נחתם ההסכם הקיבוצי החדש של העובדים הסוציאליים כשנתיים לאחר השביתה

כשנתיים לאחר שהסתיימה שביתת העובדים הסוציאליים, משרד האוצר, משרד הרווחה והביטחון החברתי, ההסתדרות ואיגוד העובדות והעובדים הסוציאליים חתמו היום (חמישי) על ההסכם הקיבוצי שיחול רטרואקטיבית מיולי 2021. במסגרת ההסכם ישופר שכר העובדים בעלות של כ-200 מיליון שקל בשנה ולראשונה יוגדר להם אופק קידום בשכר על בסיס התפתחות בניסיון המקצועי ובהכשרה מקצועית מתמדת.

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, בישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת (צילום: איגוד העובדים הסוציאליים)

 

ההסכם נחתם לאחר שהאיגוד איים לפתוח בשביתה נוספת בשירותי הרווחה צפויה לאחר חג הפסח בעקבות הכרזה על סכסוך עבודה. הסכסוך נבע מסחבת של משרד האוצר בחתימה על הסכם השכר לו התחייב במשא ומתן עם העובדים. ביולי 2020, לפני שנתיים, שבתו העובדים כשלושה שבועות, ואז הוסכם על רפורמה במבנה השכר של העובדים הסוציאליים בשתי פעימות. אולם רק לפני חצי שנה, בתום שנה של משא ומתן, סיכמו העובדים הסוציאליים ומשרד האוצר על רפורמה במבנה השכר של הראשונים, שתכלול עלייה של פי 3.5 בשכר היסוד ותגמול על השכלה ועל ניסיון. עם זאת, תשעה חודשים מאז התאריך ליישום השלב הראשון של ההסכם וכמעט שישה חודשים אחרי סיכום השלב השני לא מומש ההסכם, והאגף הממונה על השכר באוצר לא הסכים לחתום.

בעקבות ההסכם, שכר העובדים הסוציאליים יעלה בשיעור של עד 20%: שכר עו"ס בתחילת דרכו יעמוד על כ-8,650 שקל בחודש והוא ימשיך להתפתח על בסיס התפתחות הניסיון המקצועי, ביצוע הכשרות וקידום ניהולי. מודל השכר החדש מפשט את מבנה השכר ומבטל רכיבים כגון "השלמה לשכר מינימום" שמשולם כיום ליותר מ-70% מהעובדות הסוציאליות. מודל השכר החדש מפשט את מבנה השכר כך שיהיה ברור ונהיר, תוך יצירת אחידות במבנה השכר בין מעסיקים שונים, באופן שיקל על האפשרויות להתפתחות מקצועית של העובדים. בנוסף, המודל מגדיר אופק קידום מקצועי ומתמרץ רכישת ידע מקצועי, כלים ומיומנויות לאורך כל שלבי הקריירה.

"הצלחנו להביא מתווה היסטורי של שינוי שורשי במבנה שכר העובדות הסוציאליות, יחד עם תוספות שכר בעלות כוללת של 200 מיליון שקל", אמרה הבוקר יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים ענבל חרמוני. "מודל השכר שהנחנו על השולחן בשנת 2019 הושג במלואו. אני גאה ביום הזה בכל עובדת שהפגינה ונשאה שלט, בכל עובד ששבת ובכל מנהלת שידעה לטעת תקווה בעובדותיה וגייסה אותן למאבק. רפורמת הישג יוצאת לדרך". יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) בירכה על החתימה: "אחרי שנים של מאבק סוף סוף נחתם היום ההסכם הקיבוצי של העובדות והעובדים הסוציאליים. אני מברכת את האיגוד על המאבק הנחוש ועל הניצחון הגדול. העבודה הסוציאלית היא היסוד לכלל שירותי הרווחה ויש לחזק אותה".

 

סרטון – השיגי ההסכם הקיבוצי החדש:

https://www.facebook.com/swunionil/videos/2152871348204130

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/111812