נהגי המטרונית בחיפה שבתו; ברחובות שביתה בקו 26 בגלל אלימות כלפי נהג

נהגי המטרונית המאוגדים בכוח לעובדים פתחו הבוקר (שלישי) בשביתה למשך שעתיים, במחאה על התנכלות מצד ההנהלה. השביתה כללה את כל קווי המטרונית (1,2,3,4,5) בחיפה ובקריות, למשך שעתיים – בין השעות 09:00-07:00 בבוקר. במקביל לעצירת העבודה העובדים קיימו אסיפות הסברה בתחנת מרכזית הקריות ובתחנת חוף הכרמל.

לדברי הנהגים, ישנה התנכלות של מנהל הסניף כלפי נהגים התומכים בוועד העובדים ו”מעיזים” להתבטא בחופשיות. הם טוענים כי עובדים נענשים באמצעות שינוי מיידי של סידורי העבודה שלהם, פגיעה בפרנסתם ובשגרת יומם.

מטרוניות של חברת סופרבוס חונות במרכזית חוף הכרמל (צילום: ויקידמיה)

ועד עובדי המטרונית בסופרבוס מסר: "לא נסכים בשום אופן לשימוש בסידורי עבודה כדי להעניש ולהפחיד נהגים! אנו קוראים להנהלת החברה להתערב בנעשֶׂה בסניף המטרונית ולעצור את ההתעמרות ואת שלטון האימים. לא מספיק שאנו מתמודדים עם גל של אלימות מצד נוסעים, עכשיו עלינו לסבול גם טרור מצד המנהלים שלנו? לא יקום ולא יהיה".

בתוך כך, בית הדין האזורי לעבודה תל אביב-יפו, דחה ביום ראשון בשעות הלילה את בקשת חברת אגד להטיל צו מניעה על שביתת המחאה בקו 26 בעיר רחובות. זאת, בהמשך להודעת ההסתדרות על שביתה הצפויה בקו 26  למשך שעתיים, כאות מחאה על מקרה אלימות חמור נגד נהג אוטובוס. בית הדין הכיר בעבר בזכות ההסתדרות לשבות למשך זמן קצר כאות מחאה בנסיבות דומות.

בהחלטה מתח השופט דורון יפת ביקורת על אגד, שאינה מציעה פתרונות הולמים לתופעת האלימות נגד נהגים, וקבע כי בקשתה לצו מניעה תידחה, והשביתה עליה הכריזה ההסתדרות – תתקיים. בתוך כך, השבתת קו 26 שאמורה הייתה להתקיים אתמול (שני) נדחתה להיום בין השעות 9:30 ל-11:00. קו 26 של חברת אגד נוסע בין תחנה מרכזית רחובות לבין תחנת הרכבת במזכרת בתיה.

לדברי השופט יפת "מדובר בשביתת מחאה קצרה, במסגרתה מבקשים העובדים להגן על שלומם ובריאותם מפני האלימות הגואה במרחב הציבורי, אשר ככל הנראה לא פסחה אף על נהגי התחבורה הציבורית". ביום חמישי האחרון, כאשר נהג העיר לנער על כך שלא תיקף את כרטיס הרב-קו לצורך תשלום עבור נסיעתו. בתגובה, הנער, יחד עם חברו, קיללו ואיימו על הנהג ואף הלמו בראשו.

המשטרה שזומנה לזירת האירוע איתרה את הנערים, אך הנהג שהותקף ויתר לצעירים ובחר שלא להגיש נגדם תלונה. לאחר שחרורם, חזרו התוקפים לתחנה המרכזית ברחובות כדי לתקוף את הנהג פעם נוספת. הפעם, הם בעטו בנהג באכזריות וחבטו בפניו לעיני עשרות אנשים במקום, כפי שתועד במצלמות האבטחה. הנהג, כבן 60, אושפז בעקבות המקרה במרכז הרפואי "קפלן" לקבלת טיפול ראשוני ולסדרת בדיקות וצילומים. שני החשודים נעצרו על ידי המשטרה ושוהים כעת במעצר בית בתנאים מגבילים.