'מקרון התפטר': אלפים הפגינו במרכז פאריס נגד ממשלת הימין; 1600 חסימות דרכים

אלפים רבים של מפגינים זועמים גדשו אתמול (שבת) את השאנז אליזה בפאריס, בירת צרפת, במחאה על הכוונה להעלות את מחירי הדלק ב-1 בינואר ונגד מדיניותו הכלכלית והחברתית הניאוליברלית של נשיא המדינה עמנואל מקרון. זהו השבוע השני של ההפגנות המוניות ברחבי צרפת ובהן חסימות כבישים ורחובות – שהפכו שוב אלימות. כוחות המשטרה ניסו להדוף את המפגינים באמצעות גז מדמיע וזרנוקי מים. 25 מפגינים נפצעו במהלך הדיכוי הקשה של יחידות המשטרה המיוחדות – ביניהם חמישה שוטרים. קרוב למאה מפגינים נעצרו. יצוין שההפגנות "האפודים הצהובים" התפשטו גם לבלגיה השכנה, ולמושבות צרפת שמעבר לים, בייחוד באי ראוניון שבאוקיאנוס ההודי.

2018-11-25_203017

שוטרים מנסים למנוע התקדמות המפגינים, אתמול, בשדרות השאנז אליזה בפאריס (צילום: הומניטה)

פעילי המחאה מכנים את עצמם "האפודים הצהובים", על שם אפודי הבטיחות שהנהגים נדרשים להחזיק במכוניתם למקרה חירום. הם נוהגים להגיע להפגנות לבושים באפודים האלה.

בתנועה העומדת מאחורי ההפגנות עובדים רבים, גמלאים, עובדים עצמאיים וסוחרים קטנים קרבנות המדיניות הניאוליברלית המכנים את מקרון "נשיא העשירים". המפגינים שרים את ההמנון הלאומי, "לה מרסייז", סמל המהפכה הצרפתית וקוראים להתפטרותו של מקרון ומכנים אותו "גנב". המפגינים נושאים שלטים שעליהם נכתב "מקרון התפטר", "מקרון הנגב" ו"מקרון הביתה". המחאה פרצה בשבוע שעבר ברחבי הרפובליקה. בשבת הקודמת כמעט 300 אלף בני אדם השתתפו במחאת האפודים הצהובים ברחבי צרפת. בין היתר הם הציתו צמיגים, שיבשו את התנועה בכ-2000 צמתים ורחובות וחסמו את הגישה למחסני דלק, למרכזי קניות ולכמה מפעלים. אתמול, לראשונה, ההפגנות נערכו בליבה של הבירה. יחד עם זאת נרשמו כ-1600 חסימות כבישים ודרכים ברחבי צרפת.

יצוין שאתמול בשעות הערב ובכל ערי צרפת, נערכו הפגנות ומחאות נוספות לציון יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים. הפגנות ועצרות נערכו בערים פאריס, מרסיי, ליאון, טולוז, ליל, נאנט ועוד עשרות יישובים.