נבנה את העתיד ונוביל את השינוי: הוועידה ה-21 של ברית הנוער הקומוניסטי הישראלי

    בסימן של התחדשות ושל התגברות על משבר הקורונה, קיימה בסוף השבוע (19-18.6) ברית הנוער הקומוניסטי הישראלי (בנק"י), המשמרת הצעירה של המפלגה הקומוניסטית הישראלית, את ועידתה ה21 תחת הסיסמה: "נבנה את העתיד – נוביל את השינוי".

    ועידת בנק"י שנערכה בסוף השבוע האחרון בשפרעם (צילום: זו הדרך)

 

     בליל שבת (18.6) התקיים באולמי סמיראמיס בשפרעם אירוע הפתיחה של הוועידה, בהשתתפות מאות חברות וחברי בנק"י, מק"י וחד"ש, בהם חברי הכנסת איימן עודה, עאידה תומא-סלימאן ועופר כסיף. את האירוע הנחו חברי בנק"י עידן סלוצקר ואימאן כנאענה. הוועידה נפתחה בנגינתה של תזמורת סניף דיר אלאסד, ולאחר מכן הביאו ברכות מזכ"ל מק"י עאדל עאמר ומזכ"ל בנק"י ערפאת בדארנה, נערכו הופעות ובהם ריקוד דבקה, יריד דוכנים של סניפי בנק"י ועוד.

    לכל אורך השבת התקיימו דיוני הוועידה בהשתתפות כ140 צירים וצירים מרחבי הארץ, יהודים וערבים. הצירים ייצגו כ1,000 חברות וחברי ובנק"י שנרשמו במפקד שנערך לקראת הוועידה, שלא כלל קבוצות אל-טליעה (חטיבת ביניים צעירה) וקבוצות בני עמל (גילי יסודי). דיוני הוועידה עסקו במגוון שאלות פוליטיות וארגוניות הקשורות בפעילות התנועה, תוך שיתוף חוויות ונסיון מעשי מהסניפים השונים ומזירות הפעילות השונות סומנו מטרות והועלו רעיונות לחיזוק ולהרחבת פעילות התנועה.

    ועידת בנק"י ה21 התקיימה כחמש שנים לאחר הוועידה הקודמת (אפריל 2016), זאת בניגוד לשלוש השנים הקבועות בתקנון. הסיבות לדחייה הן סדרת מערכות הבחירות, משבר הקורונה, ולבסוף המתקפה על עזה.

    בשל דחייה זו, על אף התכנסות מועצות בנק"י בשנים שבין הוועידות, הוועידה ה-21 חשובה אף יותר. בסניפים בוטא רצון עז לקיים דיונים מקיפים בפורום ארצי, ובלט הצורך הברור בריענון ההנהגה ובשילוב חברים וחברות צעירים בתוכה. מאז הוועידה ה-20 צמח דור חדש של חברות וחברים, שלרבים מהם הייתה זו ועידה ראשונה של התנועה.

 

ועד מרכזי חדש וצעיר

    כחלק מהוועידה התקיימו בחירות לוועד המרכזי של בנק"י. בוועד שנבחר 21 חברות וחברים, ששמותיהם מופיעים להלן לפי סדר אלפביתי של השם הפרטי:

    אבראהים עודה (כפר יאסיף), אחמד עבאדי (גדידה אלמכר), אימאן כנאענה (עראבה), אמגד חאג’ (אעבלין), אסיל גמאעמה (יפיע), באסל פרח (חיפה), דאנא דלה (כפר יאסיף), חמאדה חאגדאוד (אום אלפחם), חסיין מוסא (עכו), חסיין מריסאת (טמרה), לארא גזאוי (קלנסווה), מועתז חיאדרה (סכנין), נידאל עלאא אלדין (יפיע), סופיאן חביב אללה (עין מאהל), סער יהלום (תל אביב), עידן סלוצקר (תל אביב), עלאא שלאעטה (סכנין), קרלו רשרש (נצרת), רוז אסדי (דיר אלאסד), שאדי נסאר (עראבה), שוקי בוברארה (אבו סנאן).

 

ההחלטות הפוליטיות

    בסיכום הוועידה הוחלט על פרסום גילוי דעת פוליטי, המובא להלן:

    "הוועידה הארצית ה21 של בנק"י קוראת למאבק המוני נגד ממשלת הימין שהוקמה ערב הוועידה בראשות נפתלי בנט. למרות נפילת השלטון הגזעני של נתניהו, קווי היסוד של הממשלה החדשה ממשיכים את מדיניות הכיבוש, את העמקת פרויקט ההתנחלות הקולוניאלי ואת המדיניות הכלכלית הניאוליברלית. הוועידה הארצית מציינת כי שנת הקורונה פגעה בייחוד בשכבות המוחלשות, בצעירים, בנשים, ובציבור הערבי – וכי הממשלה החדשה לא מציגה פתרונות למשבר.

    הוועידה מגנה את מבצע המעצרים הפוליטיים שביצעה המשטרה ביישובים הערביים על מנת לדכא את רוח המאבק של הצעירים הערבים. הוועידה מדגישה כי מעצרים ואמצעי דיכוי לא ישברו את המוני הנוער הערביהפלסטיני הנאבקים למען שוויון אזרחי ולאומי.

