה כשהוביל שביתת מורים ממושכת נגד המדיניות הניאו-ליברלית של הממשלה. מאחורי מועמדותו התייצבו כל כוחות השמאל ובהם שתי המפלגות הקומוניסטיות.

מתוצאות הבחירות שכבר פורסמו עולה כי קסטיליו זכה לתמיכה גורפת בקרב העובדים והעניים. בניגוד לסקרים שהצביעו על תמיכה זעירה בבירה לימה, קסטיליו זכה ליותר משליש מהקולות, רובם בשכונות העוני. בדרום המדינה, בייחוד באנדים בו מתגוררים בני העמים המקוריים הוא זכתה לניצחון גורף: 89% מקולות הבוחרים בפונו, 83% בקוסקו ויותר מ-81% באפורימק.

 

 

סרטון – קסטיליו פונה הלילה לתומכיו ומבקש להשגיח היטב על ספירת הקולות (בספרדית):

https://www.facebook.com/PedroCastilloPresidente2021/videos/578012656502502

 

 

סרטון – רבבות יוצאים הלילה לרחובות לימה כדי לחגוג את ניצחנו של קסטיליו:

https://www.facebook.com/PedroCastilloPresidente2021/videos/529870155059409

 

עוד בנושא:

מרוץ צמוד בבחירות לנשיאות פרו: מועמד השמאל חושש מזיופים ואי סדרים בספירת הקולות

קסטיליו מוביל בסקרים: השמאל בפרו מתאחד לקראת הסיבוב השני בבחירות לנשיאות