נחשף בוועדה לקידום מעמד האישה: שכרן של הסייעות בגנים נמוך ב-40% מהמקובל

דיון סוער נערך ביום רביעי האחרון בוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת בסוגיית שכרן ותנאי העסקת הסייעות בגנים ובצהרונים. בדיון זעמה יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) על התייחסות מנהל אגף בכיר תקציבים במשרד החינוך, דודי מזרחי, כי מי שמעסיק את הסייעות הם הרשויות המקומיות ולא משרד החינוך. "הן יקרות לנו אבל תנאי העסקתן לא נמצאות בגבולות הגזרה של משרד החינוך", אמר. היו"ר בתגובה: "מה שהביא המעבר של הגיל הרך לחינוך זה ששלושה משרדים יכולים להתנער מאחריות ולזרוק אותה ממשרד אחד לאחר".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת), בדיון שנערך השבוע על שכרן של הסייעות (צילום מסך: ערוץ הכנסת)

 

ח"כ תומא-סלימאן פתחה את הדיון והסבירה ש"מקצוע הסייעות לא קיבל את המגיע לו מבחינת התנאים והכבוד שצריך לספק למקצוע חינוכי לגיל הרך. בדיון נבקש לעמוד מקרוב על תנאי העסקתן של מקצוע שנחשב ורוד עם רוב מוחץ של נשים וזאת כנראה אחת הסיבות שהוא לא מקבל את ההתעניינות והתמיכה הדרושה. נפגשתי עם הרבה סייעות לאחרונה והבנתי מהן שיש מחסור ונטישה בגלל המצב. כולם יודעים כמה חשוב חינוך ילדינו ונכדינו ואני רוצה שמי שיטפל בהם יהיו נשים שבאות לעבודה עם רצון לנתינה אבל כאלו שלא מתוסכלות ועשוקות".

ד"ר יסכה מוניקנדם-גבעון, חוקרת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, סקרה דו"ח מיוחד שנערך עבור הדיון אודות מצב הסייעות והעריכה כי ישנן 30 אלף סייעות עם חוסר מוערך של כאלף סייעות. על פי המרכז לשלטון מקומי המחסור בסייעות נובע ממספר סיבות ובהן עומס, שחיקה ומחסור בגננות. על פי נתונים שהציגה החוקרת כמעט ממחיצת העובדות בענף הן עם בעלות ותק של פחות מחמש שנים. "תנאי השכר של הסייעות נמוך בכ-40 אחוז מתנאי השכר במשק. זאת עבודה סופר משמעותית לילדים ואחוז גדול מהסייעות מרוויחות שכר מינימום".

מזל מסה, סייעת חינוך מיוחד העידה: "יש מכלול של סייעות בחינוך המיוחד כמו גם בגנים ועניינן לא מוסדר. המקצוע הזה בסכנה וחינוך הילדים שלנו בסכנה. במקום לשים פלסטרים צריך לדבר איתנו ולפתור את הבעיה באופן מיידי. זה לא רק המשכורת, זה גם ההכשרה". על כך הוסיפה עדנה סבג, סייעת הצהרונים וחברת ועד בארגון כוח לעובדים: "אנחנו מאוגדות בכוח לעובדים. בתחילת השנה צמצמו לנו בתקנים ועובדות. אנחנו עובדות אצל קבלן שאומר שאין כסף. השכר שלנו הוא 37 ש"ח לשעה. בחודש זה בקושי מגיע ל-2,000 שקלים. מגיעות אלינו נשים עם קצבאות זקנה וגם מפטרים אותנו כל קיץ". עו״ד גיל בר-טל, יו״ר הסתדרות המעו״ף, קרא לוועדה לפעול "כדי לקבוע ש-35 שעות זה משרה מלאה. אי אפשר לעבוד 8 וחצי שעות ביום עם הילדים. אם 35% תהיה משרה מלאה השכר ישתפר משמעותית".