    הוועידה הארצית קוראת להגברת המאבק בקרב הנוער ובכלל נגד תופעת האלימות והפשיעה, שמקורה היסודי הוא במדיניות ההפקרה של הציבור הערבי בידי הממסד והממשלה. הוועידה קוראת להיאבק בשיח ההפרדה העדתית בחברה הערבית.

    תופעת האלימות והפשיעה, כמו גם שיח ההפרדה העדתית – משרתים את הממסד הציוני בפירור ובפירוק החברה הערבית ומשמשים כהסחת דעת של ההמונים הערבים מהמאבק למען שוויון זכויות אזרחי ולאומי.

    הוועידה קוראת לחיזוק השותפות הערביתיהודית והמאבק לשוויון מלא בקרב הנוער בתור הדרך היחידה להדיפת הגזענות והפשיזם. זאת נוכח התפשטות הגזענות והשיח הפשיסטי בקרב הציבור, ובפרט בקרב הנוער. הוועידה מדגישה כי השותפות הערביתהיהודית וחיסול האפליה הגזענית הם האינטרסים האמיתי של הנוער בשני העמים.

    הוועידה הארצית חוזרת ומאשרת את התנגדותה לכל  ניסיונות הממסד הציוני לקדם גיוס בקרב הנוער הערביהפלסטיני – אם לצבא ואם לשירות לאומי. קידום הגיוס בקרב הנוער הערביהפלסטיני מטרתו למחוק את הזהות הלאומית של הנוער וליצר קשר מלאכותי וכוזב בין עבודה התנדבותית ותרומה לקהילה לבין קבלת האג'נדה הציונית וויתור על הזהות הלאומית, וזאת במקביל למתרחש בזירה הפוליטית הארצית. הוועידה מדגישה כי הדרך הטובה ביותר להדיפת ניסיונות אלה היא בחיזוק השיח הפטריוטי בקרב הנוער וקיום פעילויות התנדבותיות ביוזמת בנק"י.

 

ברכה לסרבניות ולסרבנים

    הוועידה שולחת ברכות לסרבניות ולסרבנים של שירות בצבא הכיבוש כקול של מצפון וכמעשה של פטריוטיות אמתית במערכה לקידום השלום הצודק.

    הוועידה הארצית קוראת לחזק את תפקידם של חברות וחברי בנק"י בקרב העובדים ובעבודה האיגודמקצועית – הפעילות למען זכויות העובדים והפעילות בתוך האיגודים המקצועיים הן הדרכים הטובות ביותר לחיזוק מקומה של בנק"י בקרב העובדים הצעירים ולהיאבק נגד כל צורות הניצול שמפעיל שלטון ההון. הוועידה קוראת לחזק את המאבק המעמדי המתקדם בישראל נוכח תאוות הבצע והניצול הקפיטליסטי, ובייחוד נגד תופעת תאונות העבודה בענף הבניין שגובה את חייהם של עשרות פועלים מדי שנה. הוועידה מגנה את הרדיפה היומיומית והמשפילה של עובדים פלסטינים במחסומי הדיכוי בשטחים הפלסטיניים הכבושים.

    הוועידה הארצית שולחת את ברכתה לעם הערבי הפלסטיני העומד איתן מול הכיבוש הישראלי האכזרי על אדמותיו, ונאבק למען שלום צודק המבוסס על הקמת מדינה פלסטינית עצמאית ובירתה ירושלים המזרחית.

    הוועידה קוראת לחיזוק מסגרות עממיות המקדמות מאבקים פוליטיים דוגמת "אלחרכאת אלשבאביה", על מנת להעמיק את המודעות הפוליטית, הרעיונית, הפטריוטית והסוציאליסטית של הצעירים. זאת בביסוס תפקידה של בנק"י ושל המפלגה במסגרות מסוג זה, ועל מנת לעמוד לצד העובדים בכל מאבקיהם.

    הוועידה קוראת לכל בני ובנות הנוער בארץ לקחת תפקיד מוביל במאבקים נגד הכיבוש ולמען השלום הצודק; נגד כוחות הפשיזם ולהגנה על המרחב הדמוקרטי; נגד הריאקציה והפירוד העדתי בחברה הערבית ולמען חברה מתקדמת ושוויון מלא לנשים; נגד ניצול ולמען צדק חברתי; נגד גזענות ולמען שוויון מלא של הציבור הערבי. הוועידה מברכת את כל החברים והחברות שלוקחים חלק בפעילות התנועה ומרימים את דגל התנועה בכל זירות המאבק והחיים.

    הוועידה מודה לתנועות האחיות ששלחו אליה ברכות ומחזקת את כלל תנועות הנוער שנאבקות ברחבי העולם למען שלום, שחרור מהאימפריאלים וצדק חברתי. הוועידה מברכת את המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) לקראת ועידתה ה28 שתתקיים ביולי 2021, קוראת להשתתפות רחבה של צעירים וצעירות בוועידה זו. בנק"י ונושאת עיניים למפלגה להדרכה רעיונית, לתמיכה בפעילותה ובפעילות בקרב הנוער ולחיזוק ההנהגה הצעירה".

סער יהלום