נחתמה עסקת החבילה במשק: ההסתדרות בשירות ההון והשלטון הקפיטליסטי ניאו-ליברלי

ההסתדרות, הממשלה והמעסיקים חתמו היום (רביעי) על עסקת חבילה חדשה במשק. לפי ההסכם, שכר המינימום יעלה בהדרגה ל-6,000 שקל תוך חמש שנים, כשהפעימה הראשונה תהיה באפריל 2022. מדובר בתוספת של 54 אגורות לשעה: 29.66 שקל במקום 29.12 שקל כיום, כך במהלך בשנה וחצי הקרובות. עוד סוכם שבמהלך השנה הבאה לא תהיה תוספת שכר במגזר הציבורי ושחלק מהעובדים יוכלו לעבוד יום בשבוע מהבית.

שר האוצר אביגדור ליברמן מציג הבוקר את עסקת החבילה. לצידו משרתו הנאמן: יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: ההסתדרות)

 

ליברמן אמר בפתח הישיבה: "הגענו לרגע מדהים. הממשלה הוקמה ב-13 ליוני, ב-14 ליוני נפגשנו בפורום הזה ואמרתי שהשאיפה שלי היא עד סוף השנה להגיע לעסקת החבילה. מאז שחתמנו על עסקת חבילה עברו 37 שנה, בין יצחק מודעי לישראל קיסר. כנראה שזה דבר לא פשוט אם לקח לנו 37 שנה לחזור על החתימה הזו".

לדברי נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר "ההסכם הוא תגובה שסוכמה במשותף, בשולחן עגול, תחת הנהגה משמעותית ומעורבות גבוהה של שר האוצר. ההסתדרות הסכימה, באומץ רב, לשנות את כללי המשחק ולעשות התאמות חשובות  בעולם יחסי העבודה, כפי שאנחנו מציעים כבר שנים ארוכות". "העלאת שכר המינימום היא מהלך חשוב שנעשה בלי שביתות" הדגיש יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד.

כאמור, במסגרת ההסכם השכר במגזר הציבורי יוקפא במהלך 2022. לקראת תקציב 2023 יתחדשו הדיונים על הסכם קיבוצי חדש במגזר הציבורי. יצוין שאין הסכם שכר במגזר הציבורי מאז שנת 2017. בחודש דצמבר 2019 בוצעה הפעימה האחרונה של הסכם המסגרת הקודם, כאשר במשכורת חודש ינואר 2020, ניתנה העלאת השכר האחרונה בשיעור של 1.95%. פירוש ההכניעה של בר-דוד לעמדת ליברמן והמעסיקים: מאות אלפי עובדים לא יקבלו פיצוי על יוקר המחיה במהלך שלוש שנים ולא ישפרו את שכרם.

עוד הסכימו הצדדים על מימוש תביעה ישנה של המעסיקים: מעבר לחישוב שעות נוספות מחישוב על בסיס יומי לחישוב על בסיס חודשי. זאת, בדומה לנעשה בשנתיים האחרונות במספר מדינות קפיטליסטיות בהן שולטות מפלגות ימיניות ובהן הודו והונגריה. החישוב הגלובלי מוגבל ל-17 שעות חודשיות, וזה יחול על עובדים שמשתכרים 150% משכר המינימום בלבד (7,950 שקלים). סכום זה לא יעלה עם שכר המינימום. ההסתדרות מתרצת פגיעה היסטורית זו בזכויות העובדים בכך "שהשינוי יאפשר לעובדים ולמעסיקים לנהל את זמני העבודה בצורה יותר יעילה ומותאמת לצורכי העובד והמעסיק, ותאפשר לעובדים יכולת לאזן בין שעות העבודה לשעות הפנאי. הסדרי החקיקה כיום מתבססים על חקיקה משנות ה-50 והסיכום יביא לעדכון הסדרי החקיקה לאתגרים של שוק העבודה המודרני". כמו כן יבוצע תיקון בחוק חופשה שנתית, כאשר חלק מהעובדים יקבלו יום חופש נוסף, סה"כ 13 ימים במקום 12 הקיימים כיום.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) הגיבה לעסקת החבילה ואמרה "כל העלאה של שכר המינימום היא חיובית, אבל 6,000 שקך בחמש שנים זה לעג לרש. העלאה ל-6,000 שקל צריכה להתבצע כבר בפעימה ראשונה הקרובה. אנחנו נמצאים במשבר ככללי עולמי: מחירים עולים, אינפלציה, וכוח מיקוח גדל של העובדים. על ההסתדרות להיאבק עבור יעדים שאפתניים עכשיו, ולא להתפשר על מה שליברמן מוכן לתת".