נאסר על המפלגה הקומוניסטית הגרמנית להשתתף בבחירות לפרלמנט שיתקיימו בספטמבר הקרוב

המפלגה הקומוניסטית הגרמנית (DKP) קיבלה לאחרונה הודעה מטעם גורם ממלכתי לפיה לא תוכל לרוץ בבחירות לפרלמנט, הבונדסטג, שיתקיימו בספטמבר הקרוב. זהו צעד משמעותי מכיוון שמניעת השתתפות המפלגה בבחירות פירושה שלילת מעמדה החוקי, מה שיגרום באופן ישיר למשבר כלכלי במפלגה, זאת בטענה כי המפלגה לא הגישה את דוחותיה הכספיים בזמן.

פעילי המפלגה הקומוניסטית הגרמנית צועדים ברחובות ברלין לציון ה-1 במאי (צילום: אונסרה צייט)

 

יו״ר המפלגה הקומוניסטית פטריק קבלה הגיב לפסילה והבהיר כי מדובר בניסיון להוציאה אל מחוץ לחוק. קבלה מתח קו ישיר בין צמצום המרחב הדמוקרטי של הקומוניסטים בגרמניה לאורך השנים לבין הניסיון הנוכחי למנוע את השתתפות המפלגה ממערכת הבחירות. קבלה אמר כי ״המפלגה הוצאה אל מחוץ לחוק ב-1933 ביבי הפשיסטים וב-1956 בידי הקנצלר דאז קונרד אדנאואר, אנו חוששים כי הניסיון הנוכחי נעשה באצטלה של צעדים ביורוקרטיים. אנו נשתמש בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו, אנו בטוחים שניסיון זה מועד לכישלון״.

ניתן לראות בקשיים הביורוקרטיים המשך של קו נוקשה יותר מצד השלטונות הגרמניים כלפי קומוניסטים, בהמשך לתקיפת גוש הנוער הגרמני החופשי (עליו מוטל איסור חוקי שנוי במחלוקת) בצעדה לזכר רוזה לוקסמבורג וקרל ליבקנכט שהתקיימה בחודש מארס האחרון.

יש לציין כי המפלגה הקומוניסטית הגרמנית (DKP) קמה בגרמניה המערבית, כתשובה לאיסורה החוקי של המפלגה הקומוניסטית של גרמניה (KPD) עקב היותה חלק מאיחוד שלטונה של גרמניה המזרחית. בעוד שה-KPD עודנה קיימת במתכונת מצומצמת, רשמית היא אינה חוקית. איסור חוקי (בין אם רשמי או באמצעים ביורוקרטיים עקיפים) של המפלגה הקומוניסטית משמעותו השלמה של התהליך ואיסור חוקי של שתי המפלגות הקומוניסטיות ההיסטוריות.

דניאל אלסון