מרכז אדוה: מודל החל"ת החדש שמציע שר האוצר לא נותן פתרון ממשי למובטלים

שר האוצר ישראל כ"ץ הפריח השבוע בלון ניסוי בחדשות 12. ההודעה שהוציא על "מודל חל"ת חדש – גם לצעירים" אמורה להרגיע את עשרות אלפי הנשים והגברים שאיבדו את עבודתם בזמן משבר הקורונה, שמיום שלישי הקרוב לא יהיו זכאים עוד לדמי אבטלה. לפי הפרסום "מי שנמצא בחל"ת או מובטל – ימשיך לקבל דמי אבטלה גם אחרי 1 ביולי, וזאת בהתאם לגילו ולמצבו המשפחתי".

ממרכז אדוה נמסר "השר כ"ץ לא מציע פתרון ממשי לרבבות אזרחי ואזרחיות המדינה שאיבדו את עבודתם מאז פרוץ משבר הקורונה. הוא לא מתכוון לטפל בתחלואי שוק העבודה והשכר הנמוך שחלק רחב מציבור העובדים משתכר, או לעשות שינויי עומק נדרשים במערך האבטלה וההכשרות המקצועיות. הוא מבקש בעיקר למנוע ביקורת מצד מובטלים שהתדרדרו למצב כלכלי קשה בתקופה שאינה נוחה פוליטית לו ולמקורביו. דווקא ערב בחירות חמישיות אפשריות.

לדברי אדוה, טיפול אמיתי ונחוץ בתחום מחייב אימוץ העיקרון לפיו מעל לאחוז אבטלה מסוים במשק, יש להמשיך ולתת דמי אבטלה למבקשי עבודה, ששירות התעסוקה אינו מצליח לאתר עבורם עבודה. המודל הרצוי על פי אדוה צריך גם לפצות את המובטחים בעשירוני ההכנסה הנמוכים או לישובים בהם אחוז האבטלה גבוה במיוחד. "טיפול עומק גם היה מקבע הוראת שעה, שנקבעה בזמן משבר הקורונה, ותוקפה פג ב-30 באפריל האחרון, לפיה מי שחוזר לעבודה בשכר נמוך מדמי האבטלה שקיבל, יקבל את הפער כדמי אבטלה מופחתים לתקופה מסויימת נוספת". עוד דורשים באדוה לערוך ריענון במערך ההכשרות המקצועיות בישראל. "צריך גם לדבר על העלאת מיסים לעשירים, לרבות האפשרות להטיל מס עושר על השווי הכספי של ההון והרכוש של יחיד או של משק בית. על כל אלה שר האוצר אינו מדבר. הוא מדביק פלסטר כדי למנוע ביקורת בתקופה לא נוחה עבורו."

עוד דיווח האוצר לחדשות 12 שהמודל "יוצג למעסיקים הגדולים במשק" – כלומר, אלו שנפגעו הכי פחות בקורונה. עוד נמסר כי "בימים הקרובים יתקיימו דיונים עם מעסיקים ובהתאם להערות שלהם ייתכנו שינויים" אך באדוה העירו "למה ההתייעצויות מתקיימות רק עם מעסיקים? האם לארגוני עובדים, לארגונים המסייעים למובטלים ולמובטלים עצמם אין מה לומר בנושא?".

 

עוד בנושא:

חרף ההבטחה של השר כ"ץ: ביום רביעי יופחתו דמי האבטלה ב-10 אחוז

אום אל-פחם, נצרת ורהט בין הערים בעלות שיעור האבטלה הגבוה ביותר

https://zoha.org.il/103453