מרד עממי באקוודור: מפגינים נגד יוקר המחיה ניסו להשתלט על בניין הפרלמנט  

מרד עממי פרץ באקוודור בגלל יוקר המחיה ואלפים ניסו להשתלט אתמול (חמישי) על בניין הפרלמנט בקיטו. מוקדם יותר ממשלת אקוודור הימנית דחתה את התנאים למשא ומתן שהציבו בני קהילות העמים המקוריים שפתחו במחאות והפגנות המוניות ברחבי המדינה זה יותר משבוע וחצי. אל המחאות הצטרפו האיגודים המקצועיים, אגודות הסטודנטים בהשכלה הגבוהה, ארגוני נשים והן זוכות לתמיכתן הפעילה של המפלגות הקומוניסטית והקומוניסטית מרקסיסטית-לניניסטית.  עד עתה נהרגו שני מפגינים מאש כוחות הביטחון ומאות נפצעו.

למפגינים, שרבים מהם קוראים להתפטרות הנשיא הימני גיירמו לאסו, עשר דרישות מוסכמות ובהן הורדת מחירי הדלק. בבירה קיטו מדווחים על מחסור במזון ובדלק אחרי עשרה ימים של הפגנות, שבהן נרשמו התנגשויות קשות בין המוחים לבין המשטרה.  המחאות באקוודור הן מבחן גדול ליכולתו של הנשיא לאסו הניאו-ליברלי למשול במדינה. לאסו, שהתמנה לתפקיד לפני 13 חודשים, נתקל בהתנגדות עיקשת באספה הלאומית, שם המחוקקים חוסמים הצעות חוק שלו, והוא מתקשה לעצור את המחאה הגואה, שבה הוא מאשים את כנופיות הסמים. בעיתונים בקיטו נכתב שרק הצבא נותר לצידו של הנשיא.

ההפגנות מתנהלות במסגרת שביתה ארצית שעליה הכריז ארגון הגג של העמים המקוריים החזק ב-14 ביוני. כאמור, המפגינים דורשים להוריד את מחירי הדלק; להקצות לחקלאים זמן רב יותר לשלם את חובותיהם; לעצור את התפשטות תעשיית הנפט והכרייה הפוגעות בסביבה; ולהגדיל את התקציבי החינוך והבריאות. ההפגנות היו אלימות במיוחד בשישה מחוזות בחלק הצפוני-מרכזי של המדינה הלטינו-אמריקנית.

הפגנות באקוודור מלוות בחסימות של כבישים בששת המחוזות שניצבים בלב המחאה, ובבירה קבוצות של מפגינים צועדות וחוסמות את הכבישים המרכזיים. יצוין שב-2019 נערכו מחאות המוניות דומות בהן נהרגו 11 מפגינים ונרשמו יותר מאלף פצועים.