מתמחים לרפואה מחו מול הכנסת: חילוקי דעות בממשלה על המתווה לקיצור התורניות

עשרות מתמחים, סטודנטים וסטאז'רים לרפואה הפגינו הבוקר (ראשון) בכניסה לכנסת בזמן הדיון בוועדת הבריאות על מתווה לקיצור התורנויות. חלק ממשתתפי ההפגנה, פשטו את מדי הסקרבס וזרקו אותם כאות מחאה וכאיתות על כוונתם להתפטר. לדבריהם, המתווה המתגבש בממשלת הימין משאיר 90% מהמתמחים לבצע תורנויות בנות 26 שעות.

מתמחים לרפואה מפגינים בדרישה לקיצור התורנויות (צילום: מרשם)

ועדת הבריאות בראשות ח"כ עידית סילמן (ימינה) התכנסה הבוקר לדיון בנושא המתווה לקיצור תורנויות המתמחים. בדיון משתתפים שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, ושר הבריאות, ניצן הורוביץ. ברביבאי, פרסמה בסוף השבוע טיוטה להיתר חדש לשעות העסקת מתמחים ברפואה בפריפריה, שיצמצם את אורך המשמרות להיקף של עד 18 שעות עבודה ויוגבל לעד שש תורנויות בחודש. זאת במקום משמרות של 26 שעות הנהוגות היום. בהדרגה צפוי ההיתר להתרחב לכל הארץ.

אך בעוד מארגון המתמחים איימו כי אם ההסכם ייחתם כפי שגובש הם ירחיבו את מאבקם – מזכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הציג בדיון עמדות לפיהן המתווה החדש יחל רק ברבעון השני של 2022 ואף יתחיל במחלקות הילדים, רפואה דחופה, נשים והפנימיות בלבד. כמו כן, אש ציין שלא ניתן לקבוע כי בסוף 2026 ההיתר יחול על כלל הרופאים. עוד הציע פרופ' אש כי במהלך 2022 ימונה צוות נוסף, בין משרדי, להגדרת התהליך וקצב החלת המתווה בשנים הקרובות "בהתאם להקצאת המשאבים המתאימה, וידווח על המלצותיו במועד שייקבע". בנוסף, ביקש בכלל להסיר את המילה "מתמחים" מההסכם.

השרה ברביבאי זעמה על הבקשה לשינויים אלו‏ בטיוטה, ובתגובה הסביר המנכ"ל אש כי ככל שההיתר יהיה יותר ריאלי ליישום – כך קטן הסיכון שהוא ייכשל. שר הבריאות ניצן הורוביץ אף הוא תמך בעמדה של אש, ואמר כי "המהלך כולל מורכבויות רבות שאינן מאפשרות להוציאו לפועל באופן מידי, ללא הסדרת כלל הפרטים לרבות תקציבים ותקנים".

ארגון מרשם המאגד את המתמחים דורש מתווה שונה וקרא "נלחמים על קיצור תורנויות אמיתי עד הסוף. מנסים למכור לנו חצי מתווה – אבל אנחנו סיימנו לשחק משחקים. לא נוותר על אף מתמחה, דורשים קיצור תורנויות אמיתי כבר ב-2022". ביום רביעי הקרוב עתיד לפוג תוקפו של ההיתר הכללי לשעות עבודה ומנוחה שבועית והיקף שעות נוספות במוסדות רפואיים.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/106963