משבר פוליטי ובריאותי בנפאל: ראש הממשלה הקומוניסט איבד את הרוב בפרלמנט

נשיאת נפאל בידהיה דווי בהנדארי פיזרה הלילה (שבת) את הפרלמנט וקבע כי בחירות חדשות יערכו במדינה בחודש נובמבר. ההודעה על פיזור הפרלמנט הגיעה לאחר שאף אחת מן המפלגות לא הצליחה להקים ממשלה עד לשישי בחצות, המועד שנקבע על ידי הנשיאה.

כך הגיע לשיאו המשבר הפוליטי במדינה, המשולב במשבר בריאותי בעקבות מגפת הקורונה. בשבועות האחרונים התחלואה בנפאל נמצאת בנסיקה ובמדינה, כמו גם בעולם, מודאגים כי נפאל בדרך להיות מוקד משמעותי של מגפת הקורונה, בדומה להודו. מממוצע של כ-100 מקרים חדשים ביום בחודש שעבר, נפאל הגיעה למצב של אלפי מקרים חדשים ביום. מספר הנדבקים הממוצע בנפאל בימים אלה עומד על כ-20 מקרים חדשים על כל 100 אלף איש.

ראש הממשלת נפאל היוצא קאדגה פרסאד שארמה אולי (צילום: המפלגה הקומוניסטית המרקסיסטית-לניניסטית המאוחדת של נפאל)

 

בעיצומו של המשבר, כשל השבוע ראש הממשלה, קאדגה פרסאד שארמה אולי, יו"ר המפלגה הקומוניסטית המרקסיסטית-לניניסטית המאוחדת, מלגבש רוב בפרלמנט. זאת, חרף העבודה שלמפלגתו רוב בבית המחוקקים. אבל המפלגה הקומוניסטית אינה מאוחדת – ואגף השמאלי מאשים את ראש הממשלה באחריות לגידול המשמעותי במספרם של חולי קורונה ובכך שהוא אינו מממש את מצע המפלגה ובו שינויים חברתיים וכלכליים יסודיים.

כאמור, ראש הממשלה אינו קיבל את תמיכת נציגי האגף השמאלי במפלגתו בפרלמנט ונאלץ להתמודד עם האופוזיציה ובראשה מפלגת הקונגרס הנפאלית. יצוין שאולי כיהן בעבר בתפקיד. באוקטובר 2015  נבחר בפרלמנט לראש ממשלה אחרי שקיבל 338 קולות מתוך 597, אך איבד את הרוב כעבור 10 חודשים. הוא נבחר שוב לתפקיד לאחר חקיקת חוקה חדשה בפברואר 2018 ועד אתמול.