ניצחון לחקלאים ההודים לאחר שנת מאבק: הנשיא מודי הודיע על ביטול החוקים הניאו-ליברליים

ניצחון לחקלאים ההודים: ראש ממשלת הודו הימני, נרנדה מודי, הודיע אתמול (שישי) כי ממשלתו תבטל את חוקי החקלאות הניאו-ליברליים שהציגה לפני כשנה. החוקים עוררו מחאה חברתית ארצית חסרת תקדים, שכללה הפגנות ענק בהשתתפות מאות אלפי בני אדם, כמו גם מאהלי מחאה גדולים בפאתי הבירה ניו דלהי. מאז 2020 נפגשו נציגי הממשלה כמה פעמים עם חקלאים כדי לנסות ולקדם את החוקים, אך המשא ומתן לא הוביל לפריצת דרך והחקלאים החליטו לפתוח במאבק נחוש בתמיכת המפלגות הקומוניסטית.

חקלאים מפגינים נגד חוקי מודי הניאו-ליברליים, בשבוע שעבר, במדינת טאמיל נאדו בדרום הודו (צילום: המפלגה הקומוניסטית המרקסיסטית)

 

מרבית ההפגנות הגדולות התרחשו בבירה דלהי, אך הן התחוללו גם בחלקים אחרים במדינה – בייחוד במדינות העניות. לפני כחצי שנה הצטרפו למפגינים פעילים שאינם חקלאים, בהם חברי באיגודים המקצועיים וסטודנטים, וערי האוהלים הקודמו בפאתי עיר הבירה רק גדלו. מנהיגי המחאה הבטיחו שלא לפנות את המאהלים עד לביטול החוקים. המפגינים חסמו לעיתים קרובות מסילות ברזל ודרכים ראשיות. המפלגה הקומוניסטית המרקסיסטית פרסמה אמש הודעה ובה הובעה קורת רוח מניצחונם של החקלאים. הנהגת המפלגה קראה לחקלאים להמשיך במחאה עד לביטולם בפרלמנט של כלל החוקים שנחקקו על ידי מודי.

ההכרזה של מודי, בשידור חי בטלוויזיה הלאומית, הפתיעה רבים בהודו ובעולם. הרפורמות שמטרתן לקדם את הקפיטליזם באזורי הספר ולחזק את התאגידים הגדולים המקומיים והזרים הייתה לחלק משמעותי בפעילות הממשלה הימנית ההודית בשנתיים האחרונות. מודי קרא לחקלאים במאהלי המחאה לשוב לביתם, והוסיף כי הפרלמנט יאשר את ביטול הרפורמה בחודש הבא, שהמחוקקים ישובו למושב החורף. דוברי החקלאים מסרו אמש המאהלים והמחאות יופסקו רק כאשר הפרלמנט יבטל את בפועל את כל החוקים שנחקקו במסגרת הרפורמות. על פי העיתונות בדהלי, דבריו של מודי נאמרו לקראת בחירות הרות גורל במדינות רבות בהודו, בין השאר במדינות המפתח אוטר פרדש ופנג'אב.

החקלאים שהיו פגיעים במיוחד לרפורמה היו בעלי חוות קטנות, משפחתיות, ואלו שבבעלותם שטח קטן יחסית. רוב החקלאים ההודים בעלי חלקות אדמה קטנות, ו-68% מהם הם בעלי חלקות הקטנות מעשרה דונם. בחלק מהמדינות בהודו ההכנסה השנתית הממוצעת של משפחות חקלאים היא כ-20 אלף רופי בלבד (כאלף שקל).

 

הודעת המפלגה הקומוניסטית המרקסיסטית בעקבות מניצחונם של החקלאים (באנגלית):

http://www.solidnet.org/article/Marxistindia-Salute-this-Historic-Victory-of-Farmers-Struggle/