נהגי אמזון בארה"ב נאצלים להשתין בבקבוקים בעבודה; סולידריות בינלאומית עם ההתאגדות

הנהלת תאגיד אמזון האמריקאי נאלצה אתמול (שבת) להתנצל בפני חבר הקונגרס הדמוקרטי מארק פוקן והודתה שטעתה בכך שהכחישה את טענתו שנהגי החברה נאלצו "להשתין בבקבוקים" בזמן עבודתם. ההתנצלות מגיעה במקביל למהלך ההתאגדות של עובדיה בארה"ב. "אנו יודעים שלנהגים הייתה בעיה לאתר שירותים בזמן עומסי תנועה או נסיעה בדרכים כפריות, וכי דבר זה קרה יותר בזמן מגפת הקורונה – אז נסגרו שירותים ציבוריים", נאמר בהצהרת החברה.

ההודאה הגיעה שבוע לאחר שפוקן ביקר את תנאי העבודה באמזון ואמר: "לשלם לעובדים 15 דולר לשעה לא הופך אותך למקום עבודה מתקדם כאשר אתה לא מאפשר להם להתאגד ומאלץ אותם להשתין בבקבוקים". אמזון הכחישה אז את הדברים וענתה לחבר הקונגרס בציוץ: "אתה לא באמת מאמין שהם משתינים בבקבוקים נכון? אם זה היה נכון, אף אחד לא היה עובד אצלנו". ההתנצלות של אמזון מגיעה במקביל למהלך ההתאגדות של עובדיה במחסן החברה אלבמה, שעשוי להביא להקמת איגוד ראשון לעובדי החברה בארה"ב. יצוין שבשבוע שעבר שבתו והפגינו נהגי אמזון בהודו המאוגדים במחאה על תנאי העבודה והשכר.

באמזון מודאגים, שכן אם יוקם איגוד עובדים באלבמה הדבר עלול לגרור תגובת שרשרת בכל המחסנים בארצות הברית, שבהם עובדים נוספים יקומו וידרשו תנאי עבודה טובים יותר. איגודי העובדים מצדם מקווים כי המהלך יעורר עובדים מכל רחבי המדינה ויגרום להם להתאגד. יצוין שעובדי "אמזון" איטליה המאוגדים שבתו בשבוע שעבר ובמהלך דצמבר האחרון שבתו עובדי התאגיד האמריקאי בצרפת ובגרמניה, המאוגדים אף הם. התמיכה הבינלאומית בהתאגדות העובדים בארה"ב גוברת ובישראל יו"ר ועד עובדי פלאפון, יחיאל שמן, שלח מכתב תמיכה לאלפי עובדי אמזון באלבמה שמצביעים בימים אלה על הקמת התאגדות עובדים. זהו ניסיון ההתאגדות השני של עובדי אמזון בארה"ב, לאחר שב-2014 כשלה ההצבעה על התאגדות של קבוצת טכנאי החברה בדלאוור.

הנהלת אמזון פועלת בשבועות אלה על מנת לסכל את ההתארגנות ולמנוע מהעובדים להתאגד. לאמזון, שהיא המעסיקה הפרטית השנייה בגודלה בארה"ב המעסיקה 1.3 מיליון עובדים, אין איגודי עובדים. אם ההצבעה תתקבל העובדים באלבמה יהיו העובדים המאוגדים הראשונים של החברה בארה"ב. יצוין שהעובדים בארה"ב, באירופה וברחבי העולם הקימו את "ההתאגדות הבינלאומית של עובדי אמזון".

נהגי אמזון מפגינים ברחובות מומבאי שבהודו בדרישה לתוספות שכר ולתנאי עבודה משופרים (צילום: ההתאגדות הבינלאומית של עובדי אמזון)

 

ידיעות שפורסמו בספטמבר האחרון בתקשורת האמריקאית דיווחו כי אמזון עוקבת אחר עובדים במטרה להגביר את תפוקת ולמנוע את ההתאגדות ברחבי ארה"ב. על פי המחקר החברה משתמשים בכלים כמו תכנית ניווט, מצלמות תרמיות, מצלמות אבטחה כדי לעקוב אחר העובדים במחסנים ובחנויות. בספטמבר האחרון החברה פרסמה אנליסט שיועסק במטרה לאתר ולחשוף פעילים המנסים לאגד את העובדים.

 

ההתאחדות הבינלאומית של עובדי אמזון בפייסבוק:

https://www.facebook.com/AmazonWorkersInternational

 

עוד על התארגנות העובדים בארה"ב בעקבות הקורונה, ב"זו הדרך" 50 (עמ' 8):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/12/G50_2020.pdf