מרצים באונ' בן גוריון דורשים לפצות את הסטודנטית שהזכירה את המילה 'שהידים' בעצרת

הנהלת אוניברסיטת בן גוריון הודיעה אתמול (רביעי) כי לא תקיים הליך משמעתי נוסף נגד וטן מאדי, סטודנטית פעילת חד"ש שהועמדה לדין משמעתי משום שהזכירה את המילה "שהידים" בדברים שנשאה בעצרת לציון יום הנכבה בקמפוס בשנה שעברה. זאת, לאחר שבית הדין המשמעתי לערעורים באוניברסיטה קיבל בשבוע שעבר את ערעורה של מאדי על הרשעתה, וקבע שנפלו פגמים בשימוע שנערך לה.

במזכירות האקדמית של המוסד הסבירו במכתב שנשלח לעו"ד דן יקיר שך האגודה לזכויות האזרח כי קיום הליך חוזר יוביל ל"עינוי דין לא סביר", ומשום כך הוחלט לוותר עליו. עם זאת, באוניברסיטה הדגישו כי הם עומדים מאחורי החלטתם להעמיד את מאדי לדין, משום שהדברים שנשאה בהפגנה הפרו לטענתם את הסיכומים המוקדמים שאליהם הגיעו מארגניה עם הנהלת האוניברסיטה.

עו״ד דן יקיר, שייצג את מאדי מטעם האגודה לזכויות האזרח, בירך על החלטת האוניברסיטה, אך הוסיף כי עצם קיום ההליך מלכתחילה פגע בזכויותיה ובשמה הטוב של מאדי. יקיר ביקר את נוסח המכתב שבו צוין כי מאדי הפרה את האמון שניתן לה בכך שהקריאה את שירו של דרוויש. "ייטיבו כל רשויות האוניברסיטה שהיו מעורבות בהליך המשמעתי לערוך חשבון נפש ולהפיק את הלקחים הדרושים כדי שהליך מעין זה לא יישנה", הוא אמר.

בעקבות הודעת ההנהלה, עשרות מרצים המלמדים בקמפוס חתמו על מכתב שיישלח לראשי האוניברסיטה  לפיו "המכתב ממחזר את האשמות השווא נגדה ומתייחס אליה באדנותיות, שמבהירה כי רשויות האוניברסיטה והנהלתה לא למדו דבר מהפרשה. המכתב מעלה בין השאר את הטענה המופרכת שלפיה מאדי, שהועמדה לדין בגין הקראה של קטע מטקסט מפורסם של המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש, אחראית לפגיעה בחופש הביטוי. בלתי מתקבל על הדעת שהשימוש הלגיטימי שעשתה מאדי בזכויותיה הדמוקרטיות יתפרש כפגיעה בזכויות אלה, שחלות בראש ובראשונה על החירות להשמיע עמדות לא אהודות ושנויות במחלוקת". לדברי החותמים "האחריות על הפגיעה בחופש הביטוי חלה במקרה זה אך ורק על הנהלת האוניברסיטה ועל רשויותיה, שניסו להגביל בדיעבד את זכותה של מאדי להעלות את זכרם של קורבנות האסון הלאומי הפלסטיני ונקטו נגדה בצעדים ענישתיים שיוצרים אפקט מצנן ומרתיע על פעילותה העתידית בקמפוס. הטענה האבסורדית שנכללה במכתבכם נדמית כטענה שנשאלה מהרפרטואר הרטורי של דוברי הימין הבריוני. היא פוגעת בשם האוניברסיטה ובמחויבותה לקיים תרבות דמוקרטית המעוגנת בשיח ציבורי מבוסס ובמחויבות משותפת לאמת".  "אנו קוראים לכם להכיר בעוול שנגרם למאדי ובפגיעה בשמה הטוב ולפצות אותה על עינוי ועיוות הדין שנגרמו לה. פיצוי זה יכול להיעשות באמצעות הענקת מלגת לימודים או בכל דרך ראויה אחרת", הדגישו.

יצוין שלאחרונה בית הדין המשמעתי לערעורים באוניברסיטה קיבל את ערעורה של מאדי על הרשעתה, וקבע שנפלו פגמים בשימוע שנערך לה. מאדי הורשעה בדצמבר באי-ציות לרשויות הקמפוס וננזפה בידי האוניברסיטה.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש) מסרה אמש "אני מברכת את החברה וטן מאדי על העמידה הזקופה שלה מול ניסיונות הרדיפה וההשתקה. ההחלטה של בית הדין באוניברסיטה לחזור בו מההאשמות נגדה מבהירה שמלכתחילה היה מדובר בניסיון אלים להשתיק את הקול הפלסטיני בשיתוף הפשיסטים של אם תרצו".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/119524