נאסר על המפלגה הקומוניסטית הטורקית להשתתף בבחירות שהוקדמו

ועד הבחירות המרכזית של טורקיה, שבשליטת הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, אסר על המפלגה הקומוניסטית (TKP) להשתתף בבחירות ערב הפגנות ה-1 במאי שאף הן לא קיבלו את אישור המשטרה. "לא קיבלנו את ההחלטה הנבזית בהפתעה. זה היה צפוי. העובדה שנאסר על הקומוניסטים להשתתף בבחירות רק מגבירה את המוטיבציה של חברי המפלגה להמשיך ולהיאבק למען שחרור העם העובד בכל מצב פוליטי". עוד נאמר על ידי דובר המפלגה לכתב העיתון הקומוניסטי "סול" ש"בניגוד למפלגות האחרות, אין רואים את הבחירות שהדרך היחידה להתערבות פוליטית או להשגת יעדינו. יחד עם זאת, אנו רואים בבחירות הזדמנות מצוינת כדי להפיץ את רעיונותיה הסוציאליסטים של המפלגה".

2018-04-28_165014

הזמנה להפגנת ה-1 במאי שתתקיים ביום שלישי הקרוב במרכז איסטנבול (צילום: עיתון סול)

נמסר כי בעקבות האיסור, המפלגה תציג את מועמדתם של אישים עצמאיים המייצגים את עמדותיה. בשבוע הקרוב המפלגה תכנס אסיפות עממיות פתוחות ברחבי המדינה כדי להחליט בהלך דמוקרטי על זהותם של מועמדים אלה. סיסמת הבחירות שתניף המפלגה היא "יש לשנות מן היסוד את הסדר החברתי". עוד נערכת המפלגה לבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו במארס 2019.

נשיא טורקיה הכריז לפני שבועיים על הקדמת הבחירות לנשיאות ולפרלמנט ל-24 ביוני, שנה וחצי לפני מועדן המקורי. הבחירות יאפשרו לארדואן ליישם את השינוי בשיטת הממשל, שתהפוך מפרלמנטרית לנשיאותית ותעניק לו סמכויות נרחבות אף יותר.

במשאל העם בעניין זה, שנערך באפריל 2017, מספר התומכים בהרחבת סמכויות הנשיא עלה בהפרש קטן מאוד על מספר המתנגדים. בערים הגדולות, ובהן איסטנבול והבירה אנקרה, מתנגדי שינוי השיטה (ביניהם מפלגת העמים הדמוקרטית והמפלגות הקומוניסטית) זכו ברוב ברור.

התאריך המקורי לקיום הבחירות היה נובמבר 2019, אך ארדואן נחפז והודיע בנאום בטלוויזיה: "אף שהנשיא והממשלה עובדים בתיאום מלא – יש צורך במשילות. "תחלואי השיטה הישנה מאתגרים אותנו בכל צעד וצעד". בפועל, ארדואן הקדים את הבחירות משום שהסתבך בכיבוש בצפון סוריה, ובמלחמה נגד הכוחות הכורדיים והדמוקרטיים במדינה השכנה, ומשום שהכלכלה הטורקית מקרטעת.

יצוין שהפרלמנט שב האריך לפני שבועיים בשלושה חודשים נוספים, ובפעם השביעית בסך הכול, את מצב החירום שהוכרז במדינה בעקבות ניסיון ההפיכה. חברי הפרלמנט אישרו את ההארכה למרות הביקורת שנמתחה מספסלי סיעת המפלגה הדמוקרטית של העמים (שמנהיגיה יושבים בכלא בעקבות הכרזת מצב החירום), אשר ביקרו את עריכתה של מערכת בחירות תחת משטר חירום. נציגיה דרשו את שחרורם של כל העצירים והאסירים הפוליטיים. גם בעולם נמתחה ביקורת קשה על מצב החירום המתמשך, ובחודש שעבר קבע דו"ח של האו"ם, כי מצב זה גרם להפרות שיטתיות של זכויות אדם.

לפי העיתון הקומוניסטי "אברנסל", "הצורך הדחוף בהקדמת הבחירות נובע מהפאניקה שאחזה בארדואן ובימין הפשיסטי. מקורה – בסקרים אחרונים, לפיהם מאבד הנשיא תמיכה ציבורית במהירות, והסיכוי שבעוד כשנה יזכה בבחירות קלוש. הימין הפשיסטי המפולג והמתפלג החושש שמא לא יצליח לעבור את אחוז החסימה, הזדרז לכרות ברית עם אויבו לשעבר ארדואן". אחוז החסימה בבחירות בטורקיה, יש לציין, עומד על 10% מקולות הבוחרים.

עוד על הקדמת הבחירות בטורקיה, בגיליון "זו הדרך" האחרון (עמ' 6):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2018break/04/G16_2018.pdf