נדחה שוב הדיון בעתירת בני משפחתו של יעקוב מוסא אבו אלקיעאן שנרצח באום אל-חיראן

נדחה דיון שאמור היה להתקיים מחר (שני) בבית המשפט העליון הדיון בעתירה של בני משפחתו של יעקוב מוסא אבו אלקיעאן, שנרצח בידי המשטרה במהלך פינוי הכפר אום אל-חיראן בנגב. מבית המשפט העליון נמסר לעותרים כי הדיון יתקיים מייד לאחר ראש השנה, ביום חמישי 9 בספטמבר. הוועד הציבורי נגד עינויים ועדאלה, המייצגים את העותרים, ביקשו להגיע באותו יום ולהפגין בפתחו של בית המשפט.

הלווייתו של יעקוב מוסא אבו אלקיעאן (צילום: אקטיבסטילס)

 

בליל ה-18 בינואר 2017, הגיעה משטרת ישראל לפנות כפר הערבי-בדואי בנגב, אחרי שתושביו נאבקו בבתי המשפט שנים רבות כנגד פינויו. תושב הכפר, מורה ומחנך, נורה בידי השוטרים. בעקבות הירי הוא נפצע, מאבד שליטה על הרכב, ודורס למוות את השוטר ארז עמדי לוי. הרכב נעצר, ויעקוב מדמם למוות במשך עשרות דקות, ומכיוון כשאף אחד לא ניגש לטפל בו – הוא נפטר.

לאחר שנורה והופקר למותו מיהרו השר לביטחון פנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה יעקב אלשיך – ובעקבותיהם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא דאז ראובן ריבלין – להשחיר את שמו של המורה שנרצח על לא עוול בכפו. גורמי הימין בתקשורת לא היססו להוסיף חטא על פשע ולתייג את יעקוב כמחבל, חרף שלל הראיות בשטח. האירוע נפצע גם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש).

עתירת המשפחה הוגשה בשנה שעברה נגד החלטתו של פרקליט המדינה דאז שי ניצן לסגור את תיק החקירה של המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בנוגע לתקרית. אך על פי פרסום הבוקר ב"הארץ", פרקליטות המדינה מבקשת מבית המשפט העליון, בצעד חריג, להתעלם מחוות דעת של ראש מח"ש לשעבר שקבע כי התקרית באום אל-חיראן ב-2017 לא היתה פיגוע.  בחוות הדעת של ראש מח"ש לשעבר אורי כרמל, הוא קבע בניגוד לעמדת מפכ"ל המשטרה דאז אלשיך כי אבו אלקיעאן לא היה מחבל, שהתקרית לא הייתה פיגוע וכי לעמדתו היה מקום לחקור באזהרה את השוטר הראשון שפתח באש לעבר אבו אלקיעאן ורכבו. לטענת הפרקליטות, המסמך ובו חוות הדעת של כרמל שנמסרה במסגרת הליך בירור אצל נציב הביקורת על הפרקליטות בחודש נובמבר 2020, "אינו קביל לשמש כראיה בהליך משפטי".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/99378