נחשף בוועדה לקידום מעמד האישה: 80% מתיקי עבירות המין נסגרו ללא כתב אישום

הוועדה לקידום מעמד האישה, בראשות ח"כ עיאדה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) קיימה הבוקר (שני) ישיבה מיוחדת לציון יום המאבק הבינלאומי באלימות כלפי נשים. איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית הגיש במהלך הישיבה את עיקרי הדו"ח השנתי, המרכז את נתוני מרכזי הסיוע ורשויות המדינה לשנת 2020. על פי הדו"ח, 80% מתיקי עבירות המין וההטרדה המינית נסגרו ללא כתב אישום. "המסקנה כאן היא שישנן עוד בעיות עמוקות בהתמודדות המשטרה והפרקליטות עם תופעת הפגיעות המיניות", הדגישה ח"כ תומא-סלימאן.

דיון בוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח"כ עיאדה תומא-סלימאן (צילום: הכנסת)

 

עוד עולה מהדו"ח כי בשנת 2020 נפתחו 5,903 תיקי עבירות מין והטרדה מינית במשטרת ישראל. באותה שנה חלה ירידה במספר התלונות על פגיעה בילדות ובילדים. מכיוון שעבירות מין בקטינים נמצאות בלאו הכי בתת-דיווח משמעותי, קיים חשש כי הירידה נובעת מהסגרים שהוטלו במגפת הקורונה, והקשו על זיהוי ילדים וילדות נפגעים.

כ-50 אלף פניות התקבלו במרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בשנת 2020, מתוכן כ-14 אלף פניות חדשות – עלייה של 9% ביחס ל-2019 ו-52% ביחס לשנת 2015. 57% מהפניות עסקו בפגיעה בקטינות ובקטינים. לראשונה, יותר ממחצית מהפניות עסקו בפגיעות שהתרחשו בבית. 89% מכלל הפניות דיווחו על פגיעות בנשים, ושאר הפניות עסקו בפגיעה בגברים.

כמעט 90% מהתקיפות נעשו על ידי אדם מוכר לנפגע או לנפגעת. 32% נפגעו על-ידי בני משפחה, ועוד 13% נפגעו בידי בני זוג בעבר או בהווה. 25% מהפוגעים הם ידידים, שכנים או מכרים. 53% מהפגיעות התרחשו במגורי הנפגעת, הפוגע או מגורים משותפים. 77 פניות עסקו בפגיעה שהתבצעה באמצעות סם אונס. זאת, ביחס להרשעה אחת בלבד באותה השנה.

יצוין ש-122 תיקי הטרדה מינית נפתחו בבית הדין לעבודה, עלייה של 15% ביחס לאשתקד. בנציבות שירות המדינה התקבלו 214 פניות על הטרדה מינית ועבירות מין באגף המשמעת, מדובר בירידה של 7%. 81% מתיקי ההטרדה המינית נסגרו ללא הליך משמעתי או פלילי. ב-46% מהתיקים המשמעתיים שנסגרו לא הוגדרה עילת סגירה.

ח"כ תומא-סלימאן אמרה כי "הנתונים מראים שמגיפת התקיפות המיניות היא עדיין אחד האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפנינו כחברה. הנתונים מראים שהתקיפות המיניות, בייחוד אחרי תקופת הקורונה הקשה, לא פוסחות על אף אחת ועל אף אחד – גברים ונשים, ילדים ובגירים, צעירות ומבוגרות. חשוב לציין שהרוב המכריע של התקיפות נעשות על ידי אדם מוכר לנפגעת – מה שמדגיש את הצורך בטיפול רב מערכתי בתופעה

"הדו"ח השנתי שלנו חושף את הפער בין השינוי המבורך שחל בשיח הציבורי בשנים האחרונות לבין אוזלת היד המתמשכת של המדינה בטיפול בתופעת האלימות המינית", הוסיפה מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו. "אנחנו אוספות ומפרסמות את הנתונים האלו כדי להראות שלא מדובר בסוגיה נקודתית, אלא בבעיה מערכתית וכוללת. אנחנו קוראות לממשלה החדשה להסתכל על תמונת המצב הזו ולהבין שבעיות מערכתיות דורשות פתרונות מערכתיים. התוכנית הלאומית למאבק באלימות מינית וקידום זכויות נפגעות ונפגעים שחיברנו כבר מוכנה. עכשיו זה רק עניין של החלטה".