משרד העבודה: בשלוש השנים האחרונות זינק שיעור ההרוגים בתאונות עבודה ב-56%

בשלוש השנים האחרונות זינק שיעור ההרוגים בתאונות עבודה ביחס למספר המועסקים ב-56% – כך על פי דו"ח שפרסם הבוקר (חמישי) משרד העבודה והרווחה. בעוד שבשנת 2017 עמד שיעור ההרוגים בעבודה על 1.26 לכל 100 אלף מועסקים, ב-2018 עלה שיעורם ל-1.62, וב-2019 עמד על 1.97 – הנתון הגבוה ביותר בעשור האחרון, שעד שנת 2017 התאפיין בירידה כמעט עקבית בשיעור ההרוגים בתאונות העבודה הקטלניות.

״קבלנים ועסקנים די להרג הפועלים״. כך נכתב על השלט שקבוצת הכדורגל הפועל קטמון החזיקו ב-20 באוגוסט 2018 במשחק חצי גמר גביע הטוטו, על מנת לזכור את העובדים שנהרגו באתרי הבנייה (צילום: הפועל קטמון)

במשרד העבודה ציינו גם עלייה של 22% במספר ההרוגים בשנה האחרונה, זאת בניגוד ליעדי המשרד שביקשו להוביל לירידה של 10%. בשלוש השנים האחרונות נרשמה עליה מדי שנה במספר ההרוגים בכל ענפי המשק: בניין, שירותים ומסחר, תעשייה וחקלאות.

עובדים בענף הבניין מצויים בסיכון של פי 6.6 מהממוצע להיפגע פגיעה קטלנית בעבודתם. שיעור ההרוגים בענף הבניין עלה אף הוא בהדרגה בשלוש השנים האחרונות והגיע מ-10 הרוגים למאה אלף עובדים ל-13.1, ועמד על ממוצע של 12.3 בעשור האחרון. במשרד ציינו כי 58% מההרוגים בתאונות הקטלניות בשנת 2019 נהרגו באתריהן של חברות בניה קבלניות בעלות הסיווג הגבוה ביותר, המאפשר את הבניה המורכבת ביותר, במרשם הקבלנים של משרד השיכון. סיווג זה, המכונה 'ג'-5' מאפשר עבודה בכל סוג של פרויקט בנייה ובכל סדר גודל של היקף כספי לפרויקט.

כשליש (33.7%) מהתאונות הקטלניות במשק בשנים 2019-2017 נגרמו בשל נפילה מגובה, כחמישית (19.5%) נגרמות בשל פגיעת עצם, כ-14.6% בשל פגיעת רכב וכ-12.2% בשל התמוטטות קירות, תבניות, פיגומים או אלמנטים אחרים, 6.3% בשל התחשמלות, 5.4% בשל התפוצצות או הדף, 3.4% בשל לכידה, 3.4% בשל חנק או הרעלה, והיתר בשל גורמים אחרים.

במשרד העבודה מונים בדו"ח הנוכחי 84 הרוגים בלבד, זאת בשעה שבדו"חות סיכום השנה שפרסמו ארגוני החברה האזרחית על בסיס דיווחי מד"א והמשטרה, מנתה הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה 87 הרוגים, וארגון קו לעובד מנה 86 הרוגים. דו"ח המשרד אינו כולל שלושה הרוגים בתאונות שארעו בהתנחלויות שבשטחים הפלסטינים הכבושים: גבריאל כהן, שנפל מסולם בהתנחלות נריה ב-24 באוגוסט, אשרף משעלה, שנהרג בקריסת לוח בטון במפעל רמ"טטרום באזור תעשייה שליד ההתנחלות מעלה אדומים ב-19 באוגוסט, ונהג המשאית, ג'באר סאלח עטאללה, שנמחץ למוות בהתנחלות חיננית ב-22 באוגוסט. זאת, בהתאם למדיניות המשרד המוצהרת על פיה חוקי הבטיחות הישראליים אינם חלים ואינם נאכפים שם.

מספר אירועים נוספים המופיעים בדו"חות הארגונים אינם מופיעים בדו"ח משרד העבודה: מוחמד שחאדה אגריב, שנהרג באתר בניה ברחוב עזר ויצמן בהוד השרון ב-4 באוגוסט. על פי דיווח מד"א נפגע אגריב בפלג גופו העליון, ובאתר אף הוטל צו הפסקת עבודה, אולם לדברי משרד העבודה האירוע התרחש בזמן הפסקת תפילה ואגריב נמצא מת בלא סיבה נראית לעין. לאור התנגדות המשפחה לנתיחת גופתו, סווג האירוע כלבבי. גם חאלד עיטאף שנהרג בנפילה באתר בניה במזכרת בתיה בליל ה-21 באוקטובר, לא נספר שכן נפל כשישן במבנה. במקרה של שרון אלבז, שהתחשמל במהלך עבודות שיפוצים בבית בפתח תקווה ב-6 באוגוסט, ציינו במשרד העבודה כי מבירור שערכו עולה כי מדובר בהתקנת דוד בדירה שבבעלות המשפחה. במקרה של הילד מוסא פאוזי אלאמיטל, שנמצא ב-29 באוקטובר ליד טרקטורון בובקט בשטח פתוח בביר האדג', באירוע שנחשד על ידי המשטרה כתאונת עבודה במהלך עבודות פיתוח בשטח המשפחה, ציין המשרד כי חקירת האירוע העלתה כי לא מדובר בתאונת עבודה.

עם זאת, הדו"ח של משרד העבודה כולל גם ארבע תאונות עבודה שלא נכללו ברשימות המקוריות של הארגונים: תאונה ב-19 בפברואר, בה נהרגה בעלת מפעל 'מתפרת אשקלון' לאחר שנפלה מסולם בגלריית המפעל ששימשה לאחסנת סחורה; תאונה ב-7 במרץ בה התדרדרה משאית במהלך פריקה של ספרים לבית כנסת בירושלים, ומשטח המשאית פגע בנהג הישראלי ומחץ אותו למוות; תאונה ב-19 במאי בה נפלה מטפלת בבית פרטי במהלך עליה במדרגות לקומה השניה של הבית, נפצעה קשה ונפטרה כעבור יומיים בבית החולים; ותאונה ב-27 ביולי בה נהרג אדהם דג'ש (37) שעסק בניקוי בריכה במלון קלאב הוטל בטבריה, וטבע בה. בעקבות כך עדכנה הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה כי עדכנה את מספר ההרוגים הכולל הנספר על ידה ב-2019, העומד כעת על 91.