נחתם הסכם להפרטת נמל חיפה בתמיכת ההסתדרות; באשדוד העובדים מתנגדים למהלך

בתמיכת ההסתדרות הפרטת בנמל חיפה יוצאת לדרך. אתמול (שלישי) נחתם הסכם עקרונות של הרפורמה במעמד שר התחבורה ישראל כ"ץ, שר האוצר משה כחלון, ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. ההסכם נועד "להכין את הנמל לתחרות הצפויה מול הנמל החדש והפרטי" שייפתח כבר בעוד שנתיים במפרץ חיפה. הנמל המתחרה נבנה בימים אלה על ידי שפיר הנדסה ויתופעל על ידי חברה סינית. יצוין שההסתדרות היא האיגוד המקצועי היחידי בעולם המצדד בהפרטות ובייחוד בהפרטת תשתיות כגון נמלים, רכבות או חשמל.

2018-12-19_202340

עושים יד אחת נגד האינטרסים של מעמד העובדים: טקס כחתימת ההסכם להפרטת הנמל, אתמול, בחיפה (צילום: ההסתדרות)

בתמורה להסכמה על ההפרטה, לשקט תעשייתי למשך תקופת ביצוע ההפרטה ופרישת העובדים הנמל, עובדי נמל חיפה קיבלו חבילות פרישה בשווי של כ-2.5 מיליון שקל בממוצע לאדם וחסינות מפיטורים למשך 10 שנים מרגע הפתיחה של הנמל החדש ולמעשה ל-13 שנה מהיום. יחד עם זאת, העובדים החדשים בנמל לא יקבלו כל חסינות בפני פיטורים ולא יהיו חלק מההסכם הקיבוצי הקיים.

על פי ההודעה המשותפת של משרד האוצר ומשרד התחבורה, "כחלק מההסכם החדש, משרד התחבורה יפתח דרכי גישה לנמל באופן שיאפשר תחרות שוויונית מול הנמל החדש. נושא נוסף שהוסדר בהסכם הוא העברת מחלקת הים לחברת בת ניטרלית בבעלות נמלי ישראל, בתוך חצי שנה מחתימתו, שתיתן שירותים לשני הנמלים, החדש והקיים, באופן שוויוני. ההעברה תכלול את כל עובדי המחלקה ופעילותה".

בהתאם לתפיסתו הקפיטליסטית הניאוליברלית שר האוצר, משה כחלון, הכריז: "המודל של שיתוףפעולה והבנות בין המדינה לעובדים היא הדרך הנכונה כדי להוציא רפורמות לפועל, וכך עשינו פה בנמל חיפה".

חברו הטוב של שר האוצר, יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, דיבר אף הוא מנקודת מבטם של המעסיקים: "ההסכם בנמל חיפה הוא לא פחות ממהלך היסטורי שיועיל לכלכלה הישראלית בכלל ולעיר חיפה בפרט. הוא יאפשר לנמל לייעל את פעילותו תוך קידום התחרות ושיפור השירות באופן ניכר לטובת כלל הציבור הישראלי אמנם תמה ונשלמה מלאכת סיכום העקרונות על הרפורמה בנמל בחיפה, אולם זוהי רק מחצית הדרך בפנינו עומדת עוד עבודה רבה לקראת הסכם מקביל גם בנמל אשדוד. בטוחני כי באמצעות מאמצים ורצון של כל הצדדים נצליח גם שם להגיע להסכמות שיבטיחו את עתידם הכלכלי והתעסוקתי של העובדים תוך המשך יציבותו והצלחתו של הנמל". יצוין שוועד עובדי נמל אשדוד מתנגד לסיכומים שסוכמו בחיפה ואף מתנגד להפרטה. יחד עם זאת, בתי המשפט מונעים מעובדי הנמל לפתוח בצעדי מחאה נגד ההפרטה זה כארבע שנים.