משאל עם לאישור החוקה החדשה ייערך בצ'ילה: יהודים שמאליים קוראים לתמוך בה

משאל עם לאישור החוקה החדשה ייערך מחר בצ'ילה. זהו יום ראשון ה-4 בספטמבר שבפעם השנייה יכול להפוך ליום היסטורי עבור אזרחיה. בפעם הראשונה, ב-4 בספטמבר 1970, לפני 52 שנים, נבחר ד"ר סלבדור איינדה לנשיא. פעם ראשונה בהיסטוריה של אמריקה הלטינית שנשיא מרקסיסטי נבחר בבחירות דמוקרטיות.

מאות אלפים מפגינים במרכז סנטיאגו, ביום חמישי האחרון, בעצרת ההמונים האחרונה של תומכי החוקה החדשה (צילום: אל סיגלו)

 

מחר, עומד העם הצ'יליאני בפני משאל עם לא פחות מכריע: האם לאשר או לדחות את ההצעה לחוקה חדשה, שנוסחה על ידי 154 נציגים שנבחרו באופן דמוקרטי, שבתום שנה של עבודה קשה ודיונים אינטנסיביים, בתהליך השתתפותי שעורר ציפיות רבות ברמה העולמית – גיבשו הצעה חסרת תקדים בעולם, הכוללת תמורות עמוקות; חוקה מודרנית, פריטטית, רב-לאומית המעגנת את ההכרה בכל העמים הילידים המאכלסים את הטריטוריה של צ'ילה, שהאקולוגיה היא הציר המרכזי שלה – המכירה בזכויות הטבע, נושאים שתציב את צ'ילה בחזית העולמית מבחינה חוקתית. חוקה שאחרי יותר מ-30 שנות דמוקרטיה סוף כל סוף תחליף את חוקת 1980, אשר נכפתה על הצ׳יליאנים על בטרור ובדם על ידי הדיקטטורה של הגנרל אוגוסטו פינושה.

הדרך לחוק החדשה לא הייתה קלה… כבר בשלב הראשון של המועצה המחוקקת החל מסע יחסי ציבור עז על ידי הימין, שניסה להכפיש את המועצה ואת הנציגים שקיבלו מהעם את המשימה לנסח חוקה חדשה. כמו כן, מגזר לא קטן מה״מרכז-שמאל״ – אותו מגזר, שבהיותו בשלטון במשך עשרות שנים לאחר הדיקטטורה, מעולם לא קידם תהליך חוקתי לשינוי חוקת 1980 – דחה גם הוא את ההצעה החוקתית וקרא להצביע נגדה ביום ראשון הבא.

חרף העובדה שבמשאל העם הראשון, בו אזרחי צ'ילה החליטו ברוב של 80%, לאשר את תחילת הדיונים סביב החוקה במהלך עבודת המועצה ולאחר הגשת ההצעה החוקתית הסקרים נתנו באופן קבוע ניצחון לאופצית הדחייה. למרות שהסקרים הללו מאד לא אמינים, הדבר יצר הרגשה של אי ודאות וקשה לצפות את התוצאות. נצטרך לחכות עד לסיום ספירת הקולות כדי לגלות אם, סוף כל סוף, החוקה של פינושה הולכת לפח האשפה – לשם היא שייכת ולצ'ילה תהיה חוקה ראויה למאה ה-21. למרות חוסר הוודאות, במחנה המצדד בחוקה חדשה יש הרבה תקווה שמחר אכן יהיה יום היסטורי, כמו זה שלפני 52 שנים.

לגבי הקהילה היהודית של צ'ילה, הארגון היחיד שהחליט לא לשתוק והביע עמדה היה ההתאגדות היהודית השמאלית ע"ש דיאנה ארון, שבאמצעות הצהרה פומבית, קראה להצביע בעד החוקה. תחת הכותרת "אנחנו מאשרים! יהודים בצ'ילה מחויבים לחוקה החדשה" נאמר במנשר "למדינת חוק סוציאלית ודמוקרטית, רב לאומית, בין תרבותית, אזורית ואקולוגית. אנחנו מאשרים. לרפובליקה מאוחדת, דמוקרטיה מכילה ושוויונית, בעלת ערכים של כבוד, חופש ושוויון מהותי של בני אדם, עם מערכת יחסים בלתי ניתנת לביטול עם הטבע. אנחנו מאשרים. למדינה המבטיחה הנאה שווה מזכויות ושילוב אנשים בחיים הפוליטיים, הכלכליים, החברתיים והתרבותיים ולהתפתחותם המלאה. אנחנו מאשרים. לצ'ילה שמכירה בדו-קיום של עמים ואומות מגוונות במסגרת אחדות המדינה, ומקדמת חיים טובים כיחסים של איזון הרמוני בין אנשים, טבע וארגון החברה. אנחנו מאשרים. למדינה שמכירה ומקדמת דיאלוג בין-תרבותי, רוחבי וטראנסוורסלי בין תפיסות העולם המגוונות של העמים והלאומים המתקיימים יחד במדינה, בכבוד והדדיות. אנחנו מאשרים. לחוקה המכירה בכך שזכויות יסוד טבועות באדם, שהן אוניברסאליות, בלתי ניתנות להפרעה, בלתי ניתנות לחלוקה ותלויות זו בזו. וכי מימוש מלא של זכויות אלו חיוני לחיים בכבוד של יחידים ועמים, לדמוקרטיה, לשלום ולאיזון בטבע. אנחנו מאשרים!".

ההצהרה מסתיימת במילים "האגודה היהודית דיאנה ארון ויהודי צ'ילה החותמים על הצהרה זו, בנחישות ובתקווה, מאשרים וקוראים ליהודי צ'ילה להתגייס לטובת אישור הצעת החוקה החדשה. זו הדרך לבנות אופק של יותר צדק ואחווה בארצנו. זו הדרך לחזק את תחושת הביחד ולשים סוף, אחת ולתמיד, לחוקת פינושה הדוגלת באי-שוויון, אי-צדק, התפוררות ואלימות".

קלאודיו מנדלר, צ'ילה

עוד בנושא: https://zoha.org.il/114005