משטרת טורקיה תקפה בגז מדמיע ובכדורי גומי מפגינות ביום המאבק באלימות כלפי נשים

משטרת טורקיה תקפה אמש (חמישי) בגז מדמיע ובכדורי גומי מפגינות שציינו במרכז איסטנבול את יום המאבק הבינלאומי באלימות כלפי נשים. על פי המידע שמסר דובר המפלגה הקומוניסטית הטורקית הפגנות נערכו אמש באיסטנבול, אנקרה וערים נוספות.

באיסטנבול התאספו אלפי נשים וגברים על פי קריאה של ארגוני נשים ובהם תנועת הנשים הקומוניסטית. דקות לאחר תחילת העצרת, הגיעו מאות שוטרים ופיזרו בכוח את המתכנסים. על פי ההערכות כ-40 אזרחים נעצרו, לרוב נשים. על פי נתונים שנמסרו בעצרת מאז תחילת השנה נרצחו 285 נשים ברחבי טורקיה. עוד דרשו המפגינות לשוב אל "אמנת איסטנבול", האמנה הבינלאומית למניעה ומאבק באלימות כלפי נשים ואלימות במשפחה שיזמה מועצת האירופה.

האמנה, שנחתמה בשנת 2011 ונכנסה לתוקף באפריל 2014, עוסקת באופן מקיף באלימות נגד נשים. עד היום חתמו עליה 45 מדינות, כולל האיחוד האירופי, והיא אושררה ב-34 מדינות. האמנה קובעת כללים משפטיים מחייבים למניעת אלימות נגד נשים ואלימות במשפחה, להגנה על הקורבנות ולהענשת העבריינים, וקוראת ליישומם. היא מורכבת מארבעה פרקים מרכזיים: מניעה, הגנה, העמדה לדין והמדיניות המשולבת. הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן ביטל את הצטרפות ארצו לאמנה בתחילת השנה "בגלל שהפכה עיר מקלט להומוסקסואלים".

יצוין שהשבוע נרשמו מחאות רבות ברחבי המדינה בצל המשבר הכלכלי המחריף. עקב כך, ארדואן מכביד את ידו על חופש המחאה במדינה, מתוך חשש גובל להתלקחות של הפגנות המונים נגד השלטון האסלאמי הניאו-ליברלי. עשרות בני אד נעצרו בימים האחרונים במחאות. ביום רביעי פוזרה באיסטנבול הפגנה נגד האינפלציה והקשיים הכלכליים פוזרה על ידי שוטרים חמושים באלות וכמה בני אדם נפצעו. המוחים קראו "לקבור את מפלגת הצדק והפיתוח" בהתייחסות למפלגתו של הנשיא ארדואן.

מפגינים נגד ארדואן, ביום רביעי, ברחובות איסטנבול (צילום: המפלגה הקומוניסטית הטורקית)

 

אתמול ושלשום התקיימו הפגנות נוספות בערים בטורקיה במחאה על המצב הכלכלי. לפי שעה היקף המחאה עדיין מצומצם. להפגנה בבירה אנקרה הגיעו רק מאות מפגינים.

הלירה הטורקית איבדה בשבוע החולף 15 אחוזים מערכה, כחלק מתוכניתו הכלכלית של הנשיא ארדואן להוריד את הריביות במשק, זאת בניגוד לאזהרות הכלכלנים ולהתנגדות של בכירי המוסדות הפיננסיים במדינה. האינפלציה הדוהרת פגעה קשה בכיסם של אזרחי טורקיה שמגלים שכוח הקנייה של משכורתם נשק בצורה דרמטית בתוך זמן קצר. מי שנפגע באורח החמור מהמשבר הכלכלי הוא דווקא בסיס התמיכה של ארדואן, השכבות המוחלשות במרכזים העירוניים במדינה, שמשתכרות שכר מינימום שעומד על פחות משלוש מאלף שקל בחודש. התמיכה בארדואן בקרב מגזרים אלה בחודשים האחרונים, על פי מכוני מחקר בטורקיה, ספגה שחיקה משמעותית.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/108585