מק"י וחד"ש על המאבק נגד ההפיכה המשטרית: ממחאה המונית לאלטרנטיבה מהותית

הלשכה הפוליטית של מק"י ולשכת חד"ש קיימו בשבוע שעבר כנס מיוחד בחיפה לדיון בהתפתחויות הפוליטיות האחרונות בארץ – החל בהפיכה המשטרית שמקדם הימין, דרך המחאה ההמונית נגדה ועד לאלטרנטיבה הדמוקרטית שאליה יש לחתור. בכנס התקיים דיון בהשתתפות מנהיגים ופעילים מחד"ש ומתנועות אחרות בשמאל, מהחברה הערבית ומהחברה היהודית כאחד. במרכז הדיון עמד מסמך שפרסמו שתי הלשכות תחת הכותרת: "ממחאה המונית לאלטרנטיבה מהותית", המציג את הניתוח של מק"י וחד"ש להתפתחויות הפוליטיות ואת הקריאה לפעולה המבוססת עליו.

בפתיח למסמך נכתב: "אנו נמצאים ונמצאות בצומת פוליטי חשוב. אחרי המשבר הפוליטי של השנים האחרונות, במסגרתו נערכו לא פחות מחמש מערכות בחירות בארבע שנים, מבקשת ממשלת נתניהו-סמוטריץ'-בן גביר להשתלט על הרשות השופטת כדי לסלק את החסמים המעטים שנותרו בדרכה. ההפיכה המשטרית היא קודם כל הפיכה ימנית, שמטרתה להכריע את הכף לטובת קידום מדיניות סיפוחית, התנחלותית, משיחית, דתית ואנטי-דמוקרטית במובהק".

מק"י וחד"ש מדגישות, כי המטרה האמיתית העומדת מאחורי ההפיכה המשטרית היא לסתום את הגולל על זכות ההגדרה העצמית של העם הפלסטיני תוך חיסול סופי של הסיכוי להקמת מדינה פלסטינית עצמאית. ההפיכה תקדם ייהוד של הנגב והגליל באצטלה של משילות ויישום של "חוק הלאום"; הוצאה אל מחוץ לחוק של הנציגות הפוליטית של הציבור הערבי בישראל; השתלטות של הממשלה על המוסדות האקדמיים וחיסול החופש האקדמי; פגיעה בזכויות העובדים, ובראשן – חופש ההתארגנות וזכות השביתה; והעמקה של המדיניות הכלכלית הניאו-ליברלית. "מהלכים אלה סופם לפגוע בזכויות הציבור הערבי-הפלסטיני בישראל ובקבוצות מוחלשות בחברה היהודית. הם יפגעו בזכויות העובדים והעובדות, יעמיקו את הפערים המעמדיים וישמשו קרקע פורייה לדיכוי מגדרי", נכתב במסמך.

עוד ציינו מק"י וחד"ש כי שורשי ההפיכה האנטי-דמוקרטית נטועים במדיניות הגזענית שקדמה לה: "כרסום היסודות הדמוקרטיים הקיימים בישראל החל הרבה לפני הרפורמה של נתניהו-לוין ופורום קהלת. יסודות הכשל הדמוקרטי הם בעצם הגדרתה של המדינה כיהודית וכדמוקרטית בעת ובעונה אחת".  לפי המסמך, בית המשפט העליון מעולם לא היה שומר הסף של זכויות האזרחים הערבים ולא התנגד להעמקת מפעל ההתנחלויות. נהפוך הוא: בית המשפט העליון הכשיר את חוק הלאום ואת מניעת איחוד המשפחות הפלסטיניות, והעניק גושפנקא לחוקים גזעניים נוספים כחוק ועדות הקבלה וחוק הנכבה.

לבלום את הדהירה לפשיזם

"עם זאת", נכתב במסמך, "תפקידה של מנהיגות פוליטית אחראית החותרת לדמוקרטיה עמוקה לכולם היא לחסום את הדהירה לפשיזם". לכן, למרות מגבלותיה של הדמוקרטיה בישראל וכישלונותיה של מערכת המשפט בהגנה על זכויות אדם, חיוני להיחלץ להגנתן מפני ממשלת הימין. "תפיסת עולם זו הובילה אותנו, עוד מיומה הראשון של המחאה, להבין כי יש לנו תפקיד חשוב בתוכה. המחאה חשובה ומבורכת, אך איננו חפצים בעצירת ההפיכה תוך הסתפקות בדמוקרטיה ליהודים בלבד", נכתב. חד"ש ומק"י אינן חולקות על חשיבותה של המחאה ההמונית נגד ההפיכה המשטרית, ומכנות אותה "התנגדות אזרחית ראויה לדיקטטורה".

המסמך מדגיש את הפערים בין עמדות מק"י וחד"ש לבין חלק ממובילי המחאה, החפצים בשימור המצב הקיים. המסמך מאשים מנהיגים אלה כי הם "נמנעים במודע מעימות עם המבנה הפוליטי-משפטי שעיגן לאורך השנים את אפלייתם של האזרחים הערבים ואת הוצאתם ממרחב האזרחות השוויונית והעמוקה". דרכן של חד"ש ומק"י, לעומת זאת, היא "פירוק כל מבני הכוח הדכאניים".

הגוש נגד הכיבוש הוא הביטוי האסטרטגי של השקפה זו בתוך המחאה: "הגוש נגד הכיבוש, ובתוכו חד"ש ועשרות יוזמות, תנועות וארגוני חברה אזרחית, מציב בלב השיח הציבורי על דמוקרטיה את המשוואה המהותית ביותר: אין דמוקרטיה עם כיבוש; אין דמוקרטיה בלי שוויון מהותי, לאומי ואזרחי; אין דמוקרטיה בלי אזרחות שווה לכולם". לכן קורא המסמך להרחיב את שורותיו של הגוש כדי לבנות חזית יהודית-ערבית רחבה נגד הפשיזם.

אין פשרה על חצי דמוקרטיה

כמו כן מזהיר המסמך מפני "הניסיון להכניע את המחאה ולשתקה באמצעות 'הידברות והסכמות' למראית עין. ברור לכל בר דעת שהממשלה ושותפיה ימשיכו לקדם את ההפיכה, בשקט ובהדרגה, עד כינונו של משטר דיקטטורי מלא. אנו דוחים מכל וכל את נטיית המרכז הפוליטי והשמאל הציוני להתקפל ולהיכנע בשם 'אחדות העם'. מי שמוכן להתפשר על חצי דמוקרטיה מושיט את ידו לחצי דיקטטורה".

בסיום המסמך מפורטות הדרישות היסודיות של מק"י וחד"ש נוכח ההפיכה המשטרית: גניזתן לאלתר של כל הצעות החקיקה הקשורות בהפיכה המשטרית; סיום הכיבוש והשליטה הצבאית על העם הפלסטיני בגדה המערבית וברצועת עזה, והקמת מדינה פלסטינית ריבונית ועצמאית; ביטול החקיקה הגזענית שמטפחת משטר של עליונות יהודית; עיגון ערך השוויון וזכויות האדם באופן מלא בחקיקת יסוד החסינה מהתערבות השלטון; חקיקת "חוק יסוד: החקיקה" שיגביל את יכולתו של רוב פרלמנטרי רגיל לחוקק חוקי יסוד; כינון מגילת זכויות אדם חברתית וכלכלית; עיגון ההגנה על זכויות האוכלוסייה הערבית-פלסטינית בחקיקת יסוד, כאוכלוסייה ילידית הזכאית לשוויון מלא כקולקטיב לאומי ותרבותי.

כדי לממש דרישות אלה, קוראות חד"ש ומק"י לכל הערבים והיהודים "שוחרי הדמוקרטיה, השלום והשוויון; לארגוני חברה אזרחית; לתנועות וליוזמות; לאקדמאים, למשפטנים ועוד – להמשיך לעבות את שורותיו המתרחבות מיום ליום של הגוש נגד הכיבוש בדרך לכינונה של חזית רחבה ואמיצה נגד הפשיזם. אנו קוראים להנחיל במחאה ובכלל הציבור את ערכינו בדבר חשיבותו של המאבק הערבי-היהודי המשותף והבלתי ניתן לפירוק, למען סיום הכיבוש והעליונות האתנית ולטובת כינון משטר דמוקרטי מהותי, שבו כל האזרחים והאזרחיות הם שווים ושוות, ולמען הכרה מלאה בזכויותיהן הקולקטיביות של שתי הקבוצות הלאומיות שחיות כאן".

עוד בנושא:

אין תחליף לפעילות יהודית-ערבית משותפת: למחות גם כשהתותחים רועמים