מתנהלים כמו מבצע צבאי: עדאלה דורש להפסיק את המעצרים ההמוניים ביישובים הערביים

המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, עדאלה, דרש היום (חמישי) באמצעות פנייה דחופה אל היועץ המשפטי לממשלה, מפכ"ל המשטרה ומ"מ פרקליט המדינה, להורות על הפסקת המעצרים ההמוניים במסגרת מבצע "חוק וסדר". מאז הכריזה המשטרה על תחילת המבצע נעצרו על פי דיווחים מאות אזרחים ערבים, חלקם שוחררו.

על פי הדיווחים והעדויות המעצרים המבוצעים באמצעות כוחות משטרה גדולים, המתפרצים לתוך הכפרים באופן המדמה מבצע צבאי. זאת על ידי שימוש במספר רב של ניידות משטרה, המצוידים בציוד לוחמתי כבד ורב. באירועים אלה, נלקחים העצורים מבתיהם תוך שימוש בכוח ובאלימות מופרזת, ללא כל ניסיון קודם להזמינם לחקירה, או התנגדות מצד העצורים. הפגנת כוח זו תואמת את הנחיית המפכ”ל, שאף פורסמה בהודעת המשטרה, לפיה מטרת המבצע היא "החזרת ההרתעה והגברת המשילות".

שוטרים ביום שישי האחרון ברחובות יפו, 21 במאי (צילום: אקטיבסטילס)

 

במכתב שהועבר באמצעות עו״ד ויסאם שרף ממרכז עדאלה, נטען כי יעדיו המוצהרים של המבצע בלתי חוקיים בעליל. נוסף על הצהרת המשטרה בהודעתה עם פתיחת המבצע, עולה מפרוטוקולים של דיוני הארכות מעצרים, כי במסגרת המבצע ניתנה הנחיה לבצע מעצרים במטרה להפגין נוכחות וכוח. "תכלית זו של מעצרים אלה עומדת בניגוד לעקרונות דיני העונשין והמשפט הפלילי, שלפיהן מטרה הרתעתית יכולה להיות מיושמת רק בשלב הענישה. לא זו בלבד שהמעצר משמש כלי ענישה, הוא גם מופעל נגד אוכלוסייה שלמה ובכך הופך להיות ענישה קולקטיבית, שאף היא עומדת בניגוד גמור לעקרונות היסוד של המשפט הפלילי", נמסר. "למעשה, משטרת ישראל משתמשת בעצורים בחברה הערבית כאמצעי להרתעת האזרחים הערבי", נכתב עוד בפניית עדאלה, "היינו, השימוש כאן מתבסס על עיקרון של תיוג גזעני המתמקד באוכלוסייה מסויימת".

עוד הוסיף מרכז עדאלה, כי מעצרים כוחניים אלה, נוסף על היותם מפגן כוח פסול שנועד להפחיד את האוכלוסייה הערבית, הם מביאים לחיכוך מיותר עמה ולסיכונה. בעניין זה, מזכיר מרכז עדאלה את מעצרו של השייח׳ כמאל ח'טיב שבוצע בהנחייתו ובפיקוחו של מפקד מחוז הצפון שמעון לביא, שהביא לפציעתם של עשרות אזרחים, חלקם באורח קשה. יצוין שהבוקר הוגש כתב אישום הוגש הבוקר (חמישי) נגד ח'טיב באשמת הסתה לאלימות. כתב האישום כולל שתי עבירות של פרסום דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה טרור, וכן הזדהות עם ארגון טרור. פרקליטיו של ח'טיב טענו בדיון בבית משפט השלום בנצרת כי מדובר בכתב אישום פוליטי שמנוגד לחופש הביטוי, ואמרו כי "חטיב הוא היחידי במדינת ישראל היושב כעת במעצר על ביטוי. שום דבר בתיק לא מצדיק מעצר עד תום ההליכים".

 

עוד בנושא:

המחאה ונקמת ממשלת הימין: מאות צעירים ערבים נעצרו בימים האחרונים