מרצים באוניברסיטאות והמכללות מציעים להקדיש שיעורים על הדמוקרטיה בעקבות בליץ חקיקת הימין

קבוצה של מרצים המלמדים וחוקרים באוניברסיטאות ומכללות ברחבי הארץ התארגנה כדי להיאבק בבליץ החקיקה האנטידמוקרטית של מפלגות הימים. הם גם פרסמו עצומה מקוונת בה הם מציעים להקדיש שלושה ימים בשבוע הבא, מה-27 ועד ה-29 במאי, ללימודי דמוקרטיה. בין היוזמים, הפרופסורים דן אבנון (האוניברסיטה העברית), אווה אילוז (האוניברסיטה העברית), מיכל שמיר (אוניברסיטת תל אביב), אורית קדר (האוניברסיטה העברית) ואיל חוברס (אוניברסיטת תל אביב).

2019-05-23_202429

בעצומה נאמר כי "הדמוקרטיה בישראל לא הייתה ואיננה חפה מפגמים, לעיתים קשים, אלא שבעת האחרונה היא מאוימת דווקא מצד שליחי ציבור בה, שיש ביניהם המטיפים לפרשנות מצומצמת ומעוותת שלה. שם הדמוקרטיה נישא לשווא ותוכה הולך ונעכל. עקרונות היסוד שלה, כגון חקיקת חוקים המשרתים את הציבור ולא את שליחו, ביזור עוצמה והגבלתה, והעצמאות של שלוש הרשויות – עקרונות אלו ואחרים מתערערים בישראל 2019. אנו, מרצים ומרצות באוניברסיטאות ובמכללות בישראל מודאגים ממגמה זו. כחלק מחברותנו במוסדות אקדמיים במדינה חופשית חובה עלינו לא רק לחקור את האמת ולקדם את הידע, ולא רק להכשיר סטודנטים במקצועות השונים; חובתנו גם לתרום לחינוכם של תלמידינו ככלל, וכאזרחים בפרט. אנו מוטרדים מכך שרבים מתלמידינו מאבדים את אמונם במוסדות הדמוקרטיה וביכולת תפקודה".

לדבריהם "בישראל כמעט שאין ימים רגילים, אך ימים אלו הם הריגורל. ערכי הדמוקרטיה, שלטון החוק והשוויון האזרחי נרמסים ברגל גסה, כביכול בשם הציבור ולמענו, ולא היא. לכן אנו רואים בהוראת הדמוקרטיה ובדיון אודותיה עם הסטודנטים צעד חשוב, גם אם ראשוני, להזכיר לכולנו את משמעותה של אזרחות דמוקרטית פעילה ואת האחריות והאפשרויות הגלומות בה. אנו קוראים אם כן לעמיתינו המורים והמורות, לעוזרות ההוראה והמחקר, ולתלמידינו ותלמידותינו לתמוך בפעילות חשובה זו ולהשתתף בה".

יצוין שיותר מ-150 מרצים וחוקרים בכירים במשפטים הודיעו אתמול (רביעי) כי הם מתנגדים לשינויים הדרמטיים להחלשת מערכת המשפט, שנידונים כיום במסגרת המו"מ הקואליציוני. בין החותמים שמות בולטים, לרבות דיקאנים בעבר ובהווה של הפקולטות המובילות למשפטים, הפרופסורים ברק מדינה, מני מאוטנר, אייל גרוס, איל בנבנישתי, סוזי נבות, ידידיה שטרן, רון חריס ועוד. "כולנו מאוחדים בדעה המקצועית שחלק מהתוכניות המקודמות, לפי הדיווחים, במסגרת המשא ומתן הקואליציוני, הן יוזמות מסוכנות ביותר שיסבו נזק בלתי הפיך לשלטון החוק ולמסגרת הדמוקרטית של ישראל".

המרצות והמרצים למשפטים מסרו כי הם "מייצגים מגוון של עמדות פוליטיות והשקפות חוקתיות, לרבות פרופסורים הידועים בהתנגדותם לאקטיביזם שיפוטי". על פי הרשימה של המרצים שצורפה הם מפקולטות שונות באוניברסיטאות ומכללות. המרצים מתנגדים ל"בליץ החקיקתי" שמטרתו, על פי פרסומים, להעביר שינויים דרמטיים במבנה השלטון בישראל, וזאת באופן שאינו מאפשר התייעצות רחבה, דיאלוג בין הרשויות ושקילת ההשלכות של אותם שינויים. "אנו מוטרדים על כן גם מהתהליך המסתמן לנגד עינינו. אי אפשר להתעלם מכך, שהשינויים המוצעים נגועים, בין היתר, בשיקולים פסולים – כאלה הנוגעים לרצון להגן על נבחרי ציבור מסוימים מפני הליכים משפטיים – ונקודה זו מכתימה בכתם של שחיתות שלטונית את כל המהלך החקיקתי", מסרו.

עוד נכתב בהודעה מטעם המרצים והמרצות: "יש בינינו דעות שונות בנושאים כגון שפיטות, ביקורת שיפוטית והיחסים הראויים בין הכנסת, הממשלה ובית המשפט. אולם כולנו מאוחדים בדעה המקצועית שחלק מהתוכניות המקודמות, לפי הדיווחים, במסגרת המשא ומתן הקואליציוני, הן יוזמות מסוכנות ביותר שיסבו נזק בלתי הפיך לשלטון החוק ולמסגרת הדמוקרטית של ישראל".

כמו כן, השבוע התארגנה מחאת עורכי הדין המופנית בין היתר נגד יוזמת מפלגות הימין, ובראשן הליכוד, להרחיב את פסקת ההתגברות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, באופן שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שפסל בג"ץ; ונגד הכוונה המסתמנת לתקן את חוק החסינות לחברי הכנסת, כדי למנוע הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. בנוסף, כפי בקרוב יצא המאבק מכותלי מקצוע עריכת הדין, ויצטרפו אליו בעלי מקצועות נוספים שאינם משפטנים, ובהם רופאים בכירים, מורים וחוקרים מהאקדמיה.

לעצומת המרצים למען הדמוקרטיה:

https://www.atzuma.co.il/demanduni