מרוץ צמוד בבחירות לנשיאות פרו: מועמד השמאל חושש מזיופים ואי סדרים בספירת הקולות

מרוץ צמוד בבחירות לנשיאות פרו שנערכו אתמול (ראשון). כך עולה מהנתונים שפורסמו בצהריים (שעון ישראל) על ידי ועדת הבחירות המרכזית בבירה לימה. יחד עם זאת, מועמד השמאל פדרו קסטיליו קרא לתומכיו הרבים להשגיח היטב על ספירת הקולות והביע חשש מזיופים ואי סדרים. יצוין שטרם נבדקו קולות הבוחרים בהרי האנדים ובאמזונאס, אזורים בהם לקסטיליו יתרון מובהק.

מועמד השמאל ויריבתו הימנית קיצונית קייקו פוג'ימורי, המתמודדת בפעם השלישית, הבטיחו חיסוני קורונה לכל האזרחים ואמצעים נוספים לשיפור המשבר הבריאותי והכלכלי. ההצבעה נערכת ימים אחרי שהממשלה עדכנה את נתוני התמותה מהנגיף, ליותר מ-180 אלף קורבנות, כמעט פי שלושה מהמניין הקודם.

תוצאות הבחירות על פי סקרים שנערכו בקרב מצביעים בתום הצבעתם בקלפי (צילום מסך: הטלוויזיה הפרואנית)

 

המגיפה בפרו לא גרמה רק לקריסת מערכת הבריאות ובתי הקברות, למיליוני מובטלים ולהבלטת אי-השוויון, אלא גם להעמקת חוסר האמון של האזרחים בממשלה הניאו-ליברלית השלטת. זאת בשל הניהול הכושל של התגובה שלה למגיפה ומבצע חיסונים חשאי עבור אנשים מקושרים היטב.

פוג'ימורי, חברת קונגרס לשעבר ובתו של הרודן אלברטו פוג'ימורי היושב בכלא בגלל פשעים נגד האונשות, הבטיחה לחלק מענקים שונים, כולל תשלום חד-פעמי של 2,500 דולר לכל משפחה שאיבדה לפחות אדם אחד במגיפה. על תומכיה נמנים בעלי ההון, כל מפלגות הממסד ומריו ורגס יוסה, הסופר המפורסם ביותר של פרו וחתן פרס נובל לספרות שהפסיד בבחירות לנשיאות לפני שלושה עשורים לאביה בראש רשימת ימנית והפסיק לכנותה "בתו של הדיקטטור" ב-2016 והחל לראות בה כנציגת "המאבק של החירות מול הקומוניזם".
פוג'ימורי נכלאה בעצמה במסגרת חקירת פרשת שחיתות, אך היא שוחררה על תנאי בהמשך ונאסרה יציאתה מהמדינה. אביה שלט במדינה בין 1990 ל-2000 והוא מרצה עונש של 25  שנות מאסר אחרי שהורשע בשחיתות ורצח של פעילי שמאל ואנשי איגודים מקצועיים. היא הבטיחה לשחרר אותו אם תזכה בבחירות.

קסטיליו היה עד לאחרונה מורה כפרי בבית ספר באחד האזורים העניים ביותר בפרו, בעומק הרי האנדים. הוא בנם של איכרים חסרי השכלה והחל את דרכו בפוליטיקה כשהוביל שביתת מורים ממושכת נגד המדיניות הניאו-ליברלית של הממשלה. מאחורי מועמדותו התייצבו כל כוחות השמאל ובהם שתי המפלגות הקומוניסטיות.

 

סרטון – קסטיליו פונה הלילה לתומכיו ומבקש להשגיח היטב על ספירת הקולות (בספרדית):

https://www.facebook.com/PedroCastilloPresidente2021/videos/578012656502502

 

עוד בנושא:

קסטיליו מוביל בסקרים: השמאל בפרו מתאחד לקראת הסיבוב השני בבחירות לנשיאות