מתנחלים תקפו פעילי שלום ישראלים באזור חוות מעון בדרום הר חברון

פעילי שלום ישראלים שהגיעו ללוות רועים הותקפו אתמול (שני) באזור המאחז חוות מעון בהר חברון בשטחים הפלסטינים הכבושים הותקפו בידי קבוצה של כ-20 מתנחלים. אחד הפעילים נזקק לטיפול רפואי בבית החולים סורקה, ולפעיל אחר נשברה המצלמה.

האירוע התרחש בעת פעילות ליווי של הפעילים עם רועים פלסטינים. לאחר שאחד מהתוקפים טען כי הרועים רועים בשטח הפרטי שלו, הוא התקשר לאנשים נוספים מהמאחז שיצטרפו אליו, וכמה דקות לאחר מכן הגיעו כ-20 מתנחלים חלקם רעולי פנים, והחלו לתקוף את המלווים, בחניקות, מכות ואף שבירת רכוש אישי. מיד לאחר התקיפה חזרו המתנחלים למאחז הסמוך. התקרית אירעה בתום שבוע של אירועים אלימים של מתנחלים נגד תושבים פלסטינים בדרום הר חברון..

ביום ראשון תיעדו פעילים מאחז חדש שהוקם סמוך לסוסיה הפלסטינית על אדמות האליס, מדרום לגבעת הדגל, וכן פלישה חקלאית. המאחז פורק בלילה של יום שלישי על ידי כוחות צבא והמינהל האזרחי. פעילים תיעדו השבוע קרוונים חדשים גם במאחז חוות מעון.

ביום רביעי שעבר מתנחלים ועדרים פלשו לאדמות מעובדות של הכפר טובא ואז הזעיקו חיילים לכפר בטענה שקרית שהותקפו. בנוכחות החיילים, השתוללו המתנחלים בין בתי הכפר, יידו אבנים וניפצו שמשות של מכוניות. בהוראת המתנחלים עצרו החיילים אחד מתושבי הכפר, ששוחרר באותו ערב בהפקדה. שוטר שהוזעק למקום סירב לבחון את נזקי התקיפה ואיים על פעילים במעצר. הצבא הקים מחסום בדרך לכפר ועיכב פעילים פלסטינים וישראלים שניסו לצאת לתחנת המשטרה להגיש תלונה.

תושב טוואני לאחר שהוטח לקרקע על ידי חיילים בזמן החרמת טרקטור ביום חמישי, 31 במארס 2022, דרום הר חברון  (צילום: תעאיוש)

 

המשטרה והצבא התעמרו גם השבוע בתושבי הכפר טוואני. ביום ראשון חילקו צווי הפסקת עבודות נגד מבנה בהקמה ועמודי חשמל בכפר, וביום שלישי פשטו על הכפר, החרימו רכב של משפחה, איימו על תושבים ועצרו פעיל שמחה על התנהלותם. הפעיל שוחרר בהרחקה מהכפר ל-10 ימים. ביום חמישי חזרו הכוחות לטוואני והחרימו טרקטור ועגלה באלימות; פלסטיני קשיש הוטח לקרקע, נחבל ופונה לטיפול רפואי. בנוסף ניסו מתנחלים עם עדרים לפלוש לאדמות מעובדות של הכפר ביום ראשון וכן בשבת (2.4), אך תושבים ופעילים הצליחו לסלק אותם.

ועוד, מתנחלי מצפה יאיר גנבו ביום ראשון שבע כבשים מעדר של תושב שעב א-בוטום. למחרת זיהה בעל העדר את הגנבים והזעיק משטרה, אך השוטרים סירבו לטפל בהם והורו להגיש תלונה במשטרה. התלונה הוגשה אך גם למחרת, כשהגיעו השוטרים למקום לאחר שעות המתנה, הם סירבו לסייע לבעל העדר לאתר את הכבשים

פעילים ליוו השבוע רועים במסאפר בני נעים שסבלו מניסיונות גירוש על ידי מתנחלים הרועים דיווחו שביום שישי האחרון התקרבו כ-20 מתנחלים לבתי הכפר וניסו לגנוב עדר צאן. הפעילים ליוו השבוע מרעה גם בזנוטה והרחיקו מתנחלים ועדר מהמאחז האלים ליד מיתרים משדות מעובדים. ביום שישי ערכה מועצת הר חברון סיורים בליווי צבא סביב המאחז אביגיל הוותיק שעברו דרך הכפרים הפלסטינים סימרה ומפאקרה  והסתיימו במתחם אוהלים שהוקם על אדמה פלסטינית פרטית סמוך לאביגיל. אחד הסיורים הודרך על-ידי פקח ארכאולוגיה של המינהל, שהוא גם קצין במילואים ובמסגרת זו פיקד לאחרונה על הריסות בכפר הסמוך שעב א-בוטום. בשבת ליוו פעילים מרעה במניזל. בהוראת בני משפחה מהמאחז הסמוך ניסו כוחות צבא ומינהל לאסור על המרעה ללא עילה חוקית ואף עיכבו את הפעילים בשטח בהאשמות כוזבות, אך שוטרים שהגיעו למקום אישרו את המרעה והוא נמשך כסדרו.