משבר הקורונה: ח"כ תומא-סלימאן דורשת להקפיא את תשלומי האזרחים לביטוח הלאומי

בדיווח המוסד לביטוח לאומי לוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה שהתקיים אתמול בכנסת, מסר המנכ"ל מאיר שפיגלר כי יותר מ-15% מתובעי דמי האבטלה בתקופת הקורונה הם משפחות בהן שני בני הזוג איבדו עבודתם. מדובר ב-44 אלף משפחות. עוד סיפר כי רק ביום ראשון התקבלו במוקד הפניות של המוסד לביטוח לאומי 216 אלף פניות. "תגברנו כוח אדם לצורך מענה לפניות, אבל אנחנו לא יכולים לעמוד בעומס. נפעל לתגבור נוסף, ואני מציע לפנות דרך הפייסבוק והאתר".

ח"כ עאידה תומאסלימאן בישיבה השנייה של הוועדה המיוחדת לרווחה ועבודה שדנה אתמול בשירותים החברתיים ומנגנוני הרווחה בזמן מגיפה הקורונה (צילום: הכנסת)

יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש –הרשימה המשותפת), דרשה להקפיא את כלל תשלומי האזרחים למוסד לביטוח הלאומי: "לא ייתכן שמצד אחד המדינה מושיטה סיוע ומצד שני ממשיכה לגבות כספים מאוכלוסיות שחרב עליהן עולמן בעקבות המשבר. יש להעלות את שיעור דמי האבטלה המשולמים; רשת הביטחון המסופקת לאזרחים אינה מספקת, בשל הפגיעה בפרנסה ועלייה בהוצאות הנובעות מהמשבר. נדרוש חקיקת בזק בכנסת על מנת לבצע שינויים בתקנות הביטוח הלאומי שיטיבו עם האזרחים. הממשלה יודעת להעביר חוקים ביום אחד כשהיא רוצה". לשאלת יו"ר הוועדה, השיב מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי כי המלצות המוסד לביטוח לאומי למתן מקדמות ולבטל הפחתות מהמענקים נמצאות עדיין במשא ומתן מול משרד האוצר.

שפיגלר ביקר במיוחד את המצב שבו מקזזים דמי אבטלה מקצבת המזונות שמקבלות נשים מהביטוח הלאומי. מדובר בנשים שהכנסתן נמוכה ובני הזוג שלהן לשעבר אינם משלמים מזונות. לדבריו, "זה מצב בלתי נסבל מבחינת הביטוח הלאומי. זה עוול משווע, לא ראוי, לא נכון לא מוצדק שצריך לתקן אותו". הוא ציין בדיון שישראל משקיעה בבריאות ורווחה חמישית ממדינות הקפיטליסטיות החברות בארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי – OECD. לדבריו יש לא מעט מגבלות על הזכויות בביטוח הלאומי "שלדעתנו מחייבות שינוי כי הן מעוותות ופוגעות בסקטורים וראוי לפתור אותן". ח"כ תומאסלימאן אמרה שתנאי הביטוח לאומי מפלים צעירים ערבים מובטלים בני פחות מ-20 שאינם יכולים לקבל דמי אבטלה. שפיגלר אמר ששינוי הדבר מחייב חקיקה